Influencerzy ukarani przez UOKiK: m.in. Maffashion, Lord Kruszwil i Marcin Dubiel
  • 0
  • 1
29.06.2022

Influencerzy ukarani przez UOKiK: m.in. Maffashion, Lord Kruszwil i Marcin Dubiel

Prezes UOKiK wydał sześć decyzji dotyczących influencerów w sprawie braku współpracy z urzędem. Kary wyniosły łącznie 139 tys. zł. To pierwsze sankcje w prowadzonych postępowaniach przez prezesa UOKiK w tym zakresie. Ukarano m.in. Maffashion, Lorda Kruszwila i Marcina Dubiela.

Prezes UOKiK skierował wystąpienia do kilkudziesięciu najważniejszych influencerów w ramach prowadzonych postępowań w sprawie:

Zbierał przy tym informacje o funkcjonowaniu branży influencer marketingu oraz weryfikował prawidłowość oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych. Niestety kilku odpytywanych twórców nie udzieliło informacji lub nie przesłało dokumentów, których zażądał urząd.

Prowadzimy jednocześnie kilka działań związanych z rynkiem influencer marketingu. W ramach postępowań wyjaśniających zbadaliśmy profile najpopularniejszych influencerów oraz ich kontrakty. Sprawdzaliśmy warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami – markami i agencjami marketingowymi. Sprawdziliśmy m.in., z czego konkretnie wynikają zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych – kiedy winę ponosi twórca, a kiedy ukrycia charakteru reklamy wymaga sam zleceniodawca. Niezbędne było więc pozyskanie odpowiedzi twórców na konkretne pytania lub przesłanie nam odpowiednich dokumentów – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Brak współpracy z urzędem

Cele tych działań to:

  • zmiana rynku reklamowego w mediach społecznościowych;
  • wyeliminowanie negatywnych praktyk szkodzących konsumentom.

Liczyliśmy na dobrą wolę twórców internetowych. Część z nich jednak nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji. Brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie. Może bowiem utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego – dodaje prezes UOKiK.

Nieudzielenie odpowiedzi niesie za sobą konsekwencje prawne i finansowe. To naruszenie przepisów i może skończyć się nałożeniem kary finansowej nawet do 50 mln euro. Mając na uwadze wszystkie okoliczności, prezes UOKiK wydał 6 decyzji, które dotyczą ukarania influencerów za brak współpracy. Kary wyniosły łącznie 139 tys. zł.

Kary pieniężne otrzymali:

  • Kruszwil Marek Kruszel – 50 tys. zł
  • MD Marcin Dubiel – 25 tys. zł
  • Maffashion Julia Kuczyńska – 30 tys. zł
  • Paweł Malinowski – 20 tys. zł
  • Marcin Malczyński – 10 tys. zł
  • Marley Marlena Sojka – 4 tys. zł

Decyzje nie są prawomocne. Influencerom przysługuje odwołanie do sądu.

Rekomendacje w zakresie influencer marketingu

Prezes UOKiK przewodzi konsultacjom z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi. Ich celem jest wypracowanie rekomendacji dla użytkowników mediów społecznościowych w zakresie oznaczania treści komercyjnych. Urząd rozmawiał również z samymi użytkownikami na profilu UOKiK na Instagramie. Do dyskusji przyłączyli się także akademicy:

  • Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego;
  • Zakład Systemów Prasowych i Prawa Prasowego Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Nasze rekomendacje konsultujemy szeroko, zależy nam bowiem na różnych perspektywach. Chcemy odpowiednio ukierunkować rynek, pokazując przykłady z życia wzięte. Podobne treści przygotował nasz norweski odpowiednik. Przy czym na razie nie będziemy – jak Skandynawowie – regulować kwestii np. stosowania retuszu zdjęć w postach marketingowych.

Influencer jest twórcą treści, które wpływają na jego społeczność. Nie ma znaczenia, czy publikuje w serwisie YouTube, TikTok, Instagram czy na innych platformach. Gdy idziemy do sklepu, to nasz cel jest jasny: zakup różnego rodzaju produktów. Gdy surfujemy po sieci i podglądamy życie naszych ulubionych gwiazd, nie chcemy, aby podprogowo sprzedawały nam np. wkładki do butów zwiększające kreatywność, których nawet nie przetestowały – tłumaczy Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

  • 1
Maffashion, Lord Kruszwil i Marcin Dubiel to niektórzy influencerzy ukarani przez UOKiK

Maffashion, Lord Kruszwil i Marcin Dubiel to niektórzy influencerzy ukarani przez UOKiK

 

29 czerwca 2022

28 czerwca 2022