- 1
- 2
Kampania edukacyjna Instytutu Strategii Żywnościowych „Grunt” – „Polski talerz przyszłości”
Ponad 70% Polek i Polaków obawia się ograniczenia dostępności produktów spożywczych w najbliższych dziesięciu latach, a niemal co trzeci respondent twierdzi, że już dziś nie jest w stanie zapewnić rodzinie żywności wysokiej jakości. Kampania „Polski talerz przyszłości” ma na celu edukację Polek i Polaków o potrzebie stworzenia zrównoważonego i bezpiecznego systemu żywnościowego w kraju.
Kampania edukacyjna „Polski talerz przyszłości”, zainicjowana przez Instytut Strategii Żywnościowych „Grunt”, pokazuje, jak bardzo oddaliliśmy się od źródeł jedzenia. Coraz rzadziej wiemy, co właściwie trafia na nasze talerze, skąd pochodzi i jak zostało wyprodukowane. Coraz rzadziej mamy też kontakt z tym, kto za jakość żywności odpowiada – z rolnikiem.
Dominujący model sprzyja masowej produkcji i wielkoobszarowym monokulturom. Spycha na margines lokalne gospodarstwa, które powinny być fundamentem zdrowego systemu żywnościowego. ISŻ „Grunt” podkreśla, że to nie tylko zagrożenie dla naszego zdrowia, ale i osłabienie pozycji ekonomicznej i społecznej polskiego rolnika.
O tym, co nie działa i jak można to naprawić, opowiadają w spocie:
- Marta Manowska – dziennikarka i prezenterka telewizyjna, ambasadorka kampanii,
- Damian Micyk – rolnik z Małopolski.
Kampania podpowiada, jak można zmienić ten system
- Konsumenci mogą głosować portfelem – wybierając żywność lokalną, sezonową i wspierając małych producentów.
- Samorządy i państwo mogą tworzyć polityki żywnościowe, które:
- wspierają lokalne rynki,
- skracają łańcuchy dostaw,
- ułatwiają dostęp do dobrej jakości produktów.
Na stronie kampanii „Polski talerz przyszłości” można:
- zapoznać się z wynikami raportu ISŻ „Grunt” – „Za daleko. Polki i Polacy o bezpieczeństwie żywnościowym”,
- przeczytać apel Koalicji na rzecz Suwerenności Żywnościowej do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wdrożenie Krajowej Polityki Żywnościowej.
Koalicję tworzą: Instytut Strategii Żywnościowych „Grunt”, CoopTech Hub, Spółdzielnia PLZ oraz Pracownia Dóbr Wspólnych.

Kampania „Polski talerz przyszłości”
W przygotowaniu kampanii fundacja „Grunt” współpracowała z agencją First Aid Communication Team. Agencja:
- opracowała i zrealizowała spot,
- zorganizowała wydarzenia związane z kampanią,
- koordynuje współpracę z liderami opinii i influencerami,
- odpowiada za tradycyjne media relations, w tym kreację materiałów prasowych, ich dystrybucję oraz indywidualną współpracę z dziennikarzami,
- koordynuje działania z zakresu digital performance, obejmujące promocję w kanałach Meta oraz Google.

Marta Manowska i Damian Micyk w spocie kampanii „Polski talerz przyszłości”