Ile kosztowała kampania prolife? Aktywistki wraz z domem mediowym szacują jej wartość
  • 0
  • 6
12.03.2021

Ile kosztowała kampania prolife? Aktywistki wraz z domem mediowym szacują jej wartość

Tylko do 1 lutego Fundacja Nasze Dzieci – Edukacja, Zdrowie, Wiara mogła wydać nawet 5,5 mln zł na nośniki reklamowe przedstawiające grafikę z płodami i plakaty z hasłem „Kochajcie się mamo i tato”. Szacunkową wartość kampanii wyliczył dom mediowy Media People na podstawie danych z Kantar Media.

Pierwsze billboardy zaczęły pojawiać się jesienią 2020 r., po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie jednej z trzech przesłanek prawnej dostępności aborcji, prawdopodobnie jako odpowiedź na ogólnokrajowe protesty w tej samej sprawie.

Na przełomie stycznia i lutego pojawiły się również billboardy z hasłem „Kochajcie się mamo i tato”, promujące stowarzyszenie Sychar. Fundatorem tych billboardów również jest Fundacja Nasze Dzieci – Edukacja, Zdrowie, Wiara.

Estymacji kwoty wydatków na kampanię podjęły się Martyna Kaczmarek wraz z Pauliną Zagórską we współpracy z niezależnym domem mediowym Media People. Kaczmarek to działaczka społeczna, aktywistka na rzecz równouprawnienia i feministka. Prowadzi konto na Instagramie, które obserwuje 35 tys. osób. Zagórska zaś to aktywistka i feministka, której konto o tematyce społeczno-lewicowej na Instagramie obserwuje 43 tys. osób.

Wcześniej koszty próbowała oszacować też redakcja „Newsweeka”. Obliczony koszt to około 4,5 mln zł.

Jak szacują aktywistki wraz z domem mediowym Media People, kwota rate card (cennik przed rabatami) w okresie od listopada 2020 do końca stycznia za wykorzystane nośniki mogła wynieść 17 242 585 zł netto. Jeśli założyć, że fundacja świadomie negocjowała koszty i uzyskała poziom rabatów taki jak profesjonalny rynek, który specjalizuje się w zakupach i negocjacjach, kwota po rabatach przeznaczona na zakup mediów według estymacji domu mediowego Media People to:

  • 5 172 776 zł netto,
  • dodatkowe około 8% (413 tys. zł netto) na produkcję plakatów do wyklejenia.

Łącznie 5 585 776 zł netto. Jaka kwota została finalnie zakontraktowana, objęte jest tajemnicą handlową.

Aktywistki postanowiły zestawić kwotę wydatków na kampanię ze świadczeniami niezbędnymi dla osób z niepełnosprawnością. W odniesieniu do celów fundacji z wpisu do KRS, 5 585 776 zł (plakaty z płodami, plakaty „Kochajcie się mamo i tato”) to przykładowo ekwiwalent (każda pozycja z listy sumuje się do około 5 585 000 zł):

  • rocznego dożywienia 4655 dzieci (według stawek poznańskiego MOPR z czasu pandemii: 200 zł/miesiąc, tj. 1200 zł/rok);
  • rocznej terapii indywidualnej dla 831 rodziców ciężko chorych dzieci (140 zł x 4 spotkania miesięcznie = 560 zł/miesiąc, 6720 zł/rok);
  • rocznej terapii dla 612 par (190 zł x 4 spotkania miesięcznie = 760 zł/miesiąc, 9120 zł/rok);
  • rocznej terapii dla 582 rodzin (200 zł x 4 spotkania (jedno tygodniowo) = 800 zł/miesiąc, 9600 zł/rok;
  • wypożyczenia 4702 specjalistycznych łóżek rehabilitacyjnych na okres 1 roku (miesiąc: 99 zł, 1188 zł/rok);
  • kupno 1868 sztuk specjalnego wózka dziecięcego dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym: 2990 zł;
  • zakup 186 ultrasonografów;
  • 1640 tygodniowych turnusów rehabilitacyjnych dla dzieci z trisomią;
  • budowa i wyposażenie 124 placów zabaw (średnia cena 45 tys. zł).

Ze względu na zintensyfikowane działania fundacji w ostatnich tygodniach wartość wynajętych nośników na 11 marca jest z pewnością jeszcze większa.

