Kiedy korzystamy z polecenia przy wyborze produktu? Raport „Lojalni 2017”
  • 0
  • 0
20.04.2017

Kiedy korzystamy z polecenia przy wyborze produktu? Raport „Lojalni 2017”

Ponad cztery piąte (82%) polskich konsumentów korzystających z Internetu poleca znajomym produkt lub usługę. Niemal dwie trzecie badanych (57%) poleca innym zakup konkretnego produktu lub usługi co najmniej raz w miesiącu, w tym 14% robi to raz w tygodniu lub częściej. Takie wyniki przyniosło ogólnopolskie badanie „Lojalni 2017 – raport o konsumentach” przeprowadzone na panelu Ariadna.

Najczęściej polecane są produkty spożywcze. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy 42% konsumentów poleciło je innym osobom. Na drugim miejscu znalazły się kosmetyki (39%).

Chętnie też rekomendujemy odzież (35%), książki (30%), sklepy (29%) czy smartfony (27%). Najrzadziej polecamy sobie takie produkty, jak motocykle (2%), bilety lotnicze (4%), materiały biurowe i usługi prawne (po 6%).

Blisko co czwarty badany poleca innym sprzęt AGD, z którego już korzysta, a także fryzjera, z którego jest zadowolony.

Jak często badanym zdarza się kupić polecany produkt lub skorzystać z polecanej usługi? 21% pytanych odpowiedziało, że raz w miesiącu. Aż 72% respondentów podejmowało dotychczas decyzje zakupowe pod wpływem polecenia. Najczęściej kupowali w ten sposób produkty spożywcze (34%), kosmetyki (34%), odzież (25%) i książki (21%). Tylko 6% pytanych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wybrało natomiast pub na podstawie rekomendacji znajomych.

To, co warto kupić, najczęściej polecamy sobie w rozmowie bezpośredniej (76%) lub telefonicznej (32%). Co czwarta pytana osoba dzieliła się opinią w sklepie, a co piąta (19%) w serwisach społecznościowych (np. na Facebooku).

Kobiety częściej niż mężczyźni kupują polecane przez innych kosmetyki (kobiety 50,5%, mężczyźni 15,5%). Mężczyźni częściej zaś kupują rekomendowane im smartfony (mężczyźni 16,8%, kobiety 8,8%).

Badanych pytano także o wpływ udziału w programach lojalnościowych na ich decyzje zakupowe. Dla dwóch trzecich z nich udział w takim programie sprawia, że częściej kupują produkty lub usługi firmy, która go prowadzi.

Zdecydowana większość badanych internautów (81%) uczestniczy w programach lojalnościowych. Większość z nich (74%) posługuje się plastikową kartą lojalnościową, jedna trzecia korzysta ze strony internetowej programu, 32% gromadzi kupony promocyjne, a 26% zbiera punkty w postaci pieczątek przybijanych na karteczkach. Prawie jedna piąta badanych (19%) deklaruje udział w programach lojalnościowych za pośrednictwem aplikacji w smartfonie.

 

Badani deklarowali też, że są gotowi polecać w większym stopniu, jeśli byliby za to wynagradzani. Aż dwie trzecie respondentów przyznało, że byłoby zainteresowanych wzięciem udziału w programie, w którym otrzymywaliby wynagrodzenie za polecanie innym osobom kupionych produktów lub usług.

O badaniu:
Badanie przeprowadzone zostało w marcu 2017 r. metodą CAWI na panelu Ariadna na zlecenie platformy lojalnościowej 2Take.it. Próba ogólnopolska użytkowników Internetu w wieku od 18 lat wzwyż (N=1074). Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji internautów dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania.

  • 3

19 kwietnia 2017

Reklama
Reklama