Rynek reklamowy w 2024 r. w Polsce wzrósł o 10,8% - Marketing przy Kawie
Globalny rynek reklamowy w 2024 r. wzrósł o 9,5%, polski aż o 10,8% – szacuje GroupM w raporcie „This Year Next Year”
  • 0
  • 1
13.12.2024

Globalny rynek reklamowy w 2024 r. wzrósł o 9,5%, polski aż o 10,8% – szacuje GroupM w raporcie „This Year Next Year”

Szacowana dynamika rynku reklamowego w 2024 r. to 9,5%. Jego wartość dzięki temu wzrosła w 2024 r. globalnie do ponad 1 bln dol. (i to licząc bez uwzględniania wydatków na reklamę polityczną w USA). Tę symboliczną barierę rynek reklamowy przekroczył po raz pierwszy w historii.

GroupM (część WPP) opublikowała swój cykliczny raport „This Year Next Year”. Podsumowuje w nim mijający rok i prognozuje trendy na kolejny, jeśli chodzi o światowe rynki reklamowe. Globalny rynek reklamowy w 2024 r. po raz pierwszy w historii przebija granicę 1 bln dol. rocznej wartości, po wzroście rok do roku o 9,5%. Tak wysoka globalna dynamika wzrostu napędzania jest m.in.:

  • dobrą kondycją największych sprzedawców reklam,
  • ożywieniem na kluczowych rynkach (na czele z Chinami i USA),
  • szybkim rozwojem przede wszystkim kanału digital.

Na 2025 r. analitycy GroupM prognozują dynamikę globalnego wzrostu na poziomie 7,7 proc. i przekroczenie przez globalny rynek wartości 1,1 bln dol. (na koniec 2025 r.)

Najsilniejszym kanałem pozostaje reklama digital – raport szacuje, że jej wzrost w 2024 r. sięgnął globalnie 12,4%. W 2025 r. digital stanowić będzie już 72,9% światowego tortu reklamowego. W ramach digitalu szczególnie dynamicznie rośnie obszar retail media. Według prognoz w 2025 r. ma on osiągnąć wartość 176,9 mld dol., po raz pierwszy wyprzedzając telewizję (liczoną wraz ze streamingiem).

Reklama zewnętrzna (OOH) urosła w 2024 r. o 10,5% i utrzymuje swój stabilny udział w globalnym przemyśle reklamowym (na poziomie około 5% w całym torcie mediowym). Jest tak głównie dzięki szybkim wzrostom DOOH (digital OOH), który ma w 2025 r. stanowić już 42% całkowitych przychodów OOH.

Globalne przychody z reklamy audio pozostaną w 2025 r. na stabilnym poziomie. Tymczasem reklama prasowa nadal doświadczać będzie spadków z powodu rosnącej cyfryzacji i coraz większego wpływu AI.

Wszystkie z dziesięciu największych rynków reklamowych w 2024 r. odnotowały wzrosty, chociaż w różnym stopniu

USA i Chiny pozostają dwoma największymi rynkami. Całkowite przychody z reklamy na koniec 2024 r. mają być na nich wyższe rok do roku odpowiednio o 9,0% i 13,5%. UK pozostaje na trzecim miejscu, tuż przed Japonią, dalej Niemcy i Francja utrzymują swoje pozycje. Za nimi plasują się Kanada, Brazylia, Indie i Australia.

Według szacunków GroupM cały polski rynek reklamowy w 2024 r. wzrośnie aż o 10,8%

Wartość polskiego rynku reklamowego zakładana na koniec 2024 r. to 16,52 mld zł, wobec 14,92 mld zł rok wcześniej. Prognozy na 2025 r. mówią o nadal bardzo wysokiej dynamice wzrostu dla naszego rynku – na poziomie 9,6%. Rynek wzrósłby przy takim założeniu do wartości 18,11 mld zł na koniec 2025 r.

Najszybciej rosnącym kanałem w Polsce, podobnie jak globalnie, jest digital. W Polsce digital według estymacji analityków GroupM wzrósł w 2024 r. aż o 13,3 %, do poziomu 8,88 mld zł. Osiągnął tym samym poziom 53,7% udziałów w całym lokalnym torcie reklamowym.

Dobry rok w naszym kraju odnotowała też telewizja. Na cały 2024 r. prognozowany jest jej wzrost o 7,7%, do wartości 5,59 mld zł (wliczając w to tzw. digital extensions nadawców). Jej udział rynkowy w polskim torcie reklamowym wciąż nieco spada, jednak stosunkowo powoli – z 34,8% w 2023 r. do 33,8% na koniec 2024 r.

Bardzo dynamicznie rósł w Polsce kanał OOH. Według raportu GroupM zyskał on w 2024 r. aż niemal 20% (z 717,5 mln zł na koniec 2023 r., do 860,3 mln zł na koniec 2024 r.). Napędza go przede wszystkim rozwój obszaru DOOH.

Reklama audio wzrosła w naszym kraju w 2024 r. 0 6,5%, z 782 mln zł do 832,9 mln zł.

Rynek kinowy w Polsce GroupM szacuje na 123 mln zł (wobec 107 mln zł rok wcześniej. Oznacza to wzrost o niemal 15%). Jeśli chodzi o dzienniki i czasopisma, to 2024 r. był dla nich kolejnym rokiem spadków. Ich dynamika szacowana jest w Polsce na kilkanaście procent.

Rynek reklamowy w 2024 r. raport GroupM

Doceniasz naszą pracę?

Postaw espresso redaktorom i pomóż tworzyć jeszcze lepsze treści.


Postaw mi kawę na buycoffee.to

13 grudnia 2024