Użytkownicy hulajnóg elektrycznych w Polsce (raport) - Marketing przy Kawie
Jacy są użytkownicy hulajnóg elektrycznych w Polsce? Raport „Jeźdźcy 2024”
  • 0
  • 2
27.02.2025

Jacy są użytkownicy hulajnóg elektrycznych w Polsce? Raport „Jeźdźcy 2024”

Serwis internetowy SmartRide.pl, specjalizujący się w tematyce mikromobilności, opublikował raport „Jeźdźcy 2024. Użytkownicy prywatnych hulajnóg elektrycznych w Polsce”. Jeden z partnerów strategicznych raportu, Grupa Żywiec ze swoją kampanią „Trzymaj pion” podkreśla, że blisko 80% respondentów nigdy nie jeździło pod wypływem alkoholu.

Respondenci sondażu „Jeźdźcy 2024” to w większości doświadczeni użytkownicy hulajnóg elektrycznych. Ponad 60% z nich używa własnej e-hulajnogi od co najmniej dwóch lat. Prawie co czwarty przejechał już więcej niż 5000 km. Łącznie ponad 43% ma kompetencje techniczne (czasem znaczne), a druga duża grupa (przeszło 41%) intensywnie korzysta ze sprzętu.

Stereotyp głosi, że „elektryczna hulajnoga to zabawka dla młodzieży”. Wbrew temu większość uczestników badania (61,5%) to osoby między 30. a 50. rokiem życia (w ponad 90% mężczyźni). W sezonie właściciele e-hulajnóg używają tego pojazdu co najmniej kilka razy w tygodniu – tak zadeklarowało 85,7% respondentów. Jedna trzecia badanych wykorzystuje swoją hulajnogę elektryczną przez cały rok, także zimą. Aż 93% intensywnych użytkowników hulajnóg elektrycznych kupiłoby to urządzenie ponownie.

Czy użytkownicy hulajnóg elektrycznych jeżdżą odpowiedzialnie?

Uczestnicy sondażu wybiórczo podchodzą do przepisów drogowych. Przyznają, że niektóre z nich często łamią (w tym te dotyczące dozwolonej prędkości). Zaledwie 4,3% respondentów uważa obecne ograniczenie prędkości e-hulajnóg na drodze dla rowerów (20 km/h) za właściwe. Największa grupa (35,7%) jest zdania, że ustawodawca powinien podnieść ten limit do 30-32 km/h.

Użytkownicy e-hulajnóg łamią przede wszystkim te przepisy drogowe, które uważają za podważające sens użytkowy tego pojazdu. Do najczęściej ignorowanych należą regulacje dotyczące prędkości:

  • Zaledwie 4% uczestników sondażu używa e-hulajnogi zablokowanej zgodnie z przepisami do prędkości maksimum 20 km/h. Prawie 47% respondentów posiada sprzęt zdolny do jazdy z prędkością ponad 50 km/h.
  • Tylko nieco ponad 9% respondentów, jadąc drogą dla rowerów, z reguły nie przekracza dozwolonej prędkości 20 km/h. Co czwarty zwykle jeździ tam z prędkością do 30 km/h, podobny odsetek do 35 km/h, a również co czwarty jeździ 40 km/h lub nawet szybciej – co już na drodze dla rowerów jest wykroczeniem jaskrawym.
  • Martwy wydaje się również przepis nakazujący podczas jazdy po chodniku utrzymywać „prędkość zbliżoną do prędkości pieszego”. Tu skala naruszeń zależy od interpretacji przepisu, niemniej co czwarty badany przyznaje, że zwykle jedzie szybciej nawet wtedy, gdy wokół są piesi.
  • Masowo łamany jest również zakaz jazdy jezdnią tam, gdzie dozwolona na niej prędkość to więcej niż 30 km/h. Aż 72,6% uczestników badania przyznaje, że zdarza im się jeździć po takiej jezdni, mimo zakazu. Wynika to z faktu, że w wielu miejscach obecne przepisy de facto nie pozwalają jechać elektryczną hulajnogą żadną częścią drogi.

