„H jak HIV” – dzieci przeciwko stereotypom (wideo)
  • 1
  • 1
24.03.2015

„H jak HIV” – dzieci przeciwko stereotypom (wideo)

W Polsce żyją dzieci z HIV. Ich prawdziwym problemem jest nie tyle sama choroba, co stygmatyzacja społeczna i dyskryminacja, która towarzyszy zakażeniu. Kampania Fundacji Studio Psychologii Zdrowia „H jak HIV” to m.in. reakcja na ten fakt. Jej ambasadorami są dzieci zwracające uwagę na problem swoich rówieśników.

Kampania 1% rozpoczęta przez fundację jest również odpowiedzią na doniesienia o rażącej dyskryminacji dzieci żyjących z HIV. Jak mówi Małgorzata Kruk, psycholog i prezes fundacji oraz współautorka kampanii, pomimo faktu, że dziecko żyjące z HIV nie stanowi dla rówieśników zagrożenia, zdarzały się i zdarzają nadal sytuacje, w których informacja o zakażeniu powoduje, iż jest ono usuwane ze szkoły lub przedszkola.

Według badań Stigma Index z 2011 r. w Polsce 20% osób żyjących z HIV doświadczyło wykluczenia ze spotkań i wydarzeń towarzyskich, 14% zostało odrzuconych przez rodziny, a 13% musiało zmienić miejsce zamieszkania. Nadal też dominuje stereotyp, że choroba ta dotyczy uzależnionych od narkotyków lub homoseksualistów.

Fundacja Studio Psychologii Zdrowia współpracuje również bezpośrednio z Kliniką Chorób Zakaźnych Wieku Dziecięcego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, gdzie prowadzi od lat działalność poradniczą dla osób żyjących z HIV: psychologiczną, socjalną i prawną.

  • Pomysł: Małgorzata Kruk i Maja Ruszpel
  • Reżyseria i scenariusz: Rafał Skalski
  • Zdjęcia: Jakub Burakiewicz
  • Produkcja: Koi Studio

W spocie wystąpiły dzieci: Helenka (lat 5), Matylda (5), Kuba (8), Julia (8), Julia (8), Igor (8), Zosia (7), Franek (10), Antek (8). Wszystkie osoby zaangażowały się w produkcję filmu pro bono.

24 marca 2015

Reklama
Reklama