- 3
- 1
IKEA sparodiowała reklamy marek luksusowych
Kampania „Actually, It’s IKEA” parodiuje reklamy marek luksusowych i przekonuje, że luksus nie musi oznaczać kupowania drogich produktów.
Kanadyjska kampania składa się z trzech spotów. Każdy z nich przypomina stylem reklamy marek luksusowych z kategorii:
- perfum,
- ubrań,
- alkoholu.
Spoty Ikei przekonują, że tańsze rozwiązania pozwalają żyć lepiej. W ten sposób mają trafić do konsumentów, którzy ostrożnie wydają pieniądze.
Pierwszy spot nawiązuje do reklam luksusowych perfum, operując zwolnionym tempem
Bohaterką jest kobieta, która przy wtórze arii z „Madame Butterfly” spryskuje się perfumami, a wokół niej zmysłowo falują tkaniny. Nagle te zaczynają opadać, ujawniając, że w rzeczywistości był to zestaw prześcieradeł „Dvala”, który kosztuje 34,99 dol.
Drugi spot ma podobną konstrukcję. Tym razem czarnoskóra modelka pozuje na czarnym krześle
Na końcu okazuje się, że designerskie siedzisko to krzesło „Teodores” za 45 dol., w kolorze czarnym.
Trzecia reklama pokazuje eleganckiego, starszego mężczyznę
Niczym fachowy rzemieślnik zanurza on szklankę w wodzie, by następnie sięgnąć po butelkę whisky i zacząć przygotowywanie drinka. „Dziedzictwo w szklance. Stworzone dla chwil, którymi warto się delektować. Niezapomniana historia, opowiadana przy każdym nalaniu” – mówi głos zza kadru. Na końcu okazuje się, że szklanka, z której korzystał mężczyzna, to „Pokal” za 5,99 dol.
Głos, który na zakończenie spotów demaskuje produkty, mówi po angielsku z silnym szwedzkim akcentem.
– Przystępność cenowa jest uniwersalnym priorytetem, obejmującym różne grupy demograficzne, takie jak:
- młodzi profesjonaliści urządzający swoje pierwsze mieszkania,
- powiększające się rodziny,
- rodziny modernizujące swoje domy,
- emeryci poszukujący wygodnych rozwiązań przy ograniczonym budżecie.
Odpowiadając na tę wspólną potrzebę, kampania wzmacnia nasze zaangażowanie, by zapewnić lepsze codzienne życie wielu Kanadyjczykom, niezależnie od ich dochodów i stylu życia – mówi Jonelle Ricketts, head of marketing IKEA Canada.
Kampania obejmie telewizję, billboardy (OOH) oraz media internetowe i społecznościowe.
Spoty stworzyła agencja Rethink, a wyreżyserował je Mark Zibert.
Pomysł ukazywania zwykłych produktów w konwencji dóbr luksusowych nie jest nowy
Na przykład w 2018 r. firma Payless, która handluje tanimi butami w internecie, otworzyła fałszywy luksusowy butik. Niedrogie buty opatrzyła ceną kilkuset dolarów i wyeksponowała tak, jak zwykle robi się to z luksusowymi towarami. Zorganizowała wielkie otwarcie, a zaproszeni influencerzy chwalili luksusowe buty. Po dokonaniu zakupu firma oddawała im pieniądze i wręczała darmową parę.
Zobacz też pomysł amerykańskiej sieci handlowej Target:

Czy to reklamy marek luksusowych? Nie, to kadry ze spotów Ikei