- 0
- 1
Holdingi reklamowe Omnicom i Interpublic (IPG) porozumiały się w sprawie fuzji
Omnicom potwierdził zgodę na przejęcie nowojorskiego holdingu reklamowego Interpublic. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, powstanie największa na świecie grupa reklamowa.
W wydanym oświadczeniu obie firmy poinformowały, że ich kierownictwa zaakceptowały przejęcie IPG (wycenianej na 10,9 mld dol.) przez jej większego konkurenta, Omnicom (warty 20,2 mld dol. ). Jeśli nie będzie przeszkód prawnych i transakcja dojdzie do skutku, połączona grupa będzie miała przychody netto przekraczające 20 mld dol. Powstanie największy pod względem przychodów holding reklamowy na świecie. Przesunęłoby to równowagę sił ze Stanów Zjednoczonych do Europy, gdzie siedziby mają londyńska WPP i paryska Publicis Groupe.
Niedawno Publicis ogłosił, że do końca 2024 r. wyprzedzi WPP. Stanie się w ten sposób największą siecią reklamową na świecie.
CEO po fuzji pozostanie John Wren, obecnie szef Omnicomu. Phil Angelastro pozostanie wiceprezesem i dyrektorem finansowym. Philippe Krakowsky (dotychczasowy CEO Interpublic) i Daryl Simm będą dyrektorami operacyjnymi Omnicom.
– To strategiczne przejęcie tworzy znaczącą wartość dla akcjonariuszy obu grup. Połączenie światowej klasy, wysoce komplementarnych platform danych i technologii umożliwi powstanie nowych ofert. Wszystko po to, aby lepiej służyć naszym klientom i napędzać wzrost biznesu. Dzięki tej fuzji jesteśmy w stanie przyspieszyć innowacje i wykorzystać znaczące możliwości stworzone przez nowe technologie w erze wykładniczych zmian. Nadszedł idealny czas, aby połączyć nasze technologie, możliwości, talenty i zasięg geograficzny, aby zapewnić klientom doskonałe wyniki oparte na danych – powiedział John Wren, prezes i dyrektor generalny Omnicom.
W 2013 r. Omnicom planował fuzję z francuską grupą Publicis. Gdyby doszła do skutku, holding miałby roczne przychody wynoszące 22,7 mld dol., zatrudniałby ponad 130 tys. pracowników i byłby największą firmą reklamową na świecie, wyprzedzając ówczesnego lidera – WPP. Francuski rząd poparł fuzję, ale pojawiły się głosy krytyczne. Magazyn „Adweek” opisał konflikt interesów, jaki powstałby, gdyby doszło do fuzji. Agencje nowego holdingu obsługiwałyby konkurencyjne marki, np.:
- Coca-Cola obsługiwana przez Leo Burnett (Publicis) – Pepsi obsługiwana przez TBWA\Chiat\Day (Omnicom)
- Verizon (Publicis) i AT&T (Omnicom)