Kawa na mieście w czasach pandemii. Badanie ARC Rynek i Opinia
  • 0
  • 4
1.09.2020

Kawa na mieście w czasach pandemii. Badanie ARC Rynek i Opinia

Pandemia wpłynęła na zwyczaje Polaków związane z piciem kawy na mieście. Obecnie pijemy ją w większym stopniu przy okazji zakupów czy tankowania niż spotkania z przyjaciółmi, chociaż powoli wracamy do dawnych przyzwyczajeń. W porównaniu z ubiegłym rokiem o 9 p.p. spadł odsetek osób pijących kawę na mieście. Mniej osób pije też kawę późnym popołudniem – wynika z raportu „Cafe monitor 2020” ARC Rynek i Opinia.

Lockdown wstrząsnął rynkiem kawy. Praca z domu, brak podróży i wyjść ze znajomymi spowodowały, że rynek kawiarniany zamarł na wiele tygodni. Po poluzowaniu obostrzeń wszystko zaczęło powoli wracać do normy. Badanie „Cafe monitor” było realizowane już po zniesieniu najsurowszych obostrzeń i otwarciu kawiarni. Mimo to wyraźnie widać ogólny spadek liczby osób pijących kawę na mieście.

Odsetek mieszkańców dużych miast pijących kawę na mieście
Kawa na mieście w czasach pandemii. Badanie ARC Rynek i Opinia
Źródło: „Cafe monitor 2020”, ARC Rynek i Opinia, sierpień 2020 r.

Zmianie uległy również godziny spożywania kawy. Częściej wybierane są godziny przedpołudniowe. Może to wynikać z faktu, że popołudniowe picie kawy na mieście to zazwyczaj również spotkania z przyjaciółmi. Te zaś – w zamkniętych pomieszczeniach – ograniczyliśmy.

Kiedy najczęściej spożywamy kawę na mieście?
Kawa na mieście w czasach pandemii. Badanie ARC Rynek i Opinia
Źródło: „Cafe monitor 2020”, ARC Rynek i Opinia, sierpień 2020 r.

Stacje paliw, podobnie jak w ubiegłym roku, są najpopularniejszym miejscem, gdzie spożywa się kawę na mieście. Ważną zmianą jest wzrost o 7 p.p. odsetka osób, które piją kawę w sklepach convenience. Po raz pierwszy w wieloletniej historii badania sklep spożywczy znalazł się wśród trzech głównych miejsc, w których można wypić kawę, spontanicznie wymienianych przez respondentów.

Miejsca picia kawy (wskazania spontaniczne)
Kawa na mieście w czasach pandemii. Badanie ARC Rynek i Opinia
Źródło: „Cafe monitor 2020”, ARC Rynek i Opinia, sierpień 2020 r.

Kiedy kilkanaście lat temu Polacy zaczęli pić kawę, to zazwyczaj odwiedzali CoffeeHeaven, pierwszą tak znaną sieciową kawiarnię w Polsce. W innych miejscach kawa była raczej nie najlepszej jakości. Później popularność zaczęły zdobywać kąciki kawowe na stacjach paliw, gdzie jakość kawy zaczynała dorównywać jakości oferowanej w kawiarniach.

I teraz przechodzimy do kolejnego etapu rozwoju – dobrą kawę można kupić w sklepie, za dużo niższą cenę niż w kawiarni. W tym czasie Polacy jako kawosze też się zmienili. Ładny wystrój i stoliki nie są im niezbędne w momencie, kiedy potrzebują dobrej kawy, żeby dodać sobie energii. I taką rolę spełnia kawa w sklepach. Jakość ekspresów na stacjach paliw czy w sklepach sieciowych jest na tyle dobra, że kawa jest smaczna i – co ważne – istotnie tańsza. To jest na pewno przekonujący argument – twierdzi Dominika Czubatka, autorka raportu z ARC Rynek i Opinia.

O badaniu
Badanie „Cafe monitor 2020” zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia między 8 a 29 lipca 2020 r. Metoda CAWI, ogólnopolska próba N=1776 osób. Badani to osoby w wieku 16–65 lat.

  • 1
Kawa na mieście w czasach pandemii

Kawa na mieście w czasach pandemii oceniana jako zbyt droga?

 

1 września 2020

31 sierpnia 2020

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
31.08.2020

Sierpniowe pogorszenie nastrojów konsumentów w badaniu GfK

Szybkie odbudowywanie się klimatu konsumenckiego z ostatnich trzech miesięcy w sierpniu zostało wyhamowane. Wakacyjne nastroje sprzyjające mniejszej uważności, letni optymizm, wzmożona mobilność osób odreagowujących kilkumiesięczne zamknięcie spowodowały ponowne pojawienie się ognisk infekcji i powrót obaw o przyszłą kondycję zarówno własnego gospodarstwa domowego, jak i całej polskiej gospodarki. Barometr nastrojów konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje wśród polskich konsumentów, wyniósł w sierpniu -11,1. Był o 2,3 p.p. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.