- 0
- 2
Globalny spadek konsumpcji wina – najniższy poziom od ponad 60 lat
Globalna konsumpcja wina była najniższa od 1961 r. Powody to inflacja, wzrost cen energii oraz, przede wszystkim, zmiany pokoleniowe i rosnąca świadomość zdrowotna konsumentów. Tak wynika z szacunków Międzynarodowej Organizacji ds. Winorośli i Wina (OIV).
OIV szacuje, że globalna konsumpcja wina w 2024 r. wyniosła 214,2 mln hektolitrów – to o 3,3% mniej niż w roku poprzednim. Spadek konsumpcji wina wpisuje się w trend obserwowany nieprzerwanie od 2018 r. Największy wpływ na niego miało systematyczne zmniejszanie się rynku chińskiego – średnio o 2 mln hektolitrów rocznie.
Dane wskazują na problemy gospodarcze, zakłócenia łańcuchów dostaw, ale również na szersze zmiany strukturalne. Coraz więcej dojrzałych rynków notuje spadki, co wiąże się z ewolucją stylu życia.

(źródło: OIV)
To ostatnie dotyczy także Polski. Pokazuje to badanie „Kultura picia w Polsce – co o sobie myślimy?”, zrealizowane przez firmę badawczą SW Research na zlecenie Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego. Blisko 78% respondentów zauważyło, że można dobrze się bawić bez alkoholu. Co więcej, 54% kobiet i 47% mężczyzn zgadza się z obserwacją, że niepicie staje się coraz bardziej modne.
Z punktu widzenia marketerów dane te pokazują, że nie chodzi wyłącznie o kryzysy krótkoterminowe. Rynek wina wchodzi w nową fazę. Wymaga to od marek adaptacji cenowej, ale i redefinicji komunikacji, segmentacji i oferty produktowej. Chodzi o to, by dotrzeć do konsumentów o innych oczekiwaniach niż dekadę temu.

Nastąpił globalny spadek konsumpcji wina – odnotowuje OIV