Zdają sobie jednak sprawę z zagrożeń związanych z piciem alkoholu przed jazdą. Ponad 93% badanych deklaruje, że nigdy nie złamało przepisów w tym zakresie. W tym:

  • 76,6% respondentów nigdy nie zdarzyło się jeździć hulajnogą elektryczną pod wpływem alkoholu;
  • 16,6% odpowiedziało, że „tak, ale po dawce poniżej 0,2 promila”.

Niecałe 5% przekroczyło dozwolony poziom alkoholu we krwi podczas jazdy, jednak był to odosobniony przypadek. 2% podejmuje taką decyzję od czasu do czasu.

Z wywrotką trzeba się liczyć – źródła zagrożenia

Najczęściej stosowanym środkiem ochrony osobistej podczas jazdy na e-hulajnodze jest kask. Ponad 41% respondentów jeździ „zawsze lub często” w kasku z ochroną szczęki, a 31% zakłada kask rowerowy. Stosunkowo częste są też rękawice oraz gogle lub okulary. 24% uczestników badania nie stosuje zazwyczaj żadnych środków ochrony osobistej.

Prawie 83% badanych nie miało nigdy zderzenia z innym uczestnikiem ruchu, jednak już tylko 45% nigdy nie doświadczyło indywidualnego wypadku lub wywrotki. Jako ich przyczynę zdecydowanie najczęściej wskazywali niedostrzeżoną w porę przeszkodę na drodze (30,6%) oraz poślizg (27,5%).

Zdaniem respondentów trzy największe źródła zagrożenia dla użytkownika e-hulajnogi ze strony otoczenia to:

  • piesi wchodzący nieostrożnie na drogi dla rowerów (prawie 81% wskazań);
  • zaniedbana nawierzchnia drogi (70%);
  • kierowcy wymuszający pierwszeństwo (59%).

Za fundamentalnie najważniejszą zasadę dla bezpieczeństwa użytkownicy hulajnóg elektrycznych (prawie 69% badanych) uważają ostrożną, defensywną jazdę z zachowaniem ciągłej czujności.

O badaniu:

Badanie „Jeźdźcy 2024” przeprowadził specjalistyczny serwis internetowy SmartRide.pl w czerwcu 2024 r. Ankietę online wypełniło 350 respondentów. Pozyskano ich m.in. poprzez grupy tematyczne zrzeszające użytkowników elektrycznych hulajnóg w social mediach. Opracowanie porusza również m.in. kwestie:

  • przestrzegania przepisów drogowych;
  • relacji ze służbami mundurowymi;
  • ubezpieczenia;
  • przyszłych planów zakupowych.

Cały raport jest dostępny do pobrania za darmo ze strony SmartRide.pl.

 

„Jeźdźcy 2024. Użytkownicy prywatnych hulajnóg elektrycznych w Polsce”

Raport „Jeźdźcy 2024. Użytkownicy prywatnych hulajnóg elektrycznych w Polsce”

Doceniasz naszą pracę?

Postaw espresso redaktorom i pomóż tworzyć jeszcze lepsze treści.


Postaw mi kawę na buycoffee.to

27 lutego 2025

  • 2
  • 1
  • 0
27.02.2025

Kampania prezerwatyw Durex Sensual „Czuję cię bardziej”

Marka Durex przekonuje Polaków, że zbliżenia z innymi osobami powinny być oparte przede wszystkim na trosce o bezpieczeństwo, bez utraty bliskości. A to nie tylko fizyczna obecność drugiej osoby, ale przede wszystkim więź, która rodzi się z zaufania, komfortu i wspólnego przeżywania emocji. W odpowiedzi na te założenia marka prezentuje najcieńsze w swojej historii prezerwatywy Durex Sensual oraz uruchamia kampanię „Czuję cię bardziej”.