HX Study: Polacy są spragnieni kibicowania
  • 0
  • 9
14.06.2021

HX Study: Polacy są spragnieni kibicowania

54% Polaków zamierza oglądać mecze Euro 2020 – pokazuje ostatnie badanie HX Study przeprowadzone przez Starcom we współpracy z departamentem data science Publicis Groupe. Tradycyjnie, najczęściej obejrzymy mecze we własnym domu. Prawie połowa fanów piłki nożnej zamierza oglądać mecze u znajomych. Nie byłoby w tym nic zaskakującego, gdyby nie fakt, że jest to dwukrotnie więcej niż w czasie mundialu w 2018 r. (44% vs 19%).

Analogiczny wzrost dotyczy również kibicowania w barach. W czasie Euro 2020 zamierza w nich kibicować 20% respondentów. W przypadku mundialu 2018 było to 10%. Trzykrotny wzrost zainteresowania dotyczy z kolei kibicowania na świeżym powietrzu.

Czy jednak porzuciliśmy już wszelkie obawy dotyczące spotkań z innymi ludźmi i potencjalnego zagrożenia wirusem? Prawie połowa Polaków ograniczy grono osób, z którymi będzie oglądać mecze. 1/3 ankietowanych zauważa, że pandemia wpłynęła na ich wybór dotyczący miejsca kibicowania. 36% będzie unikało wspólnego kibicowania w zamkniętych pomieszczeniach. Nawet kibicowanie na świeżym powietrzu nie jest oceniane jako bezpieczne przez prawie 30% uczestników badania.

Po roku ograniczeń mamy ogromną potrzebę wyjścia do ludzi. Z drugiej strony nadal towarzyszą nam obawy dotyczące rozprzestrzeniania się wirusa. Pamiętajmy jednak, że spora grupa respondentów nie wykazuje już żadnych obaw. U nich prawdopodobnie zwycięży głód towarzyski, a odroczone o rok święto futbolu spowoduje, że będą kibicowali jak nigdy dotąd – mówi Agnieszka Jędrasik, business science & strategy manager w agencji mediowej Starcom.

Mecze Polaków przyciągną widownię większą niż jakiekolwiek inne spotkanie w czasie Euro 2020. Według deklaracji obejrzymy je nawet chętniej niż mecz finałowy.

W najnowszym HX Study zbadana została również świadomość sponsorów Euro 2020. Największą rozpoznawalność jako sponsor tego wydarzenia ma Coca-Cola, wskazywana spontanicznie przez 15% respondentów. Kolejne marki to: Heineken z 8% i Volkswagen z 7%. W rankingu znalazły się również marki, które nie są sponsorami mistrzostw, np. Orlen i Visa. Wieloletnie partnerstwa i akcje sponsorskie przełożyły się na wysoką świadomość i wskazania ankietowanych również w kontekście Euro 2020.

Zapytaliśmy też internautów o to, czy logotyp lub gadżet związany z Euro 2020 zachęci ich do zakupu danego produktu. Okazuje się, że 2/3 ankietowanych wybierze produkt związany z mistrzostwami, a tylko 1/3 deklaruje, że nie będzie to istotnym czynnikiem wyboru – mówi Jędrasik.

Niekwestionowanym królem napojów w czasie Euro będzie piwo. Po piwo alkoholowe sięgnie 2/3 kibiców, a wariant bezalkoholowy wybierze 30% Polaków. Zakupy przed meczem najczęściej zrobimy tego samego dnia. Badacze zwracają jednak uwagę na dwa fakty. Po pierwsze, 37% respondentów wskazuje, że zrobi zakupy kilka dni wcześniej. Po drugie: najwięcej osób wybierze supermarket albo dyskont. 17% wskazało lokalny sklep. Zakupy kibica nie będą więc impulsowym i spontanicznym wyborem w ostatniej chwili. Będzie to zdecydowanie bardziej przemyślana decyzja.

Wybory Polaków w kwestii przekąsek meczowych nie są zaskoczeniem. 70% wybierze chipsy i nachosy. 1/5 respondentów deklaruje, że zamówi gotowe jedzenie w trakcie meczu. Najczęstszym miejscem zamówień okazuje się Pyszne.pl wybierane przez połowę ankietowanych. Prawie 40% zamówi jedzenie bezpośrednio w lokalnej restauracji.

Tegoroczne Euro będzie niezwykle interesującym doświadczeniem społecznym. Piłka nożna od zawsze wywołuje ogromne emocje. Teraz dochodzą dwa dodatkowe czynniki: roczne odroczenie mistrzostw i roczne zamknięcie społeczeństwa związane z ograniczeniem kontaktów i wyhamowaniem apetytów konsumenckich. Z jednej strony spodziewamy się eksplozji wspólnego kibicowania, kontaktów towarzyskich i zakupów. Z drugiej strony widzimy, że w umysłach Polaków temat pandemii jest nadal silnie obecny. Z zaciekawieniem będziemy obserwować, co się dzieje i z niecierpliwością czekamy na przeprowadzenie kolejnej fali badania, zaplanowanej bezpośrednio po zakończeniu mistrzostw – podsumowuje Agnieszka Jędrasik.

  • 9
Polacy są spragnieni kibicowania

Polacy są spragnieni kibicowania

14 czerwca 2021