Rynek reklamowy w 2024 r. wzrośnie o 7,8% - Marketing przy Kawie
Globalny rynek reklamowy w 2024 r. wzrośnie o 7,8% – prognoza GroupM 
  • 0
  • 1
16.06.2024

Globalny rynek reklamowy w 2024 r. wzrośnie o 7,8% – prognoza GroupM 

W czerwcowym raporcie „This Year Next Year. 2024 Global Midyear Forecast” GroupM opublikował najnowsze prognozy dla światowych rynków reklamowych. Prognoza globalna przewiduje wzrost w tym roku o 7,8%, do 989,8 mld dol. Stanowi to pozytywną korektę wobec przewidywań z grudnia 2023 r. Wtedy holding prognozował na 2024 r. wzrost o 5,3%.

Tak wysoka dynamika wzrostu napędzania jest m.in.:

  • ożywieniem na kluczowych rynkach (Chiny i USA),
  • szybkim rozwojem retail mediów,
  • szybkim rozwojem reklam CTV,
  • szybkim rozwojem sztucznej inteligencji.

Dla Polski GroupM przewiduje jeszcze szybszy wzrost – aż o 9,4%

Wartość polskiego rynku reklamowego wzrośnie z 14,916 mld zł w 2023 r. do 16,313 mld zł na koniec 2024 r.

Przewidywania GroupM dotyczące wartości rynku reklamowego na koniec 2024 r. są optymistyczne. Zakładają, że rynek globalnie wzrośnie aż o 7,8%, osiągając wartość 989,8 mld dol. Gdyby dodatkowo uwzględnić przychody mediów z reklamy politycznej w USA, to globalna wartość rynku reklamowego w tym roku po raz pierwszy przekroczy wartość biliona dolarów.

Głównymi motorami wzrostu będą szybko rosnące rynki w Chinach i USA

Duet ten odpowiada obecnie za ponad 57% wartości światowego rynku reklamy. W 2024 r. w obydwu tych krajach zaobserwować będzie można duże ożywienie. Planowany wzrost w USA w 2024 r. to 5.8%, a w Chinach aż 14%. Przyrost w USA i Chinach łącznie odpowiadać ma za aż 44,5 mld dodatkowych dolarów dla rynku w 2024 r. Tymczasem cała reszta świata złoży się na wzrost o 27,4 mld dol.

Jeśli chodzi o tort mediowy, na dynamikę globalnego rynku reklamy w 2024 r. w największej mierze zapracuje digital, z 10-procentowym wzrostem rok do roku

Gracze digital (bez tzw. digital extensions mediów tradycyjnych) na koniec roku będą już odpowiadali za 70,6% wartości całego rynku reklamy (699 mld dol.). Do 2029 r. ma to już być poziom 74,9%.

Reklama w wyszukiwarkach (search) ma wzrosnąć w 2024 r. o 5,3% i nawet przyspieszyć w roku kolejnym (6,3% wzrostu w 2025 r.). Search będzie na koniec 2024 r. odpowiadał za 20,9% całego tortu reklamowego, z przychodami na poziomie 206,4 mld dol. Do końca 2029 r. ta suma powinna urosnąć do 269,6 mld dol.

Najszybciej rosnącym segmentem digital pozostają retail media. Ich prognozowany wzrost na 2024 r. to aż 17,5%, a następnie 13,5% w 2025 r. Na koniec obecnego roku retail media mają odpowiadać już za 15,1% całości tortu reklamowego. Jeszcze dekadę temu, w 2014 r., stanowiły tylko 1,5%. Do końca 2029 r. retail media mają odpowiadać za 17,4% wartości całego rynku reklamowego, z wartością już 228,2 mld dol.

W Polsce digital według prognoz analityków GroupM wzrośnie w 2024 r. o 12,1%, do poziomu 8,82 mld zł

Osiągnie tym samym poziom 54,1% udziałów w całym lokalnym torcie reklamowym.

Telewizja wzrośnie w tym roku globalnie o 2,7%, do 163,2 mld dolarów. Zapewni jej to już tylko 16,5-procentowy udział w światowym torcie. Tradycyjna telewizja (linearna) będzie w kolejnych latach odnotowywać minimalne spadki – średnio 0,2% rocznie. Przełoży się to na dalsze spadki udziałów w całościowym torcie, aż do udziału na poziomie 14,4% na koniec 2029 r.

Wzrosty linearnej TV wciąż są możliwe na rynkach takich jak Indie, Brazylia czy region CEE. Jednak wraz ze wzrostem penetracji usług streamingowych i zjawiskiem cord-cuttingu nie można wykluczać, że te przewidywane wzrosty się nie zmaterializują. Dynamikę spadkową telewizji linearnej osłabia szybko rosnący obszar CTV. Na 2024 r. analitycy GroupM przewidują wzrost w tempie aż 20,1% (wobec 16,1% rok wcześniej), a na 2025 r. – wzrost o dalsze 17,6%.

