IAB Polska przygotował przewodnik po influencer marketingu
  • 0
  • 1
28.10.2021

IAB Polska przygotował przewodnik po influencer marketingu

Influencer marketing jest jednym z najszybciej rosnących obszarów marketingu. Nielsen prognozuje, że globalna wartość tego rynku w 2022 r. wyniesie 15 mld dol. Jednocześnie rozwój influencer marketingu rodzi zagrożenia, na które podatne są zarówno marki, agencje, jak i sami influencerzy, a także ich fani będący końcowymi odbiorcami treści. Grupa robocza influencer marketing IAB Polska przygotowała przewodnik po tym obszarze. Kieruje go do marek, agencji i samych influencerów.

W Polsce na razie nie ma oficjalnych danych, które pokazałyby skalę budżetów przeznaczanych przez marki na influencer marketing. Wnioskując po przychodach i raportach największych na rynku agencji influencer marketingowych, można jednak śmiało powiedzieć, że kwota ta w 2020 r. z pewnością przekroczyła 100 mln zł. Osiągnięcie sumy 200 mln zł pozostaje tylko kwestią czasu i być może nastąpi już w roku 2021.

Działania wykonywane w ramach influencer marketingu podlegają już regulacjom prawnym zwanym zbiorczo i potocznie „prawem reklamy”. Mamy zatem do czynienia z pewnym segmentem rynku reklamowego właściwym dla działania influencerów, który wciąż nie został jasno określony i odpowiednio dostrzeżony przez prawo.

W tym właśnie zakresie zauważalna jest potrzeba doregulowania już istniejących ram prawnych odpowiednich dla prowadzenia tradycyjniejszych form promocji i reklamy oraz określenie spójnych dla branży wytycznych. Ze względu na dynamiczny rozwój influencer marketingu najlepszym rozwiązaniem wydaje się samoregulacja podjęta i kontrolowana przez podmioty działające w tym segmencie rynku reklamowego – uważają twórcy publikacji.

Grupa robocza influencer marketing IAB Polska pracuje nad takimi rozwiązaniami. Efektem tego jest pierwsza część przewodnika, zawierająca następujące zagadnienia:

  • kim jest (digital/social media) influencer
  • czym jest influencer marketing
  • dobór influencerów
  • współpraca i zlecenie
  • charakter współpracy i oznaczanie treści
  • brief
  • dos & dont’s

Przewodnik można znaleźć na stronie www.iab.org.pl.

  • 1
przewodnik po influencer marketingu

Powstał przewodnik po influencer marketingu IAB Polska

28 października 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
28.10.2021

UOKiK przyjrzy się aplikacjom do zamawiania jedzenia firm Glovo oraz Uber Eats

Do UOKiK docierały skargi konsumentów na nieprawidłowości przy zamawianiu jedzenia i produktów spożywczych za pomocą popularnych aplikacji. Konsumenci wskazywali, że np. płacili za zamówienie wyższą cenę niż ta, o której byli informowani przed złożeniem zamówienia. Skargi dotyczyły także rozliczania się przedsiębiorców za niezrealizowane zamówienie. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów wobec Glovo oraz postępowanie wyjaśniające wobec spółki Uber Eats. Są to aplikacje mobilne, które służą do zamawiania jedzenia ze sklepów z dostawą pod wskazany adres.

27 października 2021