- 0
- 4
Tylko Auchan z koszykiem zakupowym poniżej 300 zł – badanie ASM SFA
Średnia wartość koszyka we wrześniu wzrosła o ponad 5 zł (1,71%) w skali miesiąca. Podwyżki odnotowano w dziesięciu z trzynastu analizowanych sieci. Auchan utrzymał pozycję lidera i jako jedyna sieć oferował koszyk zakupowy poniżej 300 zł. Tak wynika z najnowszego badania i raportu „Koszyk zakupowy” ASM SFA.
Wrzesień przyniósł także zauważalne podwyżki w wybranych kategoriach chemii gospodarczej i kosmetyków
Najbardziej podrożał płyn do WC (7,12%) i szampon do włosów (5,86%). Wśród kanałów sprzedaży najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach. Najwyższe ceny utrzymały się w dark stores.
Według GUS we wrześniu 2025 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych w porównaniu z analogicznym miesiącem ub.r. wzrosły o 2,9%, ale w stosunku do sierpnia nie zmieniły się. Prognozy sugerują, że w najbliższych miesiącach inflacja pozostanie zbliżona do obecnego poziomu. Głębszy spadek będzie możliwy na początku 2026 r.
Ceny codziennych zakupów o ponad 5 zł w górę
We wrześniu średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 5,43 zł, czyli 1,71%, i wyniosła 323,03 zł. Wzrost cen odnotowano w dziesięciu sieciach. W pozostałych trzech ceny badanych produktów były niższe niż w sierpniu. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Selgros Cash & Carry (5,96%), a największy spadek w sklepach Kaufland (1,44%).
Tym razem tylko w jednej sieci (Auchan) średnia cena koszyka wyniosła poniżej 300 zł
Analizując koszyk zakupowy bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, moglibyśmy zapłacić 248,00 zł (więcej o 7,17 zł niż w sierpniu). Z kolei przyjmując najwyższe ceny – 385,33 zł (więcej o 6,14 zł niż w sierpniu br.) Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem we wrześniu 2025 r. wyniosła 137,33 zł. Jest ona o 1,03 zł niższa niż w sierpniu.
– Wrzesień przyniósł wyraźne odbicie cen po spokojniejszym sierpniu. Widać, że sieci zaczynają przygotowywać się na wzrost kosztów operacyjnych w czwartym kwartale oraz na sezon przedświąteczny. To z kolei przekłada się na droższe produkty codziennego użytku. Podwyżki w chemii gospodarczej i kosmetykach – w tym nawet o 8% – mogą wynikać z rosnących kosztów surowców oraz transportu. To segment, który reaguje szybciej na zmiany kosztów produkcji niż żywność. Dla konsumentów oznacza to, że w nadchodzących miesiącach mogą częściej szukać zamienników lub produktów marek własnych – mówi Kamil Kruk, client service & analysis director ASM SFA.
Różnice między najtańszymi a najdroższymi koszykami wciąż przekraczają 130 zł. W ocenie eksperta pokazuje to, jak duże znaczenie ma porównywanie cen i świadome planowanie zakupów.
Auchan najtańszy i jako jedyny z koszykiem poniżej 300 zł
Na czele rankingu najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 286,58 zł. To wzrost o 0,02 zł, czyli o 0,01% więcej niż najtańszy koszyk w sierpniu, należący przed miesiącem również do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 16,30 zł (Makro Cash & Carry) i 18,67 zł (E.Leclerc). Najwyższą wartość koszyka zakupowego we wrześniu 2025 r. odnotowano w sieci Netto. Za analizowany zestaw produktów trzeba było tam zapłacić 354,17 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach: 307,78 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 362,44 zł. Natomiast najtańsze zakupy (316,65 zł) można było zrobić w sieciach hybrydowych.
Największe podwyżki w chemii i kosmetykach
Wśród 40 badanych produktów, które zostały uwzględnione w badaniu, najwyższą dostępność miały sklepy:
- Selgros Cash & Carry i Kaufland (93%),
- Intermarché (92%).
Natomiast najniższą dostępność produktów zanotowały sklepy Dino (66%). Oznacza to, że produkty były łatwiej dostępne w większej liczbie sklepów takich jak Selgros Cash & Carry czy Kaufland, a trudniej było znaleźć je w Dino.
Badanie wykazało, że we wrześniu wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożały:
- płyn do WC (7,12%),
- szampon do włosów (5,86%),
- herbata (4,55%).
Jedyna obniżka dotyczyła żelu pod prysznic (0,82%).
O badaniu
W badaniu i raporcie „Koszyk zakupowy” przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego. Znalazły się̨ w nim najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii:
- nabiał,
- mięso, wędliny i ryby,
- chemia domowa,
- kosmetyki,
- owoce i warzywa,
- produkty tłuszczowe,
- inne.
ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii w sklepach:
- stacjonarnych,
- internetowych,
- tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline).
Rodzaje analizowanych sklepów:
- Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów.
- E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w internecie.
- Dark store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu.
- Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach.
- Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m².
- Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m².
- Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych.
- Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.




