- 0
- 6
Japoński mural w Białymstoku i polski mural w Osace promują udział Polski w Expo 2025
Udział Polski w zbliżającej się Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai promują murale. Na początku sierpnia odsłonięty został polski mural w Osace. Kontynuacją projektu było zaproszenie japońskiego artysty do Polski i realizacja muralu w Białymstoku.
Artystyczny projekt realizowany przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu ma przyczynić się do:
- popularyzacji idei Wystaw Światowych Expo w Polsce,
- promocji Polski w Japonii w kontekście zbliżającej się wystawy,
- wzmacniania relacji polsko-japońskich.
Realizacja murali w Osace i w Białymstoku ma także stanowić przykład zamiłowania Polaków do artystycznej ekspresji, otwartości oraz gotowości do współpracy. Powstaniu muralu w Osace towarzyszyło zainteresowanie mieszkańców oraz japońskich mediów.
Mural w Osace
Polski mural w Osace prezentuje młodą dziewczynę, która w ręku trzyma wiatraczek. Zabawka przypomina kształtem Pawilon Polski widoczny z góry. Strumień oddechu głównej postaci układa się w pięciolinię, która wprawia go w ruch. Ma to podkreślić, jak ważną częścią polskiej kultury jest muzyka. Projekt ma przywoływać pozytywne wspomnienia z dzieciństwa, a zarazem pokazać, jakie doświadczenia czekają odwiedzających w Pawilonie Polski. Ważnym elementem graficznym muralu jest także hasło udziału Polski w Expo 2025 – „Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość”.
- 2
Autorką muralu wykonanego w Osace jest Aleksandra Czudżak
To artystka, ilustratorka i graficzka, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Jej pracę dyplomową „Pies” pokazywano na wystawie najlepszych polskich dyplomów projektowych w 2018 r. Specjalizuje się w ilustracji, rysunku i grafice warsztatowej (szczególnie techniki intaglio). W pracach porusza tematykę kobiecości, archetypów, przyrody, baśni ludowych i mitów. Autorka ilustracji książkowych, okładkowych, plakatowych i projektów płyt muzycznych, współpracująca z zagranicznymi wydawnictwami.
Mural w Białymstoku
Podlaskie będzie pierwszym polskim regionem, który pojawi się na Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai w ramach Programu promocji regionalnej. Program koordynuje Zespół Expo w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego przygotowali szereg wydarzeń biznesowych i kulturalnych. Mają one przyczynić się do budowania marki regionu oraz zainteresowania regionem Japończyków. Mural powstał więc w stolicy Podlasia nieprzypadkowo.
Na głównym planie muralu znajdują się dwie abstrakcyjne rośliny, które przeplatają się i pną do góry niczym bluszcz. Mają symbolizować ciągły rozwój Polski i Japonii oraz współpracę pomiędzy krajami. Elementy nawiązują do tradycyjnych japońskich motywów wzorniczych. Wybór elementów roślinnych również nie był przypadkowy. Mają one bowiem podkreślać wizytówkę Polski, a przede wszystkim Podlasia, jaką jest wyjątkowa przyroda.
W projekcie muralu znalazł się także element logotypu Pawilonu Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai. Z jednej strony nawiązuje on do architektury Pawilonu, z drugiej ma przywoływać skojarzenie rozchodzącej się „fali kreatywności”. Kreatywność Polaków, będąca źródłem sukcesów na płaszczyźnie gospodarczej, kulturalnej i społecznej, stanowi główny element narracji związanej z promocją Polski na Expo.
Mural można zobaczyć na budynku Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku, ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 1.
Autor białostockiego muralu to artysta Kohei Yamao, znany także pod pseudonimem Bakibaki
Urodził się w Osace w 1978 r. Ukończył Uniwersytet Sztuk Pięknych w Kyoto. Przewodnim motywem jego sztuki są autorskie, geometryczne wzory łączące odniesienia do języka japońskiego, tradycji japońskiej oraz kultury ulicznej. Charakterystyczny pattern artysty nawiązuje do dawnych japońskich wzorów oraz herbów rodzinnych, jak i powtarzalności futurystycznych form spotykanych w japońskiej mandze i anime z lat 90. Obecnie Bakibaki skupia się głównie na tworzeniu wielkoformatowych murali w przestrzeni miast, przede wszystkim Osaki.
Realizację projektu wspierał zespół Wall Share inc.
Pozyskując ściany budynków i zapraszając do realizacji autorskich projektów artystów z całego świata, działa on na rzecz popularyzacji sztuki ulicznej w Japonii. Podczas tworzenia muralu w Polsce zaprosił do współpracy polską firmę Ideamo, która odpowiada za kwestie techniczne i logistyczne.
- 5