Jak nowoczesne urządzenia elektroniczne wpływają na postrzeganie hoteli przez Polaków. Badanie SW Research
  • 0
  • 3
1.07.2019

Jak nowoczesne urządzenia elektroniczne wpływają na postrzeganie hoteli przez Polaków. Badanie SW Research

Nowoczesne technologie wpływają na wybór miejsca noclegowego zarówno przez gości prywatnych, jak i biznesowych. Aż 81% badanych przez SW Research na zlecenie Samsung Polska przyznało, że poleciłoby hotel, gdyby był zaawansowany technologiczne. Z kolei brak wysokiej jakości urządzeń skłoniłoby do polecenia go tylko przez 46% ankietowanych.

Badanie przeprowadzono wśród 421 osób, które w ostatnim roku przynajmniej raz odwiedziły hotel o wyższym standardzie, tj. cztero- i pięciogwiazdkowy. Dotyczyło tego, wykorzystywane i postrzegane są nowoczesne urządzenia elektroniczne w hotelach. Badanie podzielono na cztery obszary:

  • postrzeganie technologii,
  • obecności urządzeń elektronicznych w hotelu,
  • wpływ technologii na wizerunek i opinie o hotelu,
  • skłonność do jego rekomendacji.

Urządzenia zawsze pod ręką
Niezależnie od tego, czy służbowo, czy na urlop, Polacy nie ruszają się w podróż bez urządzeń elektronicznych. Najczęściej do hotelu zabieramy ze sobą smartfon (75%) i laptop (65%), które traktowane są jako rzeczy osobiste. Na uwagę zasługuje natomiast potrzeba zabierania routera Wi-Fi, który w hotelach tej klasy powinien być standardem. Co ciekawe, oczekiwania co do klasy sprzętów w samym hotelu rosną wraz ze spadkiem wieku gościa. Młodsi wymagają więcej w zakresie technologii. Rosną także wśród osób, które mają przy sobie mniej urządzeń elektronicznych.

Jeżeli chodzi o jakość dostępnych już sprzętów hotelowych, to 60,3% gości ocenia je dobrze lub bardzo dobrze (26,6%). Wyniki badań wskazują, że to nadal telewizor (87,6%) jest najczęściej dostrzeganym sprzętem w pokoju hotelowym .Raczej nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie miało to ulec zmianie. Telewizory smart pozwalają nie tylko na oglądanie ulubionych kanałów telewizyjnych. Za pomocą systemu HMS (Hotel Management System) umożliwiają także zarządzanie wszystkimi urządzeniami w pokoju, takimi jak klimatyzacja, oświetlenie czy rolety elektryczne. Goście często zwracają też uwagę na klimatyzację (87%) i router Wi-Fi (75%). Ponadto istotne są panele dotykowe do sterowania oświetleniem czy temperaturą (39,9%).

Ciekawostką jest coraz częstsza obecność oczyszczacza powietrza w pokoju hotelowym. 39% osób zauważa jego obecność, a aż 79% chciałoby z niego skorzystać, gdyby był dostępny. Wynika to w dużej mierze z rosnącej świadomości Polaków w kwestii jakości powietrza w miastach.

Rozrywka to ważny element pobytu w hotelu (zarówno prywatnie, jak i służbowo). Badania wskazują, że chęć odtwarzania swoich ulubionych seriali i piosenek na telewizorze smart ze smartfona deklaruje około 80% ankietowanych (80% VOD i 76% serwisy streamingowe). Wiele osób chce mieć również łatwy dostęp do usług hotelowych, takich jak zamówienie jedzenia, pranie czy masaż. 78% badanych stwierdziło, że chciałoby korzystać z tych udogodnień za pomocą telewizora.

Najmniejszą popularnością cieszą się obecnie asystenci głosowi. Tylko 46,3% osób chciałoby skorzystać z takiego rozwiązania w pokoju hotelowym, gdyby było ono dostępne. Zauważyło je zaś tylko 8,5% badanych. Wynika to z małej popularności tego typu rozwiązań i przywiązania do bardziej tradycyjnych metod interakcji z urządzeniami – np. poprzez dotyk.

