„Kolonoskopia jest super!” – 3. edycja ogólnopolskiej kampanii profilaktyczno-edukacyjnej
  • 1
  • 3
23.04.2019

„Kolonoskopia jest super!” – 3. edycja ogólnopolskiej kampanii profilaktyczno-edukacyjnej

Na wczesnym etapie nie boli i nie daje żadnych objawów. W naszym kraju jest przyczyną 33 zgonów dziennie. Rozwija się najczęściej u osób po 50. roku życia, ale także obciążonych genetycznie, o niskiej aktywności fizycznej, stosujących nieprawidłowo zbilansowaną dietę, palących papierosy i nadużywających alkoholu. Mowa o raku jelita grubego. Właśnie ruszyła kampania profilaktyczno-edukacyjna na ten temat.

W Polsce co roku diagnozowanych jest 19 tys. nowych przypadków zachorowań. Rak jelita grubego – drugi pod względem częstotliwości występowania w Polsce nowotwór złośliwy u kobiet i trzeci u mężczyzn. Dlatego ważne jest, by przekonać Polaków do wykonywania profilaktycznych badań kolonoskopowych. Taki jest cel trzeciej edycji ogólnopolskiej kampanii profilaktyczno-edukacyjnej „Servier – wyłącz raka!”, pod hasłem „Kolonoskopia jest super!”.

Liczba zachorowań na raka jelita grubego stale wzrasta. Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Nowotworów, w przyszłości tendencja będzie zwyżkowa. Już za 10 lat na raka jelita grubego w Polsce zachoruje ponad 28 tys. osób rocznie. Kolonoskopia, która jest jednym z najlepszych osiągnięć medycyny, a z której z różnych przyczyn w profilaktyce nowotworu niewiele osób korzysta, może być remedium na te zatrważające statystyki. Wystarczy przekonać do tego badania Polaków. To niestety zadanie bardzo trudne.

Najskuteczniejszą i najszybszą formą zarówno diagnostyki, jak i terapii wczesnych stadiów tego raka jest kolonoskopia. To z jednej strony badanie profilaktyczne, a z drugiej zabieg ratujący życie. Trwa od 15 do 40 minut. Polega na wprowadzeniu do jelita grubego giętkiego i cienkiego aparatu zakończonego źródłem światła. Za jego pomocą lekarz może dokładnie obejrzeć jelito od środka. Poza tym kolonoskopia pozwala na usunięcie polipów, jeśli te znajdują się w jelicie i zanim jeszcze przekształcą się w raka. Dzięki kolonoskopii w badaniach przesiewowych już blisko 10 tys. Polaków uniknęło raka jelita grubego – podają organizatorzy kampanii.

Kolonoskopia jest nowoczesnym i bezpiecznym badaniem. Powinniśmy je wykonywać najlepiej zanim pojawią się jakiekolwiek objawy, kiedy jesteśmy zupełnie zdrowi – profilaktycznie. Narosło jednak wokół niego wiele mitów. W konsekwencji większość społeczeństwa ma własne, często mylne wyobrażenie na temat przebiegu tego badania. Jako lekarze przypominamy: profilaktyczna kolonoskopia może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego nawet o 60–90 proc.

W moim odczuciu strach czy wstyd nie ma racji bytu, gdy uświadomię sobie, że kolonoskopia może mnie uchronić przed zachorowaniem na raka. I do takiej zmiany myślenia zachęcam wszystkich Polaków – przekonuje prof. dr hab. n. med. Jarosław Reguła, konsultant krajowy w dziedzinie gastroenterologii, kierownik Kliniki Gastroenterologii, Hepatologii i Onkologii Klinicznej Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie.

Budowanie świadomości społecznej, w tym przełamywanie tabu wokół kolonoskopii to wciąż wyzwania, przed którymi stoimy. Pacjenci często nie wiedzą, że badanie można wykonać w znieczuleniu miejscowym lub ogólnym. Ryzykowanie własnym życiem z powodu strachu przed badaniem jest nielogiczne. A przecież korzyści, które wynikają z kolonoskopii, mogłyby zdecydowanie zmienić statystyki zachorowalności na raka jelita grubego – dodaje dr n. med. Mariola Kosowicz, kierownik Poradni Psychoonkologii Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie.

Hasło tegorocznej odsłony kampanii brzmi: „Kolonoskopia jest super!”. Głównym celem jest podkreślanie roli profilaktyki, ze szczególnym uwzględnieniem kolonoskopii jako badania ratującego życie oraz przełamywanie związanego z nim społecznego tabu. Organizatorzy chcą zachęcać Polaków do przezwyciężania lęku przed kolonoskopią.

Komunikacja kierowana jest szczególnie do osób, które znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka ze względu na:

  • wiek powyżej 50 lat,
  • obciążenia genetyczne, wystąpienie raka jelita grubego u rodziców lub rodzeństwa,
  • nieprawidłową dietę,
  • niską aktywność fizyczną,
  • palenie tytoniu,
  • nadużywanie alkoholu.

W trzecią edycję kampanii „Servier – wyłącz raka!” zaangażował się Andrzej Milewski, znany jako Andrzej Rysuje. Rysownik za pomocą charakterystycznej dla siebie kreski i z poczuciem humoru zachęca Polaków do wykonania profilaktycznej kolonoskopii. Humor ma za zadanie odczarować wizerunek kolonoskopii i przełamać tabu związane z tym badaniem. Satyryk przygotował trzy grafiki, które znajdą się na plakatach na przystankach komunikacji miejskiej i w materiałach informacyjnych dotyczących kampanii.

Zaplanowane zostały wykłady na temat profilaktyki raka jelita grubego, kierowane do słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku w dziesięciu miastach w Polsce. Prelekcje uzupełni możliwość skorzystania z konsultacji lekarskich oraz przejścia edukacyjnego spaceru w modelu imitującym wnętrze jelita grubego. Będzie można zobaczyć, jak wyglądają zmiany nowotworowe oraz dowiedzieć się, w jaki sposób można im zapobiegać.

Istotnym elementem akcji jest współpraca z siecią kin Multikino. W największych miastach w Polsce między 15 a 28 marca 2019 r. przed seansami emitowany był spot kinowy z udziałem Zbigniewa Zamachowskiego, przekonujący o wartości badania kolonoskopowego. Widzowie otrzymają również materiały edukacyjne, których przekaz jest spójny ze spotem.

W Internecie pojawi się natomiast przekaz w formie krótkich filmów, w których wystąpili eksperci medyczni, artyści, dziennikarze oraz sportowcy. W tym gronie są m.in.: Piotr Gruszka, siatkarz i trener, Przemysław Saleta, pięściarz, a także Maria Pakulnis oraz Zbigniew Zamachowski, aktorzy filmowi i teatralni. W akcję włączyła się też Agata Passent.

Agata Passent włączyła się czynnie w naszą kampanię i już wkrótce zrobi sobie kolonoskopię, badanie które trwa ok. 20…

Opublikowany przez Wyłącz Raka – kampania społeczna Sobota, 20 kwietnia 2019

Patronat merytoryczny nad kampanią objęły Polska Unia Onkologii i Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej. Partnerami zostali: Europa Colon Polska, Polskie Towarzystwo Stomijne Pol-ilko, Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych, Fundacja Onkologiczna – Alivia, Fundacja Rak’n’Roll.

  • 3

23 kwietnia 2019

18 kwietnia 2019