Koniec obostrzeń dla gastronomii. Czy Polacy chętnie wrócili do restauracji? Wyniki badania
  • 0
  • 2
29.06.2021

Koniec obostrzeń dla gastronomii. Czy Polacy chętnie wrócili do restauracji? Wyniki badania

Z końcem kwietnia po pół roku zamknięcia rząd podjął decyzję o częściowym zniesieniu obostrzeń dla gastronomii. Od 15 maja zaczęły działać ogródki, a 28 maja nastąpiło pełne otwarcie. Jak to przełożyło się na odwiedziny w lokalach? Placeme, firma specjalizująca się w usługach typu location intelligence przygotowała analizę ruchu w gastronomii w okresie styczeń 2020 – czerwiec 2021 r.

Analiza przeprowadzona przez Placeme na podstawie danych lokalizacyjnych z telefonów komórkowych na próbie 3 mln urządzeń w okresie od stycznia 2020 do czerwca 2021 r. przynosi informacje o ruchu w lokalach gastronomicznych.

Marzec 2020: spadek tuż przed lockdownem – na wynos i w dostawie opcjami dla lokali
W drugim tygodniu marca 2020, czyli na tydzień przed zamknięciem restauracji, ruch spadł o niecałe 30 proc. Zapewne wynikało to z obawy przed Covid-19. Od 15 marca w związku z ogłoszeniem lockdownu restauracje pozostawały zamknięte. Sprzedaż możliwa była jedynie w formule dostawy lub na wynos.

W tym okresie w wielu miastach ruszyły akcje pomocy sąsiedzkiej skierowane do małych gastronomii, by pomóc im przetrwać ten trudny czas. Sytuacja utrzymywała się do 18 maja, kiedy mimo częściowego otwarcia gastronomii wielkość ruchu nie wróciła do poziomu sprzed lockdownu. Nadal była o 5 proc. niższa.

Maj 2020: puby najbardziej, fast foody najmniej poszkodowane
W pierwszym tygodniu poluzowania obostrzeń (18–24 maja) najbardziej widoczny spadek odwiedzalności odnotowały puby. Ruch spadł o 43 proc. w stosunku do miesięcy styczeń – luty. Niewiele mniej, bo o 34 proc. zmalał ruch w kawiarniach i restauracjach.

Restrykcje nałożone w związku z sytuacją epidemiologiczną nie sprzyjały spotkaniom towarzyskim. Co więcej, wiele przedsiębiorstw zdecydowało także o przejściu na system pracy zdalnej lub hybrydowej, więc spadła także liczba okazji, by wyjść z domu. W przypadku fast foodów wielkość ruchu zmalała tylko o 1/4. Można powiedzieć, że tego typu placówki najsprawniej dostosowały się do nowych okoliczności. Wiele z nich od zawsze działa w formule dostaw lub drive-thru – wyjaśnia Weronika Czaplewska z Placeme.

Biorąc pod uwagę lokalizację punktów gastronomicznych, najwięcej, bo 37 proc. straciły lokale w dużych miastach.

Maj 2021: kawiarnie z najszybszym odbiciem
15 maja 2021 r. otwarte zostały ogródki gastronomiczne, a dwa tygodnie później także lokale. Zdecydowanie wpłynęło to na zwiększenie liczby odwiedzających restauracje, puby czy kawiarnie. Te ostatnie zyskały najwięcej. Ruch wzrósł o niemal 30 proc. między 28 maja a 3 czerwca w porównaniu do tygodnia 15–21 maja.

Wygląda na to, że konsumenci najbardziej tęsknili za kawą. Dodatkowo zmianom w obostrzeniach sprzyjała dobra pogoda, co zachęcało do spędzania czasu poza domem. Ponadto skok w ruchu wynika z udostępnienia odwiedzającym także powierzchni wewnątrz lokali. Siłą rzeczy pozwoliło to placówkom przyjąć więcej gości, a tym samym zwiększyć swój dochód – dodaje Weronika Czaplewska.

Najbardziej widoczny wzrost odwiedzin, bo o ponad 16 proc., odnotowały we wspomnianym przedziale czasowym lokale w dużych miastach.

Łączny ruch w 250 analizowanych punktach gastronomicznych wzrósł o 38 proc. w porównywanym okresie (weekend 15–16 maja 2021 do pierwszego weekendu po I fali Covid-19, tj. 23–24 maja 2020).

Widoczne jest zmniejszenie obaw związanych z wychodzeniem z domu i gotowość do spędzania czasu w towarzystwie innych. Ciekawe jest to, że mieszkańcy chętniej odwiedzali miejsca, w których sąsiedztwie nie było innych lokali. Mniej licznie z kolei pojawiali się w zagłębiach gastronomicznych skupiających ich kilka. A gdy porównaliśmy kilka weekendów otwartych dla konsumentów, okazało się, że najwięcej odwiedzin w lokalach miało miejsce w piątki, a najmniej w niedziele – mówi ekspertka Placeme.

Czerwiec 2021: powolna regeneracja gastronomii
Ruch w restauracjach w IV tygodniu maja 2021 r. wzrósł o ponad 7 proc. Pierwszy tydzień czerwca przyniósł 25,2 proc. więcej odwiedzających w stosunku do poprzedniego tygodnia. Z zebranych danych wynika, że ruch w gastronomii rośnie, jednak nadal nie wrócił do poziomu sprzed pandemii.

O raporcie
Raport jest oparty na badaniu danych lokalizacyjnych z telefonów komórkowych na próbie 3 mln urządzeń. Odwiedziny są definiowane jako wejście w obszar budynku restauracji – wyznaczony indywidualnie i ręcznie dla każdej z nich. W analizie wzięto pod uwagę 250 restauracji w Polsce. Dane dotyczące ruchu zostały porównane do danych względem odpowiednich przedziałów czasowych.

  • 2
czy Polacy chętnie wrócili do restauracji

Czy Polacy chętnie wrócili do restauracji?

29 czerwca 2021

  • 0
  • 3
  • 0
  • 0
  • 0
29.06.2021

Szybki wzrost sektora odzieżowego dzięki popularyzacji trendu athleisure – pokazuje ranking BrandZ 2021

Według rankingu najcenniejszych marek świata Kantar BrandZ za 2021 r. marki odzieżowe znalazły się w gronie najszybciej rosnących uczestników zestawienia. Stało się to za sprawą klientów, którzy chętnie uzupełniali szafy o ubrania w stylu athleisure, czyli ubrania sportowe do noszenia na co dzień (z ang. athletic – sportowe, leisure – czas wolny). Opublikowane wyniki wskazują, że w ciągu ostatniego roku kategoria odzieży zwiększyła wartość o 53%, wyprzedzając pierwszą dziesiątkę marek z segmentu mediów i rozrywki i plasując się na drugim miejscu, za markami technologicznymi.

28 czerwca 2021