- 0
- 1
Jak zmienia się e-klient? Raport z badania ilościowego Inquiry „Zakupy internetowe Polaków 2022”
Zakupy internetowe są już w Polsce zjawiskiem powszechnym. Niemal wszyscy kupujemy online przynajmniej od czasu do czasu. Mamy swoje ulubione ścieżki zakupu, wypracowane zwyczaje, a przy tym coraz sprawniej i chętniej korzystamy z nowych technologii, które ułatwiają korzystanie z e-commerce. Agencja Inquiry po raz czwarty przeprowadziła badanie opisujące zachowania w zakresie zakupu produktów i usług w internecie.
Jeśli chodzi o kategorie produktowe kupowane online, pierwsza trójka to:
- obuwie dla dorosłych (51% badanych kupiło te produkty online w ciągu ostatniego roku),
- kosmetyki oraz perfumy (50%),
- odzież i bielizna dla dorosłych (50%).
Na kolejnych, również wysokich pozycjach są kategorie związane z:
- wyposażeniem domu (wyposażenie wnętrz, RTV/AGD),
- kulturą i rozrywką (książki, gry, multimedia).
Nadal mniej chętnie kupujemy w internecie alkohole oraz specjalistyczny sprzęt np. fotograficzny czy turystyczny.
Wśród usług na podium znajdziemy przede wszystkim rezerwacje noclegów (28% badanych dokonało takiego zakupu online w ostatnim roku), bilety kolejowe (27%) oraz płatne serwisy TV (25%). Co piąty Polak kupuje w internecie również bilety na koncerty czy do teatru. Warto zauważyć, że zarówno produkty, jak i usługi kupujemy online coraz częściej.
Zakupy internetowe Polaków odbywają się głównie za pośrednictwem popularnych platform
Są to duże platformy, agregujące ofertę z różnych branż i firm, czyli tzw. platformy marketplace. Do takich serwisów idziemy najczęściej, gdy chcemy kupić np.:
- zabawki (73%),
- artykuły ogrodnicze (73%),
- wyposażenia domu (59%).
Badanie potwierdza wielką popularność serwisu Allegro. Znalazł się on na pierwszym miejscu wykorzystywanych serwisów w przypadku wszystkich badanych kategorii produktów. Co więcej, w większości kategorii Allegro zostawia daleko w tyle nie tylko inne platformy, ale też wyspecjalizowanych sprzedawców, np. CCC oraz eObuwie.pl czy Rossmanna i Hebe.
Sytuacja wygląda zupełnie inaczej, gdy chodzi o zakup usług. W tym wypadku dokonujemy zakupów przede wszystkim przez wyspecjalizowane serwisy konkretnych usługodawców, zajmujących się danym obszarem usług.
Każda kategoria usług dostępnych online ma swojego jednego zdecydowanego lidera, wyspecjalizowanego w danym obszarze. Na przykład w kategorii noclegów będzie to Booking.com, wśród płatnych serwisów TV – Netflix, zaś w przypadku muzyki – Spotify.
Zmieniają się preferowane sposoby płatności
Z roku na rok rośnie odsetek osób korzystających z szybkich płatności Blik. Jest to obecnie najczęściej stosowana metoda płatności podczas zakupów internetowych, wybierana przez 45% kupujących. Jeszcze w 2019 r. odsetek ten wynosił 18%. To 2,5-krotny wzrost w 3 lata. W obecnej edycji badania po raz pierwszy uwzględniono zjawisko płatności odroczonych, z których korzysta obecnie 7% kupujących.
W obszarze dostaw zakupów internetowych także zaszły duże zmiany. Wcześniej najczęściej wykorzystywane były usługi kurierskie. W ostatnich latach natomiast dostawy zostały zdominowane przez paczkomaty, które preferuje obecnie ponad połowa kupujących online. Tempo wzrostu popularności paczkomatów jest podobne jak w przypadku płatności Blik.
Wysoka dynamika wzrostu rynku e-commerce, spotęgowana przez pandemię, w wielu kategoriach nadal się utrzymuje
– Zwyczaje i preferencje ukształtowane w czasie lockdownu już z nami zostaną. Jednocześnie Polacy szybko przyswajają nowe rozwiązania, które powodują, że nasze zakupy online stają się szybsze i wygodniejsze. Oznacza to olbrzymi potencjał dla rozwoju nowoczesnych technologii w obszarze dostaw, magazynowania czy płatności cyfrowych – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.
O badaniu:
Badanie zostało zrealizowane przez firmę Inquiry metodą CAWI w grudniu 2022 r. na reprezentatywnej próbie 1005 osób kupujących produkty i usługi w internecie (sondaż online na panelu YouGov).
- 1