Ikea z raportem „Życie w domu”, czyli jak pandemia zmieniła nasze podejście do czterech kątów
  • 0
  • 1
20.01.2021

Ikea z raportem „Życie w domu”, czyli jak pandemia zmieniła nasze podejście do czterech kątów

Rok 2020 był wyjątkowy, zwłaszcza jeśli chodzi o czas spędzany w domach. Ludzie z całego świata zamknięci w czterech ścianach mogli przyjrzeć się swojej relacji z domem. Część uświadomiła sobie, co lubi w domowym życiu i co chciałaby zmienić. Pojawiły się nowe priorytety i wizja przyszłości. Ikea sprawdziła, jak 2020 zmienił nasze postrzeganie domu.

Wiosenną i jesienną izolację każdy odczuł inaczej w zależności m.in. od wieku, wielkości gospodarstwa czy rodzaju wykonywanej pracy. Mimo tego ogromna większość z nas czuje się teraz bardziej związana z domem niż przed pandemią. Chcemy pielęgnować bliskość i samopoczucie, jakie w nim odnajdujemy. Żeby lepiej zrozumieć, co wpływa na otoczenie, w którym mieszkamy, w grudniu 2020 r. Ikea sprawdziła, do jakich wniosków doszliśmy podczas dni spędzonych w czterech ścianach. Efektem jest raport „Życie w domu”.

Bezpieczeństwo, bliskość i czas na to, co ważne
Dom stał się dla wielu z nas schronieniem, które zapewnia poczucie bezpieczeństwa, kiedy na zewnątrz wszystko jest chwiejne i niepewne. Cztery na 5 (83%) przebadanych osób czuje się bezpiecznie we własnym domu. Dla 97% to poczucie jest najważniejszą potrzebą emocjonalną związaną z przestrzenią, w której żyjemy.

Odkrywając na nowo potencjał naszego miejsca, doceniliśmy również ludzi, z którymi mieszkamy. W okresie lockdownu 45% z nas celebrowało czas spędzony z rodziną. Podkreślają to zwłaszcza osoby w wieku 40–60 lat (50%). Nieco mniej zadowoleni okazali się młodsi (16–29 lat), spośród których 38% zadeklarowało, że jest to coś, co lubili robić.

Podczas pandemii mogliśmy ten zaoszczędzony czas wykorzystać na wspólne posiłki, spędzanie chwil z rodziną, ale również na zadbanie o siebie samych i swoje potrzeby. Ten ostatni sposób wybrało nawet 49% przebadanych Polaków.

Czytamy i gotujemy
W czasie lockdownu chętniej robiliśmy to, na co wcześniej brakowało miejsca w naszym kalendarzu. 40% ankietowanych postanowiło poświęcić wolny czas na czytanie. Gotowanie również stało się jedną z przyjemniejszych czynności. Doceniła je prawie połowa przebadanych osób. Spotkania ze znajomymi w kawiarniach, parkach czy restauracjach zamieniliśmy na wirtualny kontakt, co znalazło zrozumienie u ponad 1/5 ankietowanych. Natura również stała się bardzo ważna – na nowo odkryliśmy własny ogród lub balkon, a prace przy nim uszczęśliwiły 19% badanych osób.

Dom wielofunkcyjny
W ostatnim roku wszędzie i niemal dla wszystkich dom stał się centrum świata. Przestrzenie, w których mieszkaliśmy, stały się jednocześnie biurem, szkołą, placem zabaw, miejscem do realizacji pasji i do ćwiczeń. Zamknięci 24 godziny 7 dni w tygodniu w trakcie wiosennego lockdownu musieliśmy na nowo dostosować nasze cztery kąty do zmieniających się potrzeb.

Jak dostosowaliśmy dom do nowych wyzwań? Ikea poprosiła ankietowanych Polaków, aby na podstawie doświadczeń z 2020 r. z listy dziewięciu rzeczy wybrali dwie lub trzy, które najbardziej chcieliby zmienić w swoich domach. Najczęściej wskazywali oni na dodatkową przestrzeń, taką jak własny ogród, balkon czy działkę lub miejsce na realizację zainteresowań (33%). Z kolei prawie 3 na 10 przebadanych osób (28%) stwierdziły, że chciałyby mieć większą kuchnię. Z powodu wzrostu popularności pracy zdalnej ważnym aspektem stało się również miejsce do pracy i nauki.

Życie w domu po pandemii
Wielu Polaków, dostosowując się do trwale zmieniającego się stylu życia w domu, pragnie kontynuować zachowania, rytuały i czynności, które sprawdzały się podczas lockdownu. Pandemia zmieniła nas, nasze otoczenie i zwyczaje. Więcej gotujemy, a ponad połowa z przebadanych pasjonatów kuchni (53%) deklaruje, że będzie to robić również w przyszłości. Co ciekawe, osoby, które doceniły dodatkowy czas dla siebie, zamierzają dbać o jego pielęgnację również po pandemii (52%). Podobnie ci, którzy lubią przebywać z rodziną (66%).

Doświadczenia związane z ograniczeniami w 2020 r. zmusiły nas do przemyślenia tego, co stanowi dla nas funkcjonalny i zrównoważony dla mieszkańców dom. Sama jego lokalizacja schodzi teraz na drugi plan. Prawie połowa przebadanych Polaków (44%) twierdzi, że rozważyłaby przeprowadzkę do miejsca położonego dalej od pracy, jeśli poprawiłoby to ich środowisko domowe i wiązało się z większą ilością przestrzeni i natury.

O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez Ipsos Mori na zlecenie Ingka Holdingu – Grupy Ikea. Ipsos Mori przeprowadził w Polsce badanie ankietowe metodą online I-Omnibus na 1069 osobach w wieku 16–60 lat między 9 a 11 grudnia 2020 r. Zastosowano zmienne dotyczące płci, wieku, regionu i statusu pracy. Dane zostały zestawione ze znanymi proporcjami populacji offline.

Nie należy porównywać wyników badania w Polsce z globalnym raportem ze względu na inny termin jego realizacji (marzec a grudzień 2020) i sytuację pandemiczną w tym okresie.

  • 1
„Życie w domu”

„Życie w domu” w czasie pandemii w badaniu Ikei

20 stycznia 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
20.01.2021

Global Innovation Index 2020: jaka będzie przyszłość innowacji?

Kryzys Covid-19 uderzył w obszar innowacji w okresie jego rozkwitu. W 2018 r. globalne wydatki na badania i rozwój (R&D) wzrosły o 5,2%. Rosły znacznie szybciej niż globalny produkt krajowy brutto. Inwestycje venture capital i wykorzystanie własności intelektualnej (IP) były na rekordowo wysokim poziomie – pokazuje raport Global Innovation Index 2020 „Who will finance innovations?”, którego partnerem merytorycznym jest Dassault Systèmes.

19 stycznia 2021