- 1
- 3
„Czas ma znaczenie” – druga edycja kampanii o anoreksji „Dieta (Nie)Życia”
Fundacja Głód(nie)Nażarty wraca z kolejną odsłoną kampanii o anoreksji. Celem drugiej edycji jest umożliwienie wczesnego rozpoznania anoreksji za pomocą specjalnego testu online.
Szybka reakcja na pierwsze sygnały psychiczne, zanim jeszcze pojawią się widoczne objawy fizyczne, może zwiększyć szanse na skuteczne leczenie aż o 50% (za American Psychiatric Association).
W szybszym diagnozowaniu sygnałów psychicznych ma pomóc interaktywne narzędzie online, które wykorzystuje test przesiewowy. Pozwala on na samodzielne sprawdzenie ryzyka i skłonności, które mogłyby okazać się niepokojące w kontekście anoreksji. Narzędzie można znaleźć pod adresem dietaniezycia.pl. Proces tworzenia narzędzia do wykrywania Syndromu Gotowości Anorektycznej, opracowanego przez prof. Barbarę Ziółkowską, został wsparty przez AI. Efektem tej współpracy jest test oraz algorytm walidacyjny dopasowany do współczesnych wyzwań i potrzeb.
Przewodniczką prowadzącą przez test jest Gaja – nastolatka, której historia stała się impulsem do kontynuacji kampanii
Gaja zmarła w wyniku powikłań związanych z anoreksją. Po emisji pierwszej edycji kampanii do fundacji zgłosili się rodzice dziewczyny z propozycją współdziałania. Ich poruszające świadectwo walki z chorobą i systemem stało się fundamentem nowej odsłony projektu.
Celem kampanii jest poinformowanie o narzędziu SGA oraz zachęcenie do przeprowadzenia testu online. Na landing page z testem kierują działania:
- w digitalu,
- w mediach społecznościowych,
- na specjalnie stworzonych profilach Gai na Instagramie (instagram.com/to_ja_gaia) i Facebooku (facebok.com/tojagaia).

Profil kampanii o anoreksji na Facebooku
– Ze wszystkich chorób psychicznych to anoreksja zabija najczęściej. To jednak nie tylko przerażająca statystyka. Za tymi danymi kryje się czyjeś życie, czyjś dramat. Czasem trudny do wyobrażenia. Pierwsza edycja pokazała, jak bardzo potrzebna jest świadomość problemu, rzetelna wiedza i empatyczne wsparcie. W tym roku idziemy o krok dalej. Oferujemy konkretne narzędzie do wczesnego alarmowania o zagrożeniu chorobą, aby zapobiec rozwinięciu się pełnoobjawowych zaburzeń odżywiania się. Bo czas ma znaczenie – mówi Karolina Otwinowska, założycielka Fundacji Głód(nie)Nażarty.
Komunikację wspierają spoty w radiu i kinach
W ramach kampanii powstała druga edycja podcastu „Dieta(nie)Życia” zatytułowana „Anorexia Alert”. Można posłuchać rozmów o anoreksji z ekspertami, rodzinami i osobami, które przeszły przez chorobę. Podcast rozpoczyna przejmujący wywiad z rodzicami Gai.
Na stronie kampanii dietaniezycia.pl można znaleźć również:
- listę placówek, które oferują bezpłatną pomoc,
- specjalny raport zrealizowany przez prof. Dominikę Maison na zlecenie Fundacji Głód(nie)Nażarty – „Analiza społecznych stereotypów dotyczących anoreksji”.
– Przeprowadzone badanie eksperymentalne pokazało, że nawet jedno zdanie – informacja o tym, że dana osoba choruje na anoreksję – może znacząco wpłynąć na sposób, w jaki ją postrzegamy. To pokazuje, jak głęboko zakorzenione stereotypy Polaków mogą wpływać na nasze postrzeganie innych. Nawet w sytuacjach, które wymagają empatii i zrozumienia. Jednocześnie podkreśla, jak istotna jest edukacja społeczna w zakresie zdrowia psychicznego, w tym anoreksji – informuje prof. Maison.

„Analiza społecznych stereotypów dotyczących anoreksji”
Za koncepcję kampanii i jej realizację odpowiada agencja Dentsu Creative. W tym roku część działań w ramach kampanii (raport oraz podcast) zyskała honorowy patronat Ministry Edukacji.

Kampania o anoreksji „Czas ma znaczenie”