Estymacji kwoty wydanej przez fundację dokonał niezależny dom mediowy Media People na podstawie danych z firmy Kantar Media, które są standardem do monitoringu wydatków reklamowych w Polsce. Kantar dostarcza danych dotyczących wszystkich reklamodawców umieszczających reklamy w największych firmach outdoorowych. Narzędzie to jednak nie monitoruje mniejszych, regionalnych dostawców lokalnych nośników reklamowych.

  • 6
Ile kosztowała kampania Fundacji Nasze Dzieci – Edukacja, Zdrowie, Wiara?

Ile kosztowała kampania Fundacji Nasze Dzieci – Edukacja, Zdrowie, Wiara?

Ile kosztowała kampania Fundacji Nasze Dzieci – Edukacja, Zdrowie, Wiara?
Ile kosztowała kampania Fundacji Nasze Dzieci – Edukacja, Zdrowie, Wiara?
Ile kosztowała kampania Fundacji Nasze Dzieci – Edukacja, Zdrowie, Wiara?
Ile kosztowała kampania Fundacji Nasze Dzieci – Edukacja, Zdrowie, Wiara?
Ile kosztowała kampania Fundacji Nasze Dzieci – Edukacja, Zdrowie, Wiara?

Dorota

1 miesiąc temu

Czy zrzutki np. na Strajk Kobiet (zdaje się 1 milion zł.) też są tak skrupulatnie rozliczane przez aktywistów i Newsweek?

lorem ipsum

1 miesiąc temu

@Dorota: w punkt :)

dolor

1 miesiąc temu

@lorem ipsum: W punkt. Tyle, że strajk kobiet nie otrzymał żadnych środków publicznych, chyba że mowa o "ochronie policji".
Z resztą chodzi o idiotyzm. 5,5 miliona złotych na "promowanie wartości" na paskudztwach, które za chwilę trafią na śmietnik.

Tacy "pro life" a "life" z głodu zdycha :)

Anka

4 tygodnie temu

@Dorota: bezsensowne rozumowanie, zrzutka na Strajk Kobiet była potrzebna do organizacji całej akcji. Prowadzone są też zrzutki dla osob, których nie stać na aborcję - tak wygląda realna pomoc. Prowadzenie kampanii Pro life i wydawanie ciężkich pieniędzy na działania, które nie pomagają dzieciom, rodzinom, których dotyczy - to jest absurd. W tym artykule właśnie o to chodzi - ani grosza nie przeznaczyli na wparcie choć jednej osoby, ale wystarczy czytać ze zrozumieniem.

Czaro

4 tygodnie temu

@dolor: dokładnie!!

Arian

4 tygodnie temu

@Dorota:
Siądź i rozlicz.

Ola

4 tygodnie temu

@Dorota: Zrzutki na Strajk Kobiet są jak najbardziej transparentne, polecam ich konta społecznościowe gdzie każdy może to zweryfikować. Za billboardami Anti-choice stoi fundacja, która nie dość, że ukrywa status i sprawozdania finansowe, to w swoich celach ma rzekomo "zapewnienie materiałowego i finansowego wsparcia dzieciom" oraz "dożywianie dzieci". A tymczasem wydaje kilka milionów na plakaty zaśmiecające przestrzeń publiczną..

Abc

1 miesiąc temu

Bardzo dobrze, że rozliczają, bo kościelne "fundacje" nigdy się nie ujawniają w pełni.

lorem ipsum

1 miesiąc temu

@Abc: w przeciwieństwie do?

QWE

4 tygodnie temu

@lorem ipsum: w przeciwieństwie do oficjalnych zrzutek na rzecz stajku kobiet i podobnych działań. Datki są od zwykłych ludzi. A jakaś organizacja nagle ma miliony na prowadzenie tak potężnej kampanii. Nawet największe marki nie pozwalały sobie na taki rozmach.

Ola

4 tygodnie temu

@lorem ipsum: innych fundacji, np. Feminoteka, OŚka, EFK-a czy CPK.

Bartosz

4 tygodnie temu

"Kochajcie się mamo i tato" to akcja Wspólnoty trudnych Małżeństw Sychar, której celem jest ratowanie małżeństw sakramentalnych, bo "Każde trudne sakramentalne małżeństwo jest do uratowania". http://sychar.org/

**** aktywistki

4 tygodnie temu

i bardzo dobrze, trzeba przeciwstawić się wściekłym maciom

11 marca 2021