Konsumpcja wideo rośnie o 20% dzięki urządzeniom mobilnym
  • 0
  • 0
17.07.2017

Konsumpcja wideo rośnie o 20% dzięki urządzeniom mobilnym

Czas oglądania online wideo wzrośnie w 2017 r. o 20% − wynika z raportu „Online Video Forecasts 2017” firmy Zenith. Konsumenci na świecie spędzą średnio 47,4* minuty dziennie na oglądaniu online wideo. W ubiegłym roku światowa średnia wynosiła 39,6 minuty. Motorem wzrostu są urządzenia mobilne.

Czas oglądania wideo na smartfonach i tabletach wzrośnie w tym roku o 35%, do 28,8 minut dziennie. Znacznie wolniej rośnie natomiast czas oglądania na urządzeniach stacjonarnych – komputerach, laptopach i smart TV. W tym roku wydłuży się o 2%, do 18,6 minut dziennie.

Według danych Zenithu Polacy poświęcą w tym roku na oglądanie wideo online średnio 40 minut dziennie. Oznacza to 14% wzrostu wobec zeszłego roku.

Proporcje udziału urządzeń mobilnych i stacjonarnych w konsumpcji online wideo różnią się od światowej średniej. Polacy spędzają więcej czasu, oglądając na urządzeniach stacjonarnych niż na mobilnych. Na tych pierwszych oglądają średnio 22 minuty dziennie (wzrost o 10% w porównaniu z 2016 r.), na tych drugich średnio 18 minut dziennie (wzrost o 20% w porównaniu z 2016 r.).

Ilość dostępnych materiałów wideo rośnie w szybkim tempie na wszystkich platformach. W ostatnich kilku latach szczególnie wyróżniają się jednak pod tym względem serwisy społecznościowe. Oferują one użytkownikom i markom narzędzia do tworzenia i udostępniania treści wideo, w tym prowadzenia transmisji na żywo. Na wielu rynkach Facebook jest obecnie drugim co do wielkości − po YouTube − serwisem wideo.

2017 będzie rokiem, w którym czas oglądania wideo online na urządzeniach stacjonarnych osiągnie szczytową wartość. Globalnie konsumenci poświęcą na tę aktywność średnio 19 minut dziennie.

Czas oglądania na smart TV nadal rośnie, jednak nie na tyle szybko, by zrekompensować spadek konsumpcji na komputerach desktopowych i laptopach. Spadek ten wynika z tego, że konsumenci coraz częściej sięgają po urządzenia mobilne. Według prognozy konsumpcja wideo online na urządzeniach stacjonarnych będzie stopniowo malała − spadnie o 1% w 2018 r. i o 2% w 2019 r.

Jednocześnie konsumpcja wideo na urządzeniach mobilnych − w tym roku na poziomie średnio 29 minut dziennie − wzrośnie o 25% w 2018 r. i o 29% w 2019 r. To wynik większej dostępności, coraz lepszych parametrów technicznych smartfonów i tabletów oraz szybszego transferu danych. Do 2019 r. 72% konsumpcji online wideo będzie odbywało się na urządzeniach mobilnych. W 2016 r. było to 61%.

Szybki wzrost konsumpcji treści wideo w Internecie prowadzi do równie szybkiego wzrostu wydatków na segment reklamy wideo online. Zenith przewiduje, że globalne wydatki na reklamę wideo online wzrosną w 2017 r. o 23%. Osiągną wartość 27,2 mld dol.

Najwyższą dynamikę wydatków na tę formę reklamy − 37% − odnotowano w 2014 r. Od tego czasu spada ona stopniowo, w miarę jak rośnie skala segmentu wideo online. W 2018 r. możemy spodziewać się wzrostu wydatków na reklamę online wideo o 21%. W 2019 wydatki te wzrosną o 17%, a ich wartość sięgnie 38,7 mld dol.

Do 2019 r. wydatki na reklamę online wideo będą stanowiły 31% sumy wydatków na reklamę typu display w Internecie, wobec 28% w 2017 i 21% w 2012 r. W Polsce wydatki na ten rodzaj reklamy wzrosną w tym roku o 33%.

Choć na świecie większość treści wideo oglądana jest na urządzeniach mobilnych, reklamodawcy nadal inwestują więcej w reklamę emitowaną na urządzeniach stacjonarnych. Według przewidywań wydatki na reklamę wideo na urządzeniach stacjonarnych wyniosą w tym roku 15,2 mld dol., a na urządzeniach mobilnych – 12 mld dol.

Materiały wideo na urządzeniach stacjonarnych są oglądane na większych ekranach i często w warunkach sprzyjających większemu skupieniu niż przy korzystaniu z urządzeń mobilnych. W efekcie przekaz marketingowy może docierać do konsumentów skuteczniej. W związku z tym zaś tego typu reklama jest droższa.

Już jednak w przyszłym roku nie przeważy to wysokiej konsumpcji mobile wideo. Suma globalnych wydatków na reklamę wideo na urządzeniach mobilnych wzrośnie do 18 mld dol., przewyższając o 3 mld dol. wartość wydatków na reklamę wideo na urządzeniach stacjonarnych.

O badaniu

Dane pochodzą z trzeciej edycji raportu „Online Video Forecasts”, publikowanego corocznie przez Zenith. Raport zawiera dane historyczne, prognozy konsumpcji online wideo i wartości wydatków reklamowych. Zamieszczono w nim także komentarze dotyczące kierunków rozwoju poszczególnych rynków, przygotowane przez lokalnych ekspertów.

Tegoroczna edycja zawiera dane z 63 rynków, w tym z Polski. W raporcie definicja online wideo obejmuje wszystkie treści wideo oglądane w Internecie, w tym w serwisach VoD, na platformach udostępniania wideo, na YouTube oraz w serwisach społecznościowych, np. na Facebooku.

*O ile nie zaznaczono, że dane pochodzą z polskiego rynku, podane wartości dotyczące konsumpcji wideo online pochodzą z 63 rynków. Wartości wydatków reklamowych podane są w skali globalnej.

Reklama

17 lipca 2017

  • 0
  • 2
  • 0
  • 0
  • 0
17.07.2017

MEC: „Wiadomości” rządzą na Podlasiu, „Fakty” na Śląsku

Programy informacyjne TVN i TVP1 z różnym powodzeniem walczą o widownię w poszczególnych województwach – pokazuje analiza MEC na podstawie danych Nielsena. „Wiadomości”, mimo spadków, wciąż rządzą na Podlasiu, a „Fakty”, po lekkich wzrostach – na Śląsku. Gdyby wszyscy Polacy oglądali tak, jak mieszkańcy województwa podkarpackiego lub świętokrzyskiego, TVP1 wciąż byłaby liderem rynku.

Czytaj także
Reklama
Reklama