- 0
- 5
Jak wygląda konsumpcja dóbr z drugiej ręki w Polsce? – raport „SecondHand”
Ponad 6 na 10 polskich konsumentów kupuje rzeczy z drugiej ręki. To znacznie powyżej średniej dla wszystkich badanych krajów (50%).
Daje to Polsce drugie miejsce pod względem popularności zakupów z drugiej ręki, tuż za Meksykiem (66%), a przed Szwecją (61%) i Wielką Brytanią (56%). Między innymi takie wnioski płyną z najnowszego raportu Havas Commerce „SecondHand”, dotyczącego konsumpcji cyrkularnej. Raport przygotował zespół badaczy CSA (Havas Media Network).
Polska jest liderem w konsumpcji cyrkularnej, najczęściej praktykowanej poprzez naprawianie (60% w ciągu ostatnich 12 mies.)
To zdecydowanie najczęściej stosowana przez Polaków forma praktyki gospodarki cyrkularnej. Plasuje to Polskę daleko przed wszystkimi innymi badanymi krajami (porównując do średniej światowej wynoszącej 42%). Wyróżniamy się również w wymianie (Polska: 30% vs. świat 19%) i wynajmie rzeczy takich jak np. ubrania, elektronika, narzędzia (Polska 19% vs. świat 15%).
Ponad 6 na 10 Polaków kupuje produkty z drugiej ręki. Plasuje to nasz kraj na drugim miejscu na świecie, tuż za Meksykiem
Odzież zajmuje pewne pierwsze miejsce na liście najczęściej kupowanych rzeczy z drugiej ręki w Polsce. Za nią są książki i samochody. W tej ostatniej kategorii Polska wyróżnia się najbardziej. Polscy konsumenci stosunkowo często są posiadaczami używanych samochodów. Mimo to częstotliwość ich zakupu w tej kategorii pozostaje szczególnie niska – znacznie poniżej światowego poziomu 10% regularnie kupujących.
Co ciekawe, choć perfumy i kosmetyki są ogólnie rzadko kupowane z drugiej ręki, to osoby, które decydują się na takie zakupy, robią to często, a nawet bardzo często.
Ponad 8 na 10 konsumentów kupujących dobra z drugiej ręki ufa jakości używanych produktów – choć w różnym stopniu
Ich zaufanie i pewność wynika przede wszystkim z opinii innych klientów i załączonych przez nich zdjęć, a nie z reputacji sprzedawcy.
W większości państw najważniejszym czynnikiem budzącym zaufanie jest reputacja sprzedawcy lub platformy. Tymczasem polscy konsumenci wymieniają ją dopiero na trzecim miejscu. Większe znaczenie mają dla nich:
- opinie innych klientów,
- przesłane przez nich zdjęcia produktów, które dają im większe poczucie pewności przy zakupach.
Polscy konsumenci wyrażają również duże zainteresowanie:
- narzędziami do porównywania cen,
- wskaźnikami zużycia produktu,
- systemami cyfrowej identyfikowalności, potwierdzającymi historię i pochodzenie produktów, aby jeszcze bardziej zwiększyć przejrzystość i zaufanie w procesie zakupu.
Specjalne platformy i aplikacje stają się głównym kanałem, wyprzedzając sklepy stacjonarne
Polscy nabywcy silnie preferują dyskontowe sklepy spożywcze (48%) i platformy multibrandowe (44%). Odzwierciedla to silny nacisk na przystępność cenową.
Cena jest zdecydowanie najważniejszym aspektem dla polskich konsumentów kupujących dobra z drugiej ręki. Choć zajmuje ona pierwsze miejsce we wszystkich badanych krajach, to w Polsce odgrywa jeszcze większą rolę – aż 70% konsumentów stawia ją na pierwszym miejscu. Czyni to z Polski trzeci najbardziej wrażliwy na cenę kraj, tuż za Brazylią (71%) i Grecją (72%).
Polscy konsumenci preferują reklamy w internecie jako źródło informacji o dostępnych okazjach
Istotną rolę w komunikacji odgrywają również media społecznościowe – nieco większą niż na poziomie światowym (58% vs. 54%). Większe znaczenie ma także reklama zewnętrzna (w porównaniu do 22% globalnie).
Renata Wasiak-Sosnowska, chief operating officer Havas Media Network komentuje: – Polacy wykazują silną orientację na wartość nie tylko w kontekście zakupu nowych produktów, ale także tych z drugiego obiegu. Wysoka popularność dyskontów (48%) i platform multibrandowych (44%) podkreśla, że cena pozostaje kluczowym czynnikiem zakupowym. Jednocześnie wzrasta świadomość i otwartość na rozwiązania cyrkularne, jak naprawa, wymiana czy wynajem. Reklama w kanałach digitalowych, jako główne źródło informacji o produktach, ma ogromny wpływ na decyzje zakupowe – szczególnie gdy towarzyszy jej przekaz oparty na oszczędności, zaufaniu i transparentności. Działa przede wszystkim interesujący i angażujący content oparty na opinii innych użytkowników: recenzje, zdjęcia realnych produktów, porównywarki cen czy storytelling pokazujący historię rzeczy. Polscy konsumenci oczekują komunikacji prostej, uczciwej i wizualnej. Takiej, która nie tylko pokazuje cenę, ale uzasadnia ją w kontekście jakości i trwałości. Coraz większe znaczenie ma edukacja, czyli reklamy, które tłumaczą, dlaczego warto naprawić, wymienić lub kupić używane. Szczególnie gdy wspierane są przez marki oferujące gwarancje, programy lojalnościowe lub opcje zwrotu. Z punktu widzenia retailu istotne jest budowanie ekosystemów sprzedażowo-serwisowych, gdzie reklama nie tylko zachęca, ale też prowadzi bezpośrednio do zakupu lub kontaktu z marką. Zautomatyzowane kampanie remarketingowe, dynamiczne kreacje z aktualną ceną i lokalną dostępnością, a także reklama w wyszukiwarkach zintegrowana z recenzjami – to obecnie najskuteczniejsze formaty. Polacy, choć wciąż ostrożni wobec wad produktów z drugiej ręki, aktywnie poszukują wartościowych okazji. Tej potrzebie można wyjść naprzeciw narracją wokół zaufania, unikalności i inteligentnych zakupów. Tam, gdzie treść spotyka się z użytecznością. |
Prawie 9 na 10 Polaków chce, aby rynek wtórny został zintegrowany z tradycyjnym handlem detalicznym
Ma to się stać poprzez m.in. wsparcie dla programów wymiany i pojawienie się używanych alternatyw dla każdego nowego produktu. Najbardziej oczekiwane innowacje to:
- usługi naprawcze w sklepach,
- współpraca marek w celu poszerzenia oferty produktów z drugiej ręki (wiele marek w jednym miejscu).
Inne dane z raportu:
- ponad 90% badanych jest zainteresowanych programami typu trade-in,
- 25% zamierza zwiększyć swój budżet na kupno produktów z drugiej ręki (poniżej średniej światowej: 37%),
- prawie połowa uważa, że rynek dóbr z drugiej ręki będzie rósł we wszystkich kategoriach.