- 0
- 1
„Ile warta jest tęczowa złotówka?” – agencja Priders.pl zbadała zarobki i styl życia osób LGBTQIAP+
Siła nabywcza osób LGBTQIAP+ wynosi 189 mld zł. Tak wynika z ogólnopolskiego badania przeprowadzonego przez agencję marketingu inkluzywnego Priders.pl.
Badanie „Ile warta jest tęczowa złotówka?” to pierwsze po 2006 r. ogólnopolskie badanie siły zakupowej osób LGBTQIA+. Pokazuje m.in.:
- w jakich branżach pracują osoby LGBTQIA+,
- czy rzeczywiście zarobki w tęczowej społeczności są wyższe niż średnia krajowa,
- gdzie najchętniej konsumenci LGBTQIA+ wydają pieniądze.
Średni miesięczny dochód na gospodarstwo domowe osób LGBTQIAP+ wynosi 13 946 zł
Jest to kwota wyższa niż 11 748 zł, osiągana przez osoby cisheteroseksualne, które brały udział w badaniu. Oznacza to, że osoby LGBTQIAP+ zarabiają o 2198 zł więcej miesięcznie.
W obrębie samej społeczności LGBTQIAP+ występują znaczące różnice w dochodach. Gospodarstwa domowe homoseksualnych mężczyzn osiągają najwyższy średni dochód, wynoszący 16 327 zł. Jest to o prawie 30% więcej niż średni dochód gospodarstw domowych homoseksualnych kobiet.
Średnie miesięczne wydatki gospodarstw domowych osób LGBTQIAP+ wynoszą 7190 zł, co pozwala na oszczędności rzędu 6230 zł miesięcznie. Osoby z tęczowej społeczności wydają również więcej na osobę (3797 zł) niż osoby heteroseksualne (3041 zł).
61% badanych osób LGBTQIAP+ przyznaje się do kupowania rzeczy, które już posiadają
Zakupy bez mierzenia stają się coraz bardziej popularne (40,5%), bo ułatwia je proces zwrotu towarów. Spontaniczne zakupy są powszechne wśród 51% badanych osób, co może skutkować nabywaniem rzeczy niepotrzebnych. 40% osób respondenckich ma w domu przedmioty, z których nie korzysta.
Produkty markowe kupuje 50,5% badanych, a produkty luksusowe i premium nabywa 34,5%
Geje wykazują wyższą tendencję do impulsywnych zakupów oraz preferują markowe i luksusowe towary.
Badanie ujawnia również różnice w zachowaniach zakupowych między różnymi grupami.
Lesbijki często kupują na zapas i starają się wykorzystać to, co nabyły. W przeciwieństwie do nich geje są bardziej skłonni do impulsowych zakupów
Zaledwie 39% lesbijek porównuje ceny przed dokonaniem zakupu, co jest niższym wynikiem w porównaniu do osób biseksualnych (51%) oraz heteroseksualnych (57%). Lesbijki wykazują większą oszczędność – jedynie 1/3 z nich ma w domu przedmioty nieużywane, podczas gdy wśród gejów ten odsetek wynosi 46%. Lesbijki chętnie też korzystają z promocji (70%), co wskazuje na rozsądne podejście do zakupów.
Ponad 60% badanych osób oceniało w ubiegłym roku swoją sytuację materialną jako dobrą, a 25% jako przeciętną
Tylko 10% osób respondenckich wyraża negatywną opinię na temat swojej sytuacji finansowej. Istnieje silna korelacja między miesięcznymi zarobkami a oceną sytuacji materialnej. Osoby, które oceniają swoją sytuację jako dobrą, osiągają średnie zarobki przekraczające 18 tys. zł, z różnicą między zarobkami a wydatkami wynoszącą prawie 10 tys. zł na plusie.
Wśród osób pozytywnie oceniających swoją sytuację dominują geje, którzy stanowią niemal 45% tej grupy
Z kolei lesbijki częściej postrzegają swoją sytuację jako przeciętną – w tej grupie aż jedna trzecia respondentów wybrała tę opcję. Geje również najczęściej wskazują na niezadowolenie, reprezentując 44% odpowiedzi „raczej zła” oraz 29% odpowiedzi „zła”.
Osoby LGBTQIAP+ to duża, bo sięgająca w Polsce nawet 4 mln społeczność (według badania IPSOS), i wciąż jeszcze mocno niedoceniana w Polsce grupa docelowa, mająca ogromne możliwości zakupowe. Marketing skierowany do społeczności LGBTQIAP+ jest nie tylko ważnym elementem inkluzywności, ale również efektywną strategią biznesową.
Ponad połowa osób badanych deklaruje, że zakupy w inkluzywnych firmach są najważniejsze
Dwa razy więcej osób wybrało tę odpowiedź niż inne czynniki – np. cenę. Osoby heteroseksualne, sojusznicze, mają bardzo podobne poglądy. Ponad połowa osób respondenckich deklaruje chęć kupowania produktów, których reklamy kierowane są do społeczności LGBTQAIP+.
Lojalność zakupowa trwa po zakończeniu tęczowych kampanii dla prawie połowy osób badanych.
Osoby LGBTQIAP+ są skłonne zaprzestać kupowania w firmach, które uważają za homofobiczne, a także do dzielenia się tą wiedzą z innymi
Osoby sojusznicze nie są aż tak zaangażowane w walkę z homofobią, ale nadal są przeciwne nietolerancji.
O badaniu
Analiza badawcza objęła kilkadziesiąt pytań z różnych obszarów tematycznych. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą ankiety internetowej (CAWI) w okresie 11 marca – 19 września 2023 r. Pozyskano 1000 wypełnionych w 100% kwestionariuszy.