Informacje są dla mózgu jak pieniądze i narkotyki. Albo jak przekąski – twierdzą badacze z Berkeley
  • 0
  • 0
2.07.2019

Informacje są dla mózgu jak pieniądze i narkotyki. Albo jak przekąski – twierdzą badacze z Berkeley

Informacje działają na system nagrody produkujący dopaminy w mózgu w taki sam sposób, jak pieniądze czy żywność. Wykazały to nowe badania przeprowadzone przez naukowców z Haas School of Business Uniwersytetu Berkeley.

Dla mózgu informacja jest nagrodą sama w sobie, niezależnie od tego, czy jest użyteczna. Tak samo jak nasze mózgi lubią puste kalorie z fast foodów, mogą też przeceniać informacje, które poprawiają samopoczucie, choćby nawet nie były użyteczne. Niektórzy mogliby to nazwać próżną ciekawością – wyjaśnia Ming Hsu, profesor neuroekonomii na uniwersytecie w Berkeley.

Autorami artykułu „Common neural code for reward and information value” są Ming Hsu i Kenji Kobayashi. Badacze wyjaśniają w nim mechanizmy stojące za konsumpcją informacji.

Tematem badań była ciekawość oraz to, jak działają jej mechanizmy w ludzkim mózgu. Naukowcy połączyli ekonomiczne i psychologiczne podejście do tego zagadnienia. Wyszli od paradygmatycznego w ekonomii rozumienia ciekawości jako środka do celu. Jest ceniona, o ile daje przewagę w procesie podejmowania decyzji. Odwołali się jednak również do obecnego w psychologii rozumienia ciekawości jako wrodzonej motywacji. Tak rozumiana ciekawość sama w sobie może pobudzać do działania.

W eksperymencie badacze skanowali mózgi uczestników gry hazardowej. W przeważającej części badani dokonali racjonalnych wyborów na podstawie wartości ekonomicznej informacji. Nie tłumaczyło to jednak wszystkich ich wyborów: mieli ogólną tendencję do przeceniania wartości informacji, szczególnie w loteriach o wyższej wygranej. Okazało się, że wyższe stawki zwiększyły ciekawość ludzi, nawet jeśli pozyskane informacje nie miały wpływu na ich decyzję o przystąpieniu do zakładu.

Naukowcy stwierdzili, że takie zachowanie można wytłumaczyć jedynie w modelu, który łączy zarówno ekonomiczne, jak i psychologiczne motywy poszukiwania informacji. Badani pożądali informacji nie tylko na podstawie ich aktualnej wartości. Uwzględniali także przewidywania co do możliwych przyszłych korzyści – niezależnie od późniejszego wykorzystania zdobytych danych.

Badacze przeanalizowali też skany wykonane metodą rezonansu magnetycznego. Odkryli, że informacje dotyczące gier aktywowały te rejony mózgu badanych, o których wiadomo, że odpowiadają za produkcję dopaminy jako nagrody i są aktywowane m.in. przez żywność, pieniądze i wiele leków. Działo się to niezależnie od tego, czy informacje były przydatne i prowadziły do zmiany decyzji badanego, czy też nie. Podczas analiz wykorzystano uczenie maszynowe. Potwierdziło ono podobieństwo kodów neuronowych odpowiedzialnych za reakcje badanych na różne kwoty pieniężne oraz za ocenę wartości informacji.

1 lipca 2019