- 3
- 5
„Jak nie dać się trollom?” – Ministerstwo Cyfryzacji i NASK z kampanią o dezinformacji
Ministerstwo Cyfryzacji i NASK rozpoczynają ogólnopolską kampanię, która ma uczulać na fałszywe treści w internecie i edukować, jak weryfikować informacje oraz zgłaszać treści nieprawdziwe.
Poprzez dialogi trolli w reklamach pokazano mechanizmy i cele dezinformacji, zachęcając do świadomego ograniczania jej rozprzestrzeniania. W ramach kampanii przygotowano trzy spoty radiowe i trzy telewizyjne, którym towarzyszą materiały graficzne z wizerunkiem trolli. Każdy z nich obrazuje inny cel dezinformacji.
Wywoływanie paniki i strachu
Polaryzacja społeczna
Podważanie zaufania do instytucji
W spotach występują trolle jako symbol dezinformacji
Przedstawiane są jako istoty złośliwe i groźne, a przy tym małostkowe.
– Wreszcie zmaterializowaliśmy autorów dezinformacji! Złośliwe i niezbyt mądre osobniki teraz objawiają nam się w pełnej krasie. Skorzystaliśmy wprost z symboliki przypisanej trollom w kulturze i sztuce – wygląd, charakter. Umieściliśmy je w świecie mitycznym, a jednocześnie współczesnym – gdzieś w czeluściach internetu – tłumaczy Ireneusz Stankiewicz, partner zarządzający Fabryki Komunikacji Społecznej.
Kampania w sposób obrazowy przedstawia, jak działa dezinformacja. Rozmowy trolli zestawione są z reakcjami odbiorców, którzy konfrontują się z fałszywymi treściami w sytuacjach życia codziennego i odrzucają je.
– Naszym celem było ukazanie trolli jako siły groźnej, ale jednocześnie demaskowanej przez odbiorców generowanych przez nich treści. W spotach starałem się pokazać ich dualizm. Ich intencje są niebezpieczne, ale narzędzia, którymi się posługują, bywają absurdalne. To pozwala widzowi zrozumieć, że dezinformacja działa tylko wtedy, gdy jej ulegamy – dodaje reżyser spotów towarzyszących kampanii, Marek Dawid.
Dzięki wykorzystaniu powszechnie znanych symboli i narracji kampania ma trafić do szerokiego grona odbiorców i zbudować społeczną odporność na manipulację. Zachęca też do aktywnego przeciwdziałania dezinformacji poprzez:
- unikanie rozpowszechniania niesprawdzonych treści,
- weryfikację źródeł informacji,
- zgłaszanie dezinformacji na stronie: www.nask.pl/dezinfo.
Strona www.nask.pl/dezinfo to kluczowy element kampanii
Znajdują się na niej praktyczne wskazówki, jak:
- rozpoznawać fałszywe informacje,
- analizować ich źródła,
- zgłaszać je do odpowiednich instytucji.
Dzięki konkretnym przykładom strona zachęca do nierozpowszechniania nieprawdziwych informacji.
Kampania ruszyła 23 listopada. Realizowana jest w ogólnopolskich mediach – w największych stacjach telewizyjnych i radiowych, w tym regionalnych, a także w internecie i w kanałach własnych Ministerstwa Cyfryzacji oraz NASK. Za kreację i koncepcję kreatywną odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej.
- 5