- 1
- 1
Scam ku przestrodze w ramach kampanii #ZnamTeNumery, skierowanej do seniorów i ich bliskich
14 listopada Telewizja Puls wraz z Komendą Główną Policji i Fundacją Telewizji Puls „Pod Dębem” rozpoczęły kolejną odsłonę kampanii #ZnamTeNumery, skierowanej do seniorów i ich bliskich. Tego dnia na kanały TV Puls i Puls 2, do internetu i na nośniki digital OOH w całej Polsce trafił wygenerowany przez AI kontrolowany scam z reklamą „Emerytury na maxa” – produktu, który w rzeczywistości nie istnieje. Promował go Henryk Gołębiewski, ambasador kampanii, aktor znany m.in. z serialu Telewizji Puls „Lombard. Życie pod zastaw”. Na planie zdjęciowym wideo-scamu spędził… 0 minut.
Pierwszy etap kampanii trwał od 14 do 20 listopada. Przygotowano kontrolowany scam z reklamą nieistniejącego produktu inwestycyjnego – „Emerytura na maxa”. Hasłem „Prosta kasa na złote lata. Zwiększ emeryturę nawet 2-krotnie!” miał on zachęcić seniorów do szybkiego i łatwego zysku. Bohaterem reklamy został Henryk Gołębiewski.
Wideo pojawiło się na antenach TV Puls i Puls 2, w internecie, a dzięki wsparciu partnerów także na:
- grupach na Facebooku Polskiego Związku Kół Gospodyń Wiejskich i Radia Pogoda,
- nośnikach digital OOH przy dworcach kolejowych i w głównych ciągach komunikacyjnych w całej w Polsce (wsparcie PKP SA i Jet Line).
W pierwszym tygodniu stronę internetową Emeryturanamaxa.pl odwiedziło około 15 tys. osób, dając się nabrać na scam. To pokazuje, jak realne jest zagrożenie ze strony internetowych oszustów i jak ważne są tego typu kampanie. Od 14 listopada po wejściu na stronę użytkownicy byli automatycznie przekierowywani na stronę www.ZnamTeNumery.pl. Tam oczywiście, zamiast stracić dane czy pieniądze, otrzymali lekcję, która pomoże im uniknąć podobnych pułapek w przyszłości.
20 listopada rozpoczął się drugi etap kampanii
W tych samych kanałach i na tych samych nośnikach do końca 2024 r. będzie wyświetlane wideo z wyjaśnieniem założeń akcji.
Do grona partnerów na tym etapie dołączyły:
- Poczta Polska,
- sieć kin Helios,
- Radio Pogoda (Grupa Agora),
- magazyny „Przyjaciółka”, „100 rad” (Wydawnictwo Bauer), „Głos Seniora”,
- organizacje takie jak Polski Związek Kół Gospodyń Wiejskich, Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Uniwersytetów III Wieku oraz Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów.
Kampania jest również wyświetlana w placówkach ZUS, sanatoriach i komunikacji miejskiej w wybranych miastach w Polsce.
- Koncepcja kreatywna: Dział Marketingu, Dział Kreacji i Motion Design Telewizji Puls oraz agencja Jump,
- działania mediowe: Dział Marketingu Telewizji Puls i dom mediowy Mediacore.
– Seniorzy to dla nas bardzo ważna grupa społeczna. Dlatego we współpracy z Komendą Główną Policji, Fundacją Telewizji Puls „Pod Dębem”, ekipą „Lombardu” oraz licznymi partnerami staramy się nie tylko dostarczać im rozrywkę, lecz także niezbędną wiedzę. Wierzymy, że w ten sposób komercyjny nadawca może realizować ważną społecznie misję. Żyjemy w czasach, w których to, co widzimy w internecie, może być dalekie od rzeczywistości, nawet jeśli wygląda przekonująco – komentuje Dariusz Dąbski, Prezes Telewizji Puls.
Jak to zrobiono, czyli jak powstaje kontrolowany scam?
– Wystarczyło znaleźć w internecie jedno zdjęcie i próbkę głosu pana Henryka. Po tym nastąpiła seria testowania różnorodnych narzędzi, prób, błędów i poszukiwań kolejnych nowych oprogramowań, wyspecjalizowanych w unikalnym elemencie generatywnej AI. Te narzędzia umożliwiły nam stworzenie materiału wideo, a w nim wypowiedzi, która nigdy nie padła z ust pana Henryka Gołębiewskiego – mówi Artur Cetnarowski z Działu Autopromocji Telewizji Puls, który pracował przy wideo-scamie.
– Mimikę pana Henryka odtworzyliśmy, nagrywając koleżankę z pracy. Na obecnym etapie zaawansowania tej technologii, dla profesjonalisty stworzenie takiego materiału to kwestia kilku dni. Obserwując tempo rozwoju sztucznej inteligencji, za chwilę wystarczą nie dni, lecz godziny. Nie umknie to uwadze oszustów i scammerów – dodaje Mateusz Sobkowiak z Działu Autopromocji Telewizji Puls, który również pracował nad wideo-scamem.
– Propozycja Telewizji Puls bardzo mnie zaskoczyła. Nie do końca byłem pewien, jaki będzie efekt wideo, które powstało przecież bez mojego udziału! Kiedy je zobaczyłem, przeraziłem się. Oszuści, dzięki zaawansowanym technologiom, są w stanie spreparować dowolny materiał, wykorzystując bezprawnie wizerunek wybranej osoby, a następnie wyłudzać w ten sposób dane czy oszczędności seniorów. Już wielokrotnie to podkreślałem w wywiadach: nie wierzmy we wszystko, co zobaczymy w internecie – apeluje Henryk Gołębiewski, ambasador kampanii #ZnamTeNumery.
- 1