Influencerski wpływ na młodych. Badanie IQS
  • 0
  • 1
16.05.2022

Influencerski wpływ na młodych. Badanie IQS

87% młodych Polaków zna jakiegoś influencera choćby ze słyszenia. 81% obserwuje taką postać w social media – wynika z badania „Świat młodych 6”, zrealizowanego przez agencję badawczą IQS.

Influencerzy stali się ważną częścią zarówno popkultury, rynku mediów, jak i marketingu. Mamy do czynienia ze zjawiskiem, w którym nawet jeśli ktoś nie śledzi żadnego influencera, nie obserwuje go na żadnej platformie, często i tak miewa kontakt z publikowanymi przez nich treściami – twierdzi Marta Rybicka z IQS.

Młodzi śledzą influencerów najczęściej na Instagramie, YouTube, a także na zyskującym coraz większą popularność TikToku.

Mimo tego, że każda z tych platform ma swoją specyfikę, młodzi często obserwują tych samych twórców na różnych platformach. Robi tak 68% badanych. To oznacza, że influencerzy muszą dostosowywać treści i formę do specyfiki danego medium. To stwarza dodatkowy potencjał dla różnorodnych działań komunikacyjnych marki – dodaje Marta Rybicka.

Po co młodzi obserwują influencerów?

  • 83% młodych deklaruje, że śledzi influencerów głównie dla rozrywki.
  • Ponad połowa (53%) poszukuje także informacji i recenzji o produktach i usługach.
  • 48% chce być na bieżąco z tym, co dzieje się w kraju i na świecie.
  • 40% podaje jako powód zainteresowanie życiem influencerki/influencera.

Młodzi chętnie korzystają z publikowanych w social media lifehacków, śledzą trendy, oglądają zabawne storytime, dzięki którym czują, że inni ludzie, nawet ci sławni, borykają się z podobnymi problemami. Challenge, śmieszne pranki, unboxingi produktów czy haule zakupowe odstresowują i zapewniają rozrywkę.

Oprócz czystej przyjemności i rozrywki podążanie za influencerami daje badanym poczucie kontroli, zaspokojenia FOMO oraz głodu autentyzmu. A ten jest dla młodych Polaków bardzo ważny, bo jak pokazuje badanie, 84% respondentów oczekuje od influencerów autentyczności.

75% młodych spotkało się z oznaczeniem „współpraca z marką”, „sponsorowane”, „#ad”, „#spon” w publikacji, poście albo wideo influencerów i 40% z nich twierdzi, że jeśli jakaś marka współpracuje z influencerem, to ich to do niej zachęca. Co więcej, oznakowane w ten sposób publikacje influencerów dla 48% młodych są uznawane za bardziej wiarygodne – komentuje Rybicka.

Zjawiskiem, które się nasila, jest zyskiwanie coraz większej popularności przez „ukrytych” influencerów, tzw. gazetkowych łowców. Stali się oni popularni dzięki robieniu zdjęć produktów w sklepach. Zastąpili młodym gazetki z dyskontów i drogerii informujące o promocjach i nowościach spożywczych, kosmetycznych czy odzieżowych. Młodzi obserwują tego typu treści, bo często, zanim wybiorą się na zakupy, mogą dowiedzieć się, gdzie i co najbardziej opłaca im się kupić. Śledzenie takich profili sprzyja oszczędzaniu zarówno pieniędzy, jak i czasu.

O badaniu
„Świat młodych 6” to badanie syndykatowe zrealizowane przez agencję badawczą IQS na grupie bezdzietnych osób w wieku 16–29 lat. Metoda jakościowo-ilościowa: N=42 wywiady jakościowe etnograficzne oraz N=1900 CAWI. Realizacja: 2021 r.

  • 1
Influencerski wpływ na młodych według IQS

Influencerski wpływ na młodych według IQS

 

16 maja 2022

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
16.05.2022

Influencer marketing – dobre praktyki. Ruszył polski serwis, który je zawiera

Serwis InfluencerMarketing.org.pl to kompendium wiedzy z zakresu influencer marketingu. Kierowany jest do influencerów i współpracujących z nimi podmiotów. Jest to zbiór praktycznych porad, począwszy od wyjaśnienia, kim jest infuencer, czym jest influencer marketing, jakie są zasady współpracy oraz jak oznaczać posty reklamowe. Serwis został stworzony przez IAB Polska. Patronat nad nim objął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

  • 8
  • 6
  • 0
  • 0
  • 0
16.05.2022

Impact’22 – ponad 450 wystąpień o najważniejszych trendach i zjawiskach współczesności

Premier Morawiecki zapowiada emisję nowych obligacji. Minister Cieszyński ogłasza przebudowę portalu mObywatel. Prof. Poliakowa tłumaczy stan relacji Europa – USA, a prof. Harari – stan rasy ludzkiej w ogóle. Wreszcie Robert Kubica, który opowiada swoją poruszającą historię sportowca i człowieka. Tak w telegraficznym skrócie wyglądał Impact’22 – kongres gospodarczo-technologiczny.