KER: Reklama pasty do zębów Lacalut Aktiv nadużywa zaufania odbiorców
  • 0
  • 0
14.07.2017

KER: Reklama pasty do zębów Lacalut Aktiv nadużywa zaufania odbiorców

Komisja Etyki Reklamy rozpatrzyła skargę złożoną przez GlaxoSmithKline Consumer Healthcare na reklamę telewizyjną pasty do zębów Lacalut Aktiv (Natur Produkt Zdrovit). Uznała, że w spocie należy wprowadzić zmiany, aby usunąć naruszenie normy Kodeksu etyki reklamy.

Skarżący podkreślił, że reklamowany produkt to kosmetyk, nie zaś lek. Tymczasem w reklamie jedna z postaci informuje, że stwierdzono u niej parodontozę. Następnie dodaje, że lekarz polecił jej Lacalut Aktiv, który od razu pomógł.

Według GlaxoSmithKline Consumer Healthcare w reklamie konsument wprowadzany jest w błąd. Dzieje się tak za sprawą wizualizacji, która sugeruje natychmiastowe odbudowywanie dziąseł. W błąd wprowadzają także hasła i sformułowania:

  • „Chroni przed krwawieniem dziąseł”,
  • „Działa ściągająco na dziąsła”,
  • „Chroni przed parodontozą”,
  • „Działanie potwierdzone badaniami klinicznymi*”,
  • „Skutecznie chroni przed parodontozą i chorobami dziąseł. Efekt odczuwalny już po pierwszym użyciu”,
  • „Lekarz polecił mi pastę Lacalut Aktiv. Pomogła od razu”, „Lacalut Aktiv. Dla mnie najlepsze”.

Zdaniem skarżącego elementy kwestionowanej reklamy wprowadzają odbiorców w błąd, ponieważ tworzą sprzeczne z rzeczywistym stanem rzeczy przekonanie:

  • że reklamowany produkt zapobiega chorobom i leczy je,
  • że pomaga od razu, a efekty jego stosowania są odczuwalne już po pierwszym użyciu,
  • że właściwości reklamowanego produktu są potwierdzone przez badania kliniczne.

Skarżony uczestniczył w posiedzeniu i złożył pisemną odpowiedź na skargę. Zaprzeczył w całości wszystkim zarzutom.

Tłumaczył, że zaprezentowana argumentacja to jedynie daleko idąca nadinterpretacja przyjęta bezkrytycznie przez skarżącą firmę. Jego zdaniem wnioski te w żaden sposób nie wynikają z rozmowy aktorów w reklamie, wyświetlanych haseł czy prezentacji graficznej.

Natur Produkt Zdrovit powołał się również na badania Akademii Medycznej im. Alberta Ludwigsa we Freiburgu oraz Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie. Wykazały one pozytywny wpływ pasty Lacalut Aktiv na walkę z powstawaniem płytki nazębnej, zapalenia dziąseł i ich krwawienie, czyli podstawowe czynniki parodontozy.

Skarżony wskazał też, że firma GlaxoSmithKline Consumer Healthcare reklamuje w telewizji „ewidentnie w sposób sprzeczny z obowiązującym prawem” swój produkt – pastę do zębów Parodontax. Wykorzystuje przy tym elementy lęku przed chorobą wynikającą z nieprawidłowej higieny jamy ustnej i zębów, która prowadzi do krwawienia dziąseł i innych chorób.

Zespół orzekający dopatrzył się w reklamie pasty Lacalut Aktiv nadużywania zaufania odbiorców i wykorzystywania ich braku doświadczenia lub wiedzy. Stwierdził także, że wprowadza ona konsumentów w błąd co do właściwości reklamowanego produktu.

KER stwierdziła, że w wizualizacji działania produktu należy wprowadzić zmiany. Przekaz nie może budzić wątpliwości co do właściwości reklamowanej pasty.

W ocenie zespołu orzekającego zawarty w wizualizacji wykres, jak i hasło „Działanie potwierdzone badaniami klinicznymi*” nie były sformułowane w sposób jasny, precyzyjny i zrozumiały dla odbiorców reklamy. W szczególności nie doprecyzowano, co przedstawia wykres. W pozostałym zakresie zespół orzekający oddalił skargę.

14 lipca 2017

Czytaj także
Reklama
Reklama