Globalna sprzedaż online w okresie świątecznym w 2022 r. wyniosła 1,14 bln dol. – raportuje Salesforce
  • 0
  • 1
13.01.2023

Globalna sprzedaż online w okresie świątecznym w 2022 r. wyniosła 1,14 bln dol. – raportuje Salesforce

Sprzedawcy oferujący usługę BOPIS (Buy Online Pick Up In Store) między 15 a 24 grudnia sprzedawali 7 razy więcej niż ci, którzy nie oferowali jej w tym okresie. Sprzedawcy detaliczni skorzystali ze zwiększonego popytu i zwiększyli rabaty do 21% między Świętem Dziękczynienia a Bożym Narodzeniem.

Salesforce opublikował podsumowanie poziomu zakupów świątecznych w 2022 r. Globalna sprzedaż online została podsumowana na podstawie analizy danych dotyczących listopadowych i grudniowych zakupów. Dane pochodzą od ponad 1,5 mld kupujących w witrynach detalicznych korzystających z usługi Salesforce Customer 360. Wśród nich jest 24 z 30 największych amerykańskich sprzedawców internetowych.

Dane sprzedażowe pokazują, że listopadowa sprzedaż online była niższa niż w latach 2021 i 2020

Oferty podczas Cyber Week oraz usługa Buy Online and Pick Up In Store (BOPIS) pomogły jednak detalistom w 2022 r. W całym sezonie świątecznym 2022 konsumenci wydali w sieci łącznie 1,14 bln dol. na całym świecie i 270 mld dol. w Stanach Zjednoczonych.

Salesforce przewidywał, że ponad 1,4 mld zamówień zakupionych w tym sezonie świątecznym zostanie zwróconych

Najnowsze dane pokazują, że liczba ta wyniosła 1,39 mld. Stanowi to 13% wszystkich zamówień świątecznych i 63-procentowy wzrost liczby zwrotów rok do roku. Liczba ta wzrosła w ciągu sześciu dni po Bożym Narodzeniu. 16% zamówień zostało zwróconych w ciągu tego tygodnia, co stanowi wzrost o 5% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Rabaty i promocje napędzały sprzedaż przed świętami

Oferty promocyjne na początku sezonu świątecznego były dość mało atrakcyjne. Sprzedawcy zwiększyli jednak rabaty w późniejszym terminie. W konsekwencji klienci zobaczyli lepsze oferty niż w sezonie świątecznym 2021. Średni rabat wyniósł 21% w porównaniu z 19% rok wcześniej.

W Europie Wschodniej rabat był jednak nieco niższy i wyniósł 19%. Być może wynika to z faktu, że sprzedawcy z naszego regionu postawili na promocje w Cyber Week. Wówczas rabaty sięgały nawet 37%, przy światowej średniej na poziomie tylko 18%.

Co ciekawe, w Europie Wschodniej w okresie pomiędzy świętami a Nowym Rokiem rabaty osiągały wartość nawet 39%. Światowa średnia utrzymywała się na poziomie zaledwie 7%. Region Europy Wschodniej może się także pochwalić wzrostem wolumenu zamówień o 12% rok do roku.

Największe zniżki dotyczyły kosmetyków oraz artykułów do pielęgnacji skóry i makijażu. Tutaj średnia obniżka wyniosła 29%. Kolejnymi najbardziej przecenionymi kategoriami były odzież i torebki, z obniżkami cen na poziomie 27%.

BOPIS był rozwiązaniem dla tych, którzy robili zakupy na ostatnią chwilę. Przełożył się na wzrosty sprzedaży

Już prawie jedno na pięć zamówień online złożonych na całym świecie w tym sezonie świątecznym było wykonane w ramach usługi BOPIS. Szczyt zamówień w tej formie miał miejsce w piątek przed świętami Bożego Narodzenia. Kupujący szukali prezentów w ostatniej chwili. Tego dnia odsetek zamówień BOPIS wyniósł 35%.

Około 15 grudnia zamykano możliwość zamówień z wysyłką. Wtedy firmy oferujące BOPIS zwiększyły swoje przychody prawie 7 razy szybciej niż te, które nie udostępniały tej opcji realizacji zamówień.

Rekomendacje w mediach społecznościowych osiągnęły najwyższy poziom

Kupujący są biegli w znajdowaniu ofert pożądanych produktów, ale to media społecznościowe okazały się dominującą inspiracją w 2022 r. Odesłania z mediów społecznościowych osiągnęły w tym sezonie świątecznym rekordowy poziom. Stanowiły 12% całego ruchu mobilnego (+23% rdr). Belgia, Włochy i Stany Zjednoczone reprezentowały kraje z największą liczbą kupujących przekierowywanych do serwisów sprzedażowych przez media społecznościowe.

O badaniach Salesforce Holiday Insights i Predictions
Salesforce dostarcza danych i spostrzeżeń dotyczących zachowań zakupowych konsumentów na całym świecie. Analizuje zagregowane dane, aby uzyskać spostrzeżenia na temat aktywności ponad 1,5 mld globalnych kupujących w ponad 64 krajach, zasilanych przez Commerce Cloud. Wykorzystuje także dane Marketing Cloud i Service Cloud od sprzedawców detalicznych.

Zestaw danych świątecznych Salesforce obejmuje 24 z 30 największych amerykańskich sprzedawców internetowych z listy Digital Commerce 360 z 2021 r. Sięga też do publicznie dostępnych źródeł danych stron trzecich.

Aby zakwalifikować się do włączenia do zestawu analitycznego, witryna handlu cyfrowego musi:

  • zawierać transakcje w całym okresie analizy, w tym wypadku od 1 listopada do 31 grudnia 2022 r.;
  • spełniać miesięczny minimalny próg odwiedzin.

Prognozy Salesforce dotyczące świąt nie są wskaźnikiem wyników operacyjnych Salesforce ani jej raportowanych wskaźników finansowych, w tym wzrostu GMV i wzrostu GMV klientów porównywalnych.

  • 1
Salesforce Holiday Insights – sprzedaż online w okresie świątecznym 2022

Salesforce Holiday Insights – sprzedaż online w okresie świątecznym 2022

13 stycznia 2023

12 stycznia 2023