Technologie w holu i sali konferencyjnej
Goście hotelowi coraz częściej zwracają uwagę na ekrany dotykowe (23,8%). Aż 82% gości hotelowych, którzy wzięli udział w badaniu, deklaruje, że chętnie skorzystałoby z dotykowego ekranu w holu, aby znaleźć pomysł na spotkanie biznesowe lub wyjście w celach rozrywkowych. Coraz więcej osób zauważa także ekrany reklamowe (32,5%) czy ściany ekranów (14,5%) ustawione w holu. Pełnią one nie tylko funkcje reklamowe. Mogą dostarczać ważnych informacji, takich jak odloty samolotów, pogoda czy sytuacja drogowa w mieście.

Ekrany dotykowe, takie jak elektroniczne flipcharty, stają się ważnym elementem wyposażenia sal konferencyjnych. Choć takie rozwiązanie zauważało jedynie 13% ankietowanych, ponad 70% stwierdziło, że chciałoby z niego skorzystać, gdyby było dostępne. Wynikać to może m.in. z dużej intuicyjności takiego rozwiązania. Ma ono rozbudowane możliwości prezentacyjne, a obsługuje się je tylko palcem i rysikiem.

Nowoczesne technologie a zadowolenie z pobytu w hotelu
Zaawansowanie technologiczne ma bardzo istotny wpływ na zadowolenie z pobytu w hotelu. Gdy klienci ocenili hotel jako bardziej zaawansowany, prawie wszyscy (98%) byli z niego zadowoleni. W grupie osób, które oceniły hotel jako mniej zaawansowany technologicznie, odsetek zadowolonych był niższy (78%). Na zadowolenie z hotelu wpływ ma m.in. jakość znajdującego się w nim nowoczesnego sprzętu. Gdy była ona oceniona wyżej, aż 99% osób wyrażało zadowolenie. Przy gorszej ocenie można było mówić o odsetku na poziomie 88%.

Jeszcze wyraźniejsze różnice zaobserwowano w kwestii gotowości do polecenia hotelu ze względu na dostępne technologie. Aż 81% badanych przyznało, że poleciłoby hotel, gdyby był zaawansowany technologiczne. Hotel mało zaawansowany technologicznie byłby godny polecenia tylko przez 46% ankietowanych. Na rekomendacje wpływ ma także jakość nowoczesnego sprzętu. Wysoka jakość urządzeń sprawia, że 92% ankietowanych poleciłoby hotel znajomym lub współpracownikom. Przy dostępie do niskiej jakości sprzętu odsetek ten spada do 59%.

Ogólnie – nowoczesne technologie wpływają na postrzeganie hotelu. Warto przypomnieć, że badanie objęło wyłącznie gości hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych. Mimo to hotele ocenione jako bardziej zaawansowane technologicznie wydawały się gościom bardziej prestiżowe, luksusowe oraz premium w porównaniu do tych, które były oceniane jako mniej zaawansowane technologicznie.

W badaniu padło pytanie, czy obecność urządzeń marki Samsung przekłada się na chęć polecenia hotelu. Gdy w grę wchodziła podróż służbowa, hotel wyposażony w urządzenia Samsung był o 15% częściej rekomendowany. W wypadku podróży prywatnych różnica wynosiła 9%.

Zaawansowany – chętniej wybierany
Czy obecność nowoczesnych rozwiązań w hotelu ma bezpośredni wpływ na jego wybór jako miejsca wypoczynku lub przystanku w podróży służbowej? Przeprowadzony przez SW Research eksperyment dowodzi, że tak. Ankietowanym zaprezentowano dwa zdjęcia z opisami pokoi hotelowych. Jedno z nich zawierało informacje o dostępnych rozwiązaniach technologicznych, a drugie nie. Pokój z wyszczególnionymi urządzeniami był postrzegany jako:

  • atrakcyjny – 94% ankietowanych,
  • taki, za pobyt w którym warto zapłacić więcej – 81,6%.

Przy opisie bez wyszczególnionych urządzeń 88,2% badanych oceniło pokój jako atrakcyjny, a tylko 71,4% uznało, że warto za niego zapłacić więcej.

Przeprowadzone badania wskazują jednoznacznie, że dostęp do urządzeń elektronicznych w hotelu to obecnie konieczność. Technologia to dziś synonim luksusu i prestiżu. Sprawia, że hotel odbierany jest jako miejsce premium, co przekłada się na zadowolenie gości z pobytu.

  • 3

1 lipca 2019

30 czerwca 2019