„Jestem artystą!” – kampania, której bohaterami są artyści i artystki z niepełnosprawnością
  • 0
  • 6
16.10.2022

„Jestem artystą!” – kampania, której bohaterami są artyści i artystki z niepełnosprawnością

15 października ruszyła kampania na rzecz inkluzywności w sztuce – „Jestem artystą!”. Jej celem jest zwrócenie uwagi na artystów i artystki z niepełnosprawnością. Jednak to nie ich niepełnosprawność ma być na pierwszym planie, tylko ich twórcze dokonania. Organizatorem kampanii jest British Council.

Co dostrzegamy jako pierwsze – talent czy ich fizyczność? Czy pozwalamy artystom i artystkom z niepełnosprawnością na twórczą ekspresję? Czy może widzimy ich przez pryzmat barier i ograniczeń. Ile razy zdarzyło nam się pomyśleć, że sztuka realizowana przez nich jest jedynie formą terapii? Albo że ich dokonania trzeba oceniać według taryfy ulgowej? Właśnie z tymi stereotypami i naszymi wewnętrznymi ograniczeniami zderza odbiorców kampania „Jestem artystą!”, realizowana przez British Council.

Jej celem jest pokazanie człowieka. Artysty. Artystki. Wywołanie w nas refleksji, być może wzbudzenie wstydu, a na pewno zmuszenie nas do spojrzenia w głąb, poza wizualną otoczkę. To też rodzaj buntu przeciwko przejawom dyskryminacji i powielaniu stereotypów o osobach z niepełnosprawnością.

Dzięki prowadzonym przez nas projektom związanym ze sztuką i niepełnosprawnością na własne oczy widzimy niesamowitą kreatywność i innowacyjność osób z niepełnosprawnością w Polsce. Pomimo tego ci artyści i artystki są nadal mało rozpoznawalni na scenach głównego nurtu i w instytucjach artystycznych. Mam nadzieję, że ta kampania przyczyni się do zmian w tym obszarze. Pomoże pokazać ich jako jednych z najważniejszych polskich artystów i artystki pracujących obecnie w tańcu, teatrze i performansie – mówi Ewa Ayton z British Council.

Bohaterowie kampanii to sześcioro artystów z różnymi rodzajami niepełnosprawności

Wśród nich jest m.in. osoba niskorosła, z alternatywną motoryką, z dziecięcym porażeniem mózgowym czy zespołem Downa. Niezależni, odważni, pewni siebie. Realizują swoje cele artystyczne. Aktorzy Filip, Patryk, Dominika i Maja, tancerka Tatiana i performerka Katarzyna udowadniają, że ograniczenia istnieją przede wszystkich w głowach odbiorców.

Świat artystyczny nieustannie poszukuje nowych form wyrazu, nowatorskiego podejścia. A jednak usilnie wzbrania się przed artystami i artystkami z niepełnosprawnością. Kampania ma na celu uwidocznienie artystów i artystek, którzy dzięki swoim nienormatywnym ciałom mogą wzbogacić środki wyrazu artystycznego.

Dziś nasze działania określane są mianem terapii. To błędne założenie blokuje nam możliwości pokazania własnego profesjonalizmu. Także zaistnienia w świecie, w którym odrzucane są ciała nieidealne. Działania, które podejmujemy, mają na celu kreowanie nowej normy, dołączając artystów i artystki z niepełnosprawnościami do świata sztuki jako równoprawnych twórców i twórczynie – mówi Tatiana Cholewa, jedna z bohaterek kampanii.

Zdjęcia do kampanii wykonała Renata Dąbrowska, specjalizująca się w fotografii portretowej i dokumentalnej. Wielokrotna laureatka konkursu Grand Press Photo. Nagrodzona za zdjęcie Wojtka Sawickiego z Life on Wheelz i Agaty Tomaszewskiej dla „Tygodnika Powszechnego”. Zdjęcia prezentowane będą w przestrzeni miejskiej – na billboardach, przystankach komunikacji miejskiej i na stacji metra.

Hasła kampanii to:

Jestem artystą_ką:

  • Nie jestem ciekawostką.
  • Moja sztuka to nie terapia.
  • Nie potrzebuję twojej litości.

