KER uznała, że reklama gum Orbit zachęca dzieci do przemocy
  • 1
  • 0
24.06.2019

KER uznała, że reklama gum Orbit zachęca dzieci do przemocy

Komisja Etyki Reklamy rozpatrzyła skargę, jaka wpłynęła na reklamę marki Orbit (Mars Polska). Uznała, że treść spotu może zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi dzieci lub młodzieży.

Konsument złożył skargę na spot z kampanii Orbit „Czas zabłysnąć”. Pokazuje on młodego chłopaka, który przypiera do ściany kolegę, mówiąc „dawaj kasę!”. Skarżący uznał, że reklama ma zły wpływ na dzieci i może zachęcać je do przemocy.

Skarżony nie uczestniczył w posiedzeniu. Złożył jednak pisemną odpowiedź na skargę. Jak tłumaczy, zaprezentowana scenka „opiera się na przekonaniu, że uczucie czystości zębów i świeżego oddechu po żuciu gumy Orbit dodaje pewności siebie i pomaga w wyjściu z niełatwych sytuacji, z którymi na co dzień można się spotkać”.

Marka podkreśla też, że wszystkie materiały przygotowywane w ramach kampanii „Czas zabłysnąć” utrzymane są w żartobliwej, humorystycznej konwencji.

Ponadto skarżony argumentował, że reklama nie była kierowana do dzieci. Grupą docelową były osoby w wieku 25–49 lat.

Zespół orzekający dopatrzył się w reklamie gumy Orbit naruszenia norm Kodeksu etyki reklamy. Stwierdził naruszenie dobrych obyczajów i uznał, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej. Komisja dopatrzyła się w spocie treści zagrażających fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi dzieci lub młodzieży.

KER zarekomendowała reklamodawcy większą staranność przy kreowaniu przekazu reklamowego. Zachęciła go też do wspierania wysiłków na rzecz zmniejszenia skali zjawiska przemocy rówieśniczej wśród dzieci i młodzieży.

24 czerwca 2019

22 czerwca 2019