- 0
- 1
Koszyk zakupowy w styczniu 2023 droższy o 15% niż przed rokiem
Nowy rok przywitał nas kolejnymi wzrostami cen na sklepowych półkach. Jak wynika z najnowszego badania i raportu ASM Sales Force Agency, w styczniu 2023 podstawowe zakupy spożywcze były o 15% droższe niż przed rokiem. Ponownie zdrożały wszystkie z dziesięciu analizowanych kategorii produktów. Największą dynamikę wzrostu cen w skali roku zanotowały produkty tłuszczowe (56%), dodatki (27%), produkty sypkie (23%) czy nabiał (19%). W styczniu najtańsze zakupy oferowały hipermarkety, a najdroższe kanał e-grocery.
Początek 2023 r. nie przyniósł spadku cen. W ocenie ekspertów w najbliższym czasie nic się nie zmieni. Ceny żywności nadal będą rosnąć, chociaż tempo ich wzrostu może być niższe. Według wstępnego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego styczniowy odczyt wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych wyniósł 17,2%.
Ceny żywności nadal idą w górę
W 11 na 14 sieci objętych badaniem ceny w styczniu br. były wyższe niż w grudniu ub.r. Spadki cen odnotowano jedynie w sklepach Dino (0,28%) oraz w kanale e-grocery (0,09%). Średnia cena koszyka zakupowego w styczniu 2023 r. wyniosła 273,72 zł. To wzrost o 5,22 zł, czyli 1,95% w porównaniu do grudnia ub.r.
Największe podwyżki odnotowano w sieci Biedronka (6,59%). W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to m.in.:
- Netto (17,87%),
- Biedronka (17,27%),
- Intermarche (17,19%),
- Polomarket (17,02%).
Największy wzrost cen koszyka odnotowano kanale e-grocery. Średnia cena koszyka w styczniu 2023 r. była w nim wyższa aż o 50,17 zł niż przed rokiem, tj. o 18,90%.
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych, moglibyśmy zapłacić 211,36 zł (mniej o 2,34 zł niż w grudniu ub. r.), natomiast koszyk produktów najdroższych – 336,32 zł. To więcej o 29,78 zł niż w grudniu ub.r.
Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w styczniu 2023 r. wyniosła 124,96 zł. Jest ona o 32,12 zł wyższa niż w grudniu ub.r. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w styczniu 2023 r. była wyższa o 11,72% niż przed rokiem. Z kolei koszyk maksymalny był w styczniu 2023 r. droższy o 10,23% niż w 2022 r.
Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 14,70%, z 238,64 zł w styczniu 2022 r. do 273,72 zł w styczniu 2023 r.
– Za nami pierwszy miesiąc 2023 r. Jak pokazują najnowsze dane, inflacja nadal będzie jednym z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Zarówno konsumenci, jak i szefowie w sieciach handlowych wielokrotnie staną przed trudnymi wyborami cenowymi.
Wskaźniki makroekonomiczne również nie napawają optymizmem. Według szybkiego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego produkt krajowy brutto (PKB) w IV kwartale 2022 zmniejszył się o 2,4% wobec III kwartału. Wiele wskazuje na to, że czeka nas silne spowolnienie gospodarcze. Inflacja nadal utrzyma się na wysokim poziomie.
To nagromadzenie negatywnych informacji makroekonomicznych z pewnością wpłynie na nastroje konsumenckie. Klienci sieci handlowych mogą ograniczać lub odkładać w czasie część zakupów, np. urządzeń do wyposażenia kuchni lub salonu. W przypadku dóbr szybkozbywalnych spodziewamy się nasilenia trendu, w ramach którego konsumenci:
- wybierają tańsze wersje znanych produktów,
- sięgają po marki własne,
- ograniczają liczbę produktów w koszyku.
Nic nie wskazuje na to, by w najbliższych miesiącach sytuacja miała się zmienić – komentuje wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Najtańszy koszyk zakupowy w styczniu 2023 w Auchan. Zakupy online wciąż najdroższe
Na pierwszym miejscu w rankingu najtańszych sieci wciąż utrzymuje się Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 233,15 zł. To o 0,87 zł, czyli o 0,37% więcej niż najtańszy koszyk w grudniu ub.r., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 21,00 zł (Lidl) i 28,43 zł (Kaufland).
W styczniu 2023 ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery
Za analizowany zestaw produktów trzeba było w nim zapłacić 315,60 zł, czyli o ponad 35% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w styczniu 2023 r. najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w hipermarketach – 262,75 zł.
W czołówce drożyzny wciąż produkty tłuszczowe
Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w styczniu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów:
- chemia domowa i kosmetyki,
- produkty tłuszczowe,
- mięso, wędliny i ryby,
- produkty sypkie,
- napoje,
- dodatki,
- nabiał,
- używki i piwo,
- mrożonki,
- słodycze.
W ośmiu analizowanych grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (56,17%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych.
Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że:
- dodatki podrożały o 26,75%,
- produkty sypkie o 22,80%,
- nabiał o 19,10%,
- mięso, wędliny i ryby o 15,22%.
W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen. Najmniejszą różnicę stwierdzono jednak w przypadku kategorii słodycze (w styczniu 2023 r. drożej o 2,95%).
- 1