Artyści i artystki biorący udział w projekcie

  • Dominika Kozłowska. Aktorka, osoba niesłysząca. Występowała m.in. w spektaklu „Wojna w niebie” w reżyserii Dominiki Feiglewicz w Cricotece w Krakowie. Spektakl otrzymał nagrodę podczas II edycji konkursu „The Best Off” za najlepszy spektakl teatru niezależnego. Aktualnie gra główną rolę w „Opowieści z wielkich bloków” w reżyserii Marty Streker we Wrocławskim Teatrze Lalek. Wystąpiła w filmach „Samotność”, w wideo-art „Oj, chmielu” oraz „A to w Polska właśnie” realizowanego przez Fundację Migawka.
  • Filip Pawlak. Absolwent Katowickiej Szkoły Filmowej i wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Związany z Nowym Teatrem w Warszawie. Ambasador międzynarodowego projektu „Europe Beyond Access”, mającego na celu zwiększenie dostępności sektora sztuk performatywnych dla osób z niepełnosprawnościami.
  • Katarzyna Żeglicka. Genderqueerowa artystka z niepełnosprawnością, feministka i aktywistka, performerka i animatorka kultury. Brała udział w cyklu laboratoriów tanecznych „Taniec i niepełnosprawność – przekraczanie granic”. Występowała w spektaklach: „Poruszenie” (chor. Zofia Noworól), „PokaZ 21„ (reż. Justyna Wielgus) i „Rafał Urbacki: Solo” oraz anarchistycznej wersji Projektu Kwarantanna.
  • Patryk Krause. Artysta teatralny z dziecięcym porażeniem mózgowym. Wraz z dwójką profesjonalnych aktorów, Grażyną Wydrowską oraz Januszem Stolarskim zagrał w 2015 r. w sztuce „Wklęsły” w Poznaniu. Jest również zawodnikiem RaceRunning – biegu z trójkołowym rowerem bez pedałów. W tej konkurencji na dystansie 800 metrów ustanowił rekord świata.
  • Maja Kowalczyk. Aktorka, tancerka i artystka z zespołem Downa. Wystąpiła m.in. w polskiej wersji przedstawienia „Gala” Jérôme’a Bela podczas festiwalu Ciało/Umysł w Warszawie i projekcie „Strategie przetrwania” Teatru 21 i Centrum Sztuki Włączające. Od 2006 r. realizuje projekty teatralne z Teatrem 21. Brała też udział w spektaklu „Konstytucja na Chór Polaków” w reżyserii Marty Górnickiej w Nowym Teatrze w Warszawie.
  • Tatiana Cholewa. Porusza się na wózku inwalidzkim i jest jednym z niewielu tancerzy w Polsce z alternatywną motoryką. Grywa w spektaklach w Polsce i za granicą, prowadzi warsztaty łącząc różnorodność ciał. Działa na rzecz artystów z niepełnosprawnością.

Organizatorem kampanii jest British Council

To instytucja reprezentująca Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w zakresie współpracy kulturalnej oraz edukacyjnej. Organizacja aktywnie działa w zakresie efektywnego zarządzania różnorodnością i promowania równych szans.

  • 6
Kampania „Jestem artystą!”

Kampania „Jestem artystą!” – Tatiana Cholewa

Kampania „Jestem artystą!”

Dominika Kozłowska

Kampania „Jestem artystą!”

Filip Pawlak

Kampania „Jestem artystą!”

Maja Kowalczyk

Kampania „Jestem artystą!”

Patryk Krause

„Jestem artystą!”

Katarzyna Żeglicka

14 października 2022

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
14.10.2022 Aktualizacja:

„Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”. Badanie zdrowia psychicznego wśród młodych i kampania edukacyjna

10 października, w Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, Fundacja Unaweza Martyny Wojciechowskiej rozpoczęła projekt „Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”. W jego ramach zaplanowane są największe w Polsce badania zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży. Będą one realizowane wspólnie z Fundacją Dbam o Mój Z@sięg. Planowane są też działania edukacyjne. Partnerem strategicznym i główną platformą komunikacji jest TikTok.

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
14.10.2022

Polacy rezygnują z dóbr luksusowych. Wyniki badania konsumentów e-commerce

Zwiększający się poziom inflacji, a co za tym idzie – rosnące ceny w sklepach wpływają na zawartość portfeli Polaków oraz ich decyzje zakupowe. Klienci sklepów internetowych w największym stopniu rezygnują z zakupu dóbr luksusowych, jak np. biżuteria, zegarki czy sprzęty elektroniczne. To wniosek z badania konsumenckiego „Prognozy zakupowe w e-commerce na najbliższe miesiące”, przeprowadzonego przez analityków DHL Parcel.