Nie dać się trollom: kampania Min. Cyfryzacji - Marketing przy Kawie
„Jak nie dać się trollom?” –  Ministerstwo Cyfryzacji i NASK z kampanią o dezinformacji
  • 3
  • 5
27.11.2024

„Jak nie dać się trollom?” –  Ministerstwo Cyfryzacji i NASK z kampanią o dezinformacji

Ministerstwo Cyfryzacji i NASK rozpoczynają ogólnopolską kampanię, która ma uczulać na fałszywe treści w internecie i edukować, jak weryfikować informacje oraz zgłaszać treści nieprawdziwe.

Poprzez dialogi trolli w reklamach pokazano mechanizmy i cele dezinformacji, zachęcając do świadomego ograniczania jej rozprzestrzeniania. W ramach kampanii przygotowano trzy spoty radiowe i trzy telewizyjne, którym towarzyszą materiały graficzne z wizerunkiem trolli. Każdy z nich obrazuje inny cel dezinformacji.

Wywoływanie paniki i strachu

Polaryzacja społeczna

Podważanie zaufania do instytucji

W spotach występują trolle jako symbol dezinformacji

Przedstawiane są jako istoty złośliwe i groźne, a przy tym małostkowe.

– Wreszcie zmaterializowaliśmy autorów dezinformacji! Złośliwe i niezbyt mądre osobniki teraz objawiają nam się w pełnej krasie. Skorzystaliśmy wprost z symboliki przypisanej trollom w kulturze i sztuce – wygląd, charakter. Umieściliśmy je w świecie mitycznym, a jednocześnie współczesnym – gdzieś w czeluściach internetu – tłumaczy Ireneusz Stankiewicz, partner zarządzający Fabryki Komunikacji Społecznej.

Kampania w sposób obrazowy przedstawia, jak działa dezinformacja. Rozmowy trolli zestawione są z reakcjami odbiorców, którzy konfrontują się z fałszywymi treściami w sytuacjach życia codziennego i odrzucają je.

– Naszym celem było ukazanie trolli jako siły groźnej, ale jednocześnie demaskowanej przez odbiorców generowanych przez nich treści. W spotach starałem się pokazać ich dualizm. Ich intencje są niebezpieczne, ale narzędzia, którymi się posługują, bywają absurdalne. To pozwala widzowi zrozumieć, że dezinformacja działa tylko wtedy, gdy jej ulegamy – dodaje reżyser spotów towarzyszących kampanii, Marek Dawid.

Dzięki wykorzystaniu powszechnie znanych symboli i narracji kampania ma trafić do szerokiego grona odbiorców i zbudować społeczną odporność na manipulację. Zachęca też do aktywnego przeciwdziałania dezinformacji poprzez:

  • unikanie rozpowszechniania niesprawdzonych treści,
  • weryfikację źródeł informacji,
  • zgłaszanie dezinformacji na stronie: www.nask.pl/dezinfo.

Strona www.nask.pl/dezinfo to kluczowy element kampanii

Znajdują się na niej praktyczne wskazówki, jak:

  • rozpoznawać fałszywe informacje,
  • analizować ich źródła,
  • zgłaszać je do odpowiednich instytucji.

Dzięki konkretnym przykładom strona zachęca do nierozpowszechniania nieprawdziwych informacji.

Kampania ruszyła 23 listopada. Realizowana jest w ogólnopolskich mediach – w największych stacjach telewizyjnych i radiowych, w tym regionalnych, a także w internecie i w kanałach własnych Ministerstwa Cyfryzacji oraz NASK. Za kreację i koncepcję kreatywną odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej.

  • 5
Kampania przeciwko dezinformacji: „Jak nie dać się trollom?”

Kampania przeciwko dezinformacji: „Jak nie dać się trollom?”

Kampania przeciwko dezinformacji: „Jak nie dać się trollom?”
Kampania przeciwko dezinformacji: „Jak nie dać się trollom?”
Kampania przeciwko dezinformacji: „Jak nie dać się trollom?”
Kampania przeciwko dezinformacji: „Jak nie dać się trollom?”

Doceniasz naszą pracę?

Postaw espresso redaktorom i pomóż tworzyć jeszcze lepsze treści.


Postaw mi kawę na buycoffee.to

26 listopada 2024

  • 0
  • 2
  • 0
26.11.2024

Polacy na skali szczęścia w raporcie Mars Wrigley Polska

Firma Mars Wrigley Polska rozpoczęła kampanię informacyjną, której główną osią jest raport „Mars Happiness Index: Polacy na skali szczęścia”. Bada on zagadnienia związane ze szczęściem i ukazuje autorski wskaźnik poziomu zadowolenia z życia. Polacy ocenili swój poziom szczęścia na 67 punktów na 100 możliwych, postrzegając siebie samych jako szczęśliwszych od innych. Wydanie publikacji i akcja informacyjna są realizacją długofalowej misji marki, którą jest „budowanie lepszego świata”.