Kto dziś jeszcze ogląda telewizję? Wyniki badania IQS (wideo)
  • 1
  • 1
30.03.2015

Kto dziś jeszcze ogląda telewizję? Wyniki badania IQS (wideo)

Dla jak dużej grupy polskich internautów telewizja rzeczywiście jest reliktem poprzedniej epoki? Jak wielu deklaruje, że nie ogląda jej w ogóle? Kiedy i w jakich okolicznościach najczęściej włączany jest telewizor? Sprawdzono to w badaniu IQS 96.

Okazuje się, że odbiornik RTV ma w domu prawie każdy Polak. Większość też deklaruje, że ogląda telewizję.

W sumie do codziennego oglądania telewizji przyznaje się ponad połowa badanych (65%). Przede wszystkim są to kobiety (72%, mężczyźni: 59%), osoby powyżej 35. roku życia (79%), mieszkańcy wsi (77%) i osoby niepracujące (91%). Rzadziej, tj. kilka razy w tygodniu lub miesiącu, ogląda telewizję 27% Polaków.

Ponad połowa badanych twierdzi, że do oglądania telewizji używa innych niż odbiornik RTV urządzeń elektronicznych. Przede wszystkim laptopa (43%) i komputera (25%), ale także smartfona (20%) i tabletu (15%) – głównie wskazują te sprzęty osoby młode (15–18 lat). Niektórym zdarza się również oglądać treści telewizyjne za pomocą konsoli do gier (4%).

Powszechny dostęp do Sieci sprawia, że coraz częściej badani oglądają telewizję internetową (43%), a jedna trzecia respondentów korzysta z VoD.

8% respondentów w ogóle nie ogląda telewizji. Najczęściej są to mężczyźni między 25. a 34. rokiem życia, z największych miast, z miesięcznymi dochodami powyżej 3 tys. zł.

Telewizor króluje w polskich domach przede wszystkim wieczorami. 73% badanych właśnie wtedy ogląda ulubione programy, seriale i inne treści telewizyjne. Porę tę preferują również osoby młode (15–18 lat).

Oglądanie telewizji to także często okazja do wykonywania innych czynności, w tym gotowania, sprzątania, prasowania i innych zadań domowych. Przede wszystkim dotyczy to jednak kobiet (78%, mężczyźni: 43%).

Telewizor w tle pozwala też na korzystanie z mediów społecznościowych (33%), sprawdzanie poczty e-mail (29%), korespondowanie poprzez SMS-y czy inne komunikatory (28%), czytanie wiadomości w serwisach informacyjnych (27%), a nawet granie w gry (17%).

O badaniu
Badanie trwało od 27 do 29 stycznia 2015 r. Zrealizowano je techniką CAWI, metodą RTS w ramach IQS 96 – Omnibus Online. Grupę badawczą stanowiło 800 Polaków w wieku 15–50 lat.

***
Czytaj również:

29 marca 2015

27 marca 2015

Reklama
Reklama