Kluczowe trendy tegorocznego świątecznego sezonu w badaniu Google Smart Shopper
  • 0
  • 1
17.11.2022

Kluczowe trendy tegorocznego świątecznego sezonu w badaniu Google Smart Shopper

Zmiana zachowań zakupowych Polaków, którzy w trakcie pandemii postawili na internet, nie tylko utrzymała się po otwarciu sklepów, ale ostatnio nawet się nasiliła. Według badania Google Smart Shopper aż 92% badanych nie zamierza rezygnować ze zmienionych nawyków. Chcą dokonywać zakupów w internecie.

Jednocześnie Google Smart Shopper odnotowuje, że ze względu na kryzys ekonomiczny staramy się rozsądniej gospodarować budżetami domowymi. Dlatego przy zakupie prezentów świątecznych ważne będą okazje cenowe, które można najczęściej wykorzystać w Black Friday.

Polacy i Polki zaczynają konkretne poszukiwania świątecznych prezentów w listopadzie. W efekcie najczęściej kupują je w trakcie przecen i promocji związanych z Black Friday i Cyber Monday (te dni w 2022 przypadają odpowiednio 25 oraz 28 listopada).

Wzrost popularności hasła „promocje” widać w Google Trends w okresie świątecznym co roku. Rok 2022 stał się jednak początkiem okresu niepewności ekonomicznej po pandemii. Przejawia się on wzrostem zainteresowania w wyszukiwarce hasłami związanymi z oszczędnościami, rabatami i produktami używanymi. Według tego klucza prawdopodobnie będziemy też w tym roku wybierać świąteczne prezenty.

Ostatnie dwa lata były czasem dużych wyzwań dla konsumentów i konsumentek

Jednak obecnie to inflacja jest tematem, który najbardziej niepokoi Polaków i Polki. 67% z nich czuje obniżenie standardu życia w ciągu ostatnich sześciu miesięcy ze względu na wzrost cen. Pokazują to badania SW Research. Ponadto 19% Polek i Polaków deklaruje, że odkłada lub oszczędza pieniądze niezależnie od sytuacji. Jest to wzrost o 5 p.p. w porównaniu do marca tego roku (GfK Current Consumer Mood, Monitoring zmian zachowań, stylu życia i nastrojów, 4–6 czerwca 2022).

– W obliczu rosnących cen Polacy i Polki przede wszystkim ograniczają bieżące wydatki.

  • Po pierwsze, powstrzymują się od zakupu rzeczy, które nie są im niezbędne (70% badanych).
  • Po drugie, stają się coraz bardziej wyczuleni na promocje i oferty specjalne, co obserwujemy jako wyraźny trend w wyszukiwarce.
  • Po trzecie, 38% badanych poszukuje tańszych zamienników stosowanych produktów. Wybierają bardziej przystępne cenowo warianty zamiast droższych marek używanych do tej pory.

Warto także zwrócić uwagę na stosunkowo niewielką grupę 16% respondentów i respondentek, która stosuje przeciwną strategię. Zauważając, że lokaty i inne produkty oszczędnościowe stały się nieopłacalne, grupa ta stara się wydawać oszczędności na bieżąco. Obawiają się, że ich wartość w czasie będzie się kurczyła – mówi Weronika Zaręba z Google Polska. 

Zainteresowanie niższymi cenami może być również powiązane z popularnością kupowania online

To właśnie cena według 23% badanych jest jednym z powodów, dla których wybierają zakupy w internecie. Dominującym powodem w przypadku zakupów online jest wygoda (46%). Drugie miejsce zajmuje szybkość transakcji (40%). Według badania Smart Shopper już 40% badanych konsumentów i konsumentek dokonuje zakupów w internecie za pomocą smartfona. W 2022 r. polscy internauci korzystali z wyszukiwarki 2,5 raza częściej na smartfonach niż na tradycyjnych komputerach.

– Systematycznie rośnie znaczenie kanału online jako miejsca, w którym dokonywane są zakupy. Długofalowo ten trend został oczywiście przyspieszony przez pandemię. Jednak aż 92% respondentów i respondentek nie zamierza już rezygnować z dokonywania zakupów w internecie –
tłumaczy Weronika Zaręba, Google. – Z drugiej strony Polki i Polacy nie mają wyraźnych preferencji, czy wolą kupować offline, czy online w ramach poszczególnych kategorii produktów. W przypadku elektroniki konsumenckiej 75% wybiera zarówno zakupy online, jak i offline. W kategorii dom i ogród jest to aż 77%. Z kolei w przypadku kategorii uroda 21% badanych wciąż woli kupować produkty offline. Dlatego tak ważna jest współcześnie multikanałowość sprzedawców.

O badaniu:
Smart Shopper Research. Savanta (2022) / Google, Cint (2021) / Kantar (2020+2019), liczba respondentów: n=1814

17 listopada 2022