Jak Polacy kupują w Sieci? – badanie GfK Polonia
  • 1
  • 0
19.05.2015

Jak Polacy kupują w Sieci? – badanie GfK Polonia

W dzisiejszych czasach podstawowym źródłem wiedzy o markach i produktach stał się Internet. Strony internetowe, blogi, fora dyskusyjne to naturalne miejsca poszukiwania informacji na ich temat. Na zlecenie i-Systems firma GFK Polonia przeprowadziła badanie, jak internauci wyszukują i kupują produkty oraz jaki wpływ na te decyzje ma ich wiek.

Dla 79% ankietowanych zapoznanie się z ofertą online jest zdecydowaną zachętą do odwiedzenia sklepu stacjonarnego. Z kolei 88% osób potwierdziło, że kupiłoby w Internecie taki sam produkt, który wcześniej kupiło w sklepie stacjonarnym. 57% badanych sprawdza ofertę w Sieci i od razu decyduje się na e-zakupy.

Dla 23% respondentów to wizyta w sklepie stacjonarnym jest ważnym czynnikiem przed podjęciem decyzji o zakupie w Internecie. 17% badanych decyduje się na zakup w sklepie stacjonarnym po wcześniejszym zapoznaniu się z ofertą w Internecie. 3% zdecydowanie preferuje ofertę sklepu stacjonarnego.

Wyniki przeprowadzonego badania pokazują, że Internet jest źródłem, w którym Polacy najczęściej i najchętniej zasięgają opinii na temat marek i produktów. Na drugim miejscu uplasowała się reklama telewizyjna, na trzecim informacje od rodziny i znajomych.

Najbardziej opiniotwórczym źródłem informacji stały się fora internetowe i blogi. To właśnie w tych miejscach, a także na stronach producentów oraz w sklepach internetowych ankietowani najczęściej szukali informacji na temat nowego produktu.

Średnio 79% badanych, sprawdzając sklep internetowy, zwraca uwagę głównie na ceny. Kryterium cen jest najistotniejsze dla osób poniżej 29. roku życia. W przedziale wiekowym 50+ cena jest priorytetem dla 69% ankietowanych, za to większą uwagę zwracają oni na opisy produktów. Dla 66% badanych ważne są opinie innych klientów o sklepie oraz sposób płatności i dostawy.

Jedną z kluczowych kwestii było pytanie o to, czy ankietowany – gdyby miał możliwość zarezerwowania przez Internet produktu w sklepie stacjonarnym – skorzystałby z takiej opcji. Odpowiedzi twierdzącej udzieliło ponad 90% osób. Najczęściej takie decyzje podejmują osoby do 49. roku życia. Równocześnie 96% osób chciałoby mieć możliwość zwrotu w sklepie stacjonarnym towaru kupionego w sklepie internetowym.

Taki sam odsetek ankietowanych w każdej przebadanej grupie wiekowej chciałby mieć możliwość sprawdzenia w Internecie dostępności produktów w sklepie stacjonarnym. Będąc na zakupach w sklepie stacjonarnym, blisko 66% osób chce natychmiast pogłębić wiedzę na temat produktu.

Ponad 95% osób chciałoby mieć możliwość kupienia wybranego produktu na odwiedzanej stronie producenta. Nie zawsze jednak mają taką okazję.


O badaniu

Badanie zrealizowano w trzecim kwartale 2014 r. na grupie 500 osób podzielonych na 3 przedziały wiekowe: do 29 lat, 30–49 lat oraz 50+.

***
Czytaj również:

19 maja 2015

Reklama
Reklama