Konsument jutra – wpływ pandemii na zachowania zakupowe Polaków. Badanie PwC
  • 0
  • 7
30.03.2021

Konsument jutra – wpływ pandemii na zachowania zakupowe Polaków. Badanie PwC

Koronawirus, lockdown, reżim sanitarny – to słowa kluczowe, które charakteryzują ostatni rok i znacząco wpłynęły na naszą rzeczywistość oraz zachowania zakupowe Polaków. Zmiany nadal trwają. Badanie przeprowadzone przez PwC pozwala uchwycić pierwsze skutki pandemii oraz prognozy na przyszłość.

Wydatki gospodarstw domowych
Czynnikiem najsilniej wpływającym na zachowania zakupowe jest sytuacja finansowa polskich gospodarstw domowych. 1/3 Polaków zaobserwowała spadek dochodów z powodów zwolnienia, utraty pracy albo zmniejszenia liczby godzin. Jednocześnie wzrosły rachunki, a respondentom zdarzało się też utracić pieniądze w związku z anulowanymi wydarzeniami kulturalnymi czy wyjazdami wakacyjnymi.

Przez pandemię Polacy ograniczyli wydatki związane ze zmianą sposobu pracy oraz spędzania czasu wolnego. Mimo to istnieje przekonanie, że w następnych miesiącach wydatki gospodarstw domowych wzrosną (41%). Co piąty Polak uważa, że jego wydatki spadną.

Warto również spojrzeć na to, jakie zmiany w strukturze wydatków widzą polscy konsumenci w zależności od kategorii produktowej. Największy wzrost można było zaobserwować w kategorii artykułów spożywczych, zdrowotnych, pielęgnacyjnych oraz elektroniki użytkowej. Mowa tu o produktach, których zakup został spowodowany albo paniką wynikającą z wysokiego stopnia niepewności (zapasy produktów), albo sytuacją zawodową (praca zdalna) i edukacyjną (zdalne nauczanie).

Wszystkie te czynniki mają też wpływ na wrażliwość cenową konsumentów. Prawie połowa kobiet (48%) i spory odsetek mężczyzn (38%) deklaruje, że przez pandemię zwraca większą uwagę na ceny produktów oraz usług. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ już przed pandemią Polacy byli jednymi z najbardziej wrażliwych cenowo konsumentów w Europie.

Rosnąca rola kanału cyfrowego
Zmianę sposobu dokonywania zakupów wymusiły dwa istotne czynniki:

  • zamykanie sklepów i centrów handlowych w związku z pandemią,
  • obawy dotyczące przebywania poza domem.

Ponad 1/3 konsumentów zwiększyła częstotliwość zakupów online. Dotyczy to głównie mieszkańców dużych miast, którzy częściej niż pozostali kupowali produkty i usługi w Internecie.

Ten kanał sprzedaży był szczególnie istotny dla produktów i usług związanych z rozrywką, elektroniką użytkową oraz artykułami sportowymi. Co ciekawe, dla Polaków w wieku powyżej 44 lat w żadnej kategorii produktowej nie wzrosła rola kanału cyfrowego.

Jednak pomimo pandemii zakupy spożywcze polscy konsumenci nadal najchętniej kupowali w kanale tradycyjnym. Warto też podkreślić, że mimo początkowej chęci zakupu tego typu artykułów przez Internet, wraz z upływem czasu ta chęć spadła.

Polacy, którzy w trakcie pandemii korzystali z zakupów w sklepach internetowych, deklarują, że po złagodzeniu reżimów sanitarnych nadal będą robić zakupy w ten sposób (90%). To pokazuje, że pandemia jest doskonałym momentem na zbudowanie nowych nawyków konsumenckich.

Warto zauważyć, że zarówno w przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych, jak i tych przez Internet kluczowe są te same czynniki. Poza ceną są to: wygoda zakupu, dostępność produktów i szeroki asortyment. Biorąc jednak pod uwagę wiek konsumentów, widać, że:

  • bezpieczeństwo jest szczególnie istotne w grupie wiekowej 55+,
  • dostępność produktów i duży wybór liczy się zwłaszcza dla grupy 25–34 lata,
  • cena i jakość obsługi to priorytety dla Polaków w wieku 35–44 lata.
  • 7
konsument jutra

Jaki będzie konsument jutra?

30 marca 2021