W Polsce telewizja trzyma się znacznie lepiej

Na 2024 r. prognozowany jest jej wzrost o 7,1%, do 5,56 mld zł. Wliczono w to tzw. digital extensions nadawców. Jej udział rynkowy nieco spadnie – z 34,8% w 2023 r. do 34,1% na koniec 2024 r.

Reklama OOH ma się powiększyć w tym roku globalnie o 11,5%, osiągając wartość 49,7 mld dol. Z tego 20,4 mld dol. (41%) przypadnie na DOOH (digital OOH). Według prognoz DOOH ma osiągnąć wartość 29,8 mld dol. do końca 2029 r. Będzie wtedy odpowiadać za 44% całego rynku OOH, który osiągnie wtedy wartość 67,8 mld dol. Jeśli chodzi o rynek polski, analitycy prognozują dla OOH 6,7% wzrostu w 2024 r., do wartości 727 mln zł.

Reklama audio powiększy się w tym roku o 0,8%, osiągając wartość globalną 27 mld dol. Przez następne pięć lat wzrost utrzyma się na poziomie około 1%. Będzie napędzany wzrostem przychodów z obszaru digital audio, który zwiększy przychody o prawie 3 mld dol. z oczekiwanych 7,9 mld dol. w 2024 r. do 10,6 mld dol. w 2029 r. Wtedy będzie to stanowić 37,7% całkowitych przychodów z audio.

W 2024 r. całkowite przychody z reklam w gazetach spadną na całym świecie o 2,2%, do 31,2 mld dol., a w 2025 r. spadną o kolejny 1%

Czasopisma będą odpowiadać za 17,5 mld dol. światowych przychodów z reklam w 2024 r. Stanowi to udział w całym torcie na poziomie 1,8%. Ich przychody w 2024 r. będą niższe o 4,4% w porównaniu z 2023 r. Analitycy spodziewają się dalszego spadku o 4,7% w 2025 r. Jednocześnie gazety i czasopisma cyfrowe będą w dalszym ciągu odnotowywać niewielkie wzrosty.

Na polskim rynku trendy są podobne. Dla prasy drukowanej przewidywane są nadal powolne spadki (-2,9% dla dzienników i -5,3% dla magazynów w 2024 r.)

Prognozowana dynamika wzrostu przychodów z reklam kinowych będzie w 2024 r. na dobrym poziomie 7,1%

Jest to jednak znacznie mniej niż wzrost w 2023, który wyniósł aż 13,3%. Rynek kinowy na świecie osiągnął na koniec 2023 wartość 2,17 mld dol. Na koniec 2024 ma to być 2,32 mld dol.

Prognozuje się, że wzrost sektora kinowego będzie nadal tracił tempo w kolejnych pięciu latach. W 2029 r. temu kanałowi nadal nie uda się przekroczyć poziomu sprzed pandemii. A warto przypomnieć, że w 2019 r. przychody z reklamy kinowej wyniosły 2,95 mld dol. W Polsce na 2024 r. analitycy spodziewają się wzrostu wartości reklamy kinowej o 9,1%, do 117 mln zł.

– Wartość globalnego rynku reklamowego po raz pierwszy w historii przekroczy w tym roku bilion dolarów. Prognozowana dynamika każe podchodzić do najbliższych miesięcy i lat ze sporym optymizmem. Oczywiście pozytywne sygnały płyną przede wszystkim ze strony mediów cyfrowych, zarówno graczy typowo digitalowych, jak i tzw. digital extensions tradycyjnych nadawców i wydawców czy retail mediów. W Polsce dodatkowo nadal całkiem dobrze trzyma się telewizja, wspierana szybkim rozwojem obszarów takich jak CTV i advanced TV – komentuje Izabela Albrychiewicz, CEO GroupM CEE.

– 2024 r. śmiało można nazwać globalnym rokiem wyborczym. W Europie właśnie zagłosowaliśmy, ale warto mieć świadomość, że ponad połowa światowej populacji będzie w tym roku głosować w różnego rodzaju wyborach. Reklama ma spory wpływ na ich rezultaty, a w niektórych krajach całkiem sporo waży także w torcie reklamowo. Światowo reklama polityczna stanowi 1,6% w przychodach reklamowych mediów, ale np. w USA ten udział sięga ponad 4%. Warto też pamiętać, że w 2024 r. czekają nas wielkie imprezy sportowe, a te zawsze napędzają rynek marketingowy. Już za chwilę piłkarski turniej UEFA Euro, a za trochę ponad miesiąc igrzyska olimpijskie, czyli niekwestionowany numer jeden, jeśli chodzi o wartość wydatków reklamowych w świecie eventów sportowych – dodaje.

  • 1
Globalny rynek reklamowy w 2024 r. wzrośnie o 7,8% – prognoza GroupM

Globalny rynek reklamowy w 2024 r. wzrośnie o 7,8% – prognoza GroupM

16 czerwca 2024

15 czerwca 2024