GfK: Turyści pozostają ważnym ogniwem w handlu spożywczym
  • 0
  • 1
27.09.2021

GfK: Turyści pozostają ważnym ogniwem w handlu spożywczym

10% sieciowych i zrzeszonych sklepów spożywczych w Polsce mieści się w pobliżu atrakcji turystycznych i obiektów noclegowych. Procentowo najwięcej jest ich w Małopolsce (23% wszystkich punktów handlowych), z kolei najmniej – w województwie lubelskim (4%) i mazowieckim (5%). Według firmy badawczej GfK sieci detaliczne wciąż aktywnie poszukują danych o ruchu turystycznym w czasie planowania ekspansji i pozostaje on bardzo ważnym czynnikiem na etapie decyzji o otwarciu nowego sklepu.

Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2020 r. liczba turystów korzystających z usług noclegowych była niemal o połowę mniejsza niż w roku poprzedzającym. Jednak pomimo pandemii i olbrzymich ograniczeń w działalności branży z usług obiektów noclegowych i tak skorzystało 17,9 mln turystów.

Utrzymanie tak wysokiego wolumenu turystów w obliczu wielomiesięcznego zamrożenia branży turystycznej wiele mówi o potencjale tego sektora. Dlatego sieci handlowe, licząc na rychłe ustabilizowanie sytuacji związanej z zachorowaniami, wciąż bardzo chętnie otwierają nowe obiekty w lokalizacjach popularnych wśród turystów. Prym w takim miejscach wiodą popularne sieciówki, których niewątpliwą przewagą jest rozpoznawalny szyld oraz oferta znana już przez nabywców z całej Polski – mówi Agnieszka Szlaska-Bąk, client business partner w GfK.

Z danych GfK wynika, że 10% sieciowych i zrzeszonych sklepów spożywczych w Polsce jest zlokalizowanych w miejscach często odwiedzanych przez turystów. W efekcie ponad 5500 placówek handlowych znajduje się w pobliżu obiektów noclegowych, zaś w sąsiedztwie atrakcji turystycznych według GfK mieści się 4800 obiektów. Nabywcy cenią w nich szeroką ofertę spożywczą, zwłaszcza śniadaniową oraz produkty w małych opakowaniach, produkty impulsowe, a także typu ready-to-go. Z perspektywy turystów atutem sklepów jest też szeroka oferta lokalnych produktów.

Detaliści nie mogą jednak pomijać oferty dań gotowych i składników, które pozwalają na przygotowanie obiadu lub kolacji. Warto pamiętać, że pandemia zmieniła styl podróżowania Polaków, a obostrzenia wprowadzane w lokalach gastronomicznych zmusiły nas do szukania innych rozwiązań. Ostatnio coraz większą popularnością wśród turystów cieszą się apartamenty z aneksem kuchennym, co oznacza, że podczas wyjazdów wakacyjnych Polacy sami przygotowują przynajmniej jeden posiłek. Sklepy spożywcze muszą wychodzić naprzeciw takim potrzebom, czyniąc ofertę coraz bardziej kompleksową – dodaje Agnieszka Szlaska-Bąk.

Najwięcej sklepów turystycznych, zarówno pod względem liczebności, jak i w ujęciu procentowym jest w Małopolsce, gdzie sezon turystyczny trwa prawie cały rok. GfK podaje, że znajdują się tam 883 sklepy turystyczne i stanowią one 23% wszystkich obiektów handlowych w województwie. Na kolejnych pozycjach są województwa zachodniopomorskie oraz pomorskie, które turyści odwiedzają głównie w okresie letnim. Najmniejszy odsetek sklepów turystycznych jest natomiast w województwie lubelskim (4%), mazowieckim (5%) oraz łódzkim i kujawsko-pomorskim (6%).

Liderem w kategorii turystycznej pozostaje sieć Żabka, która w turystycznych lokalizacjach ma ponad 1200 placówek handlowych. Na kolejnych miejscach plasuje się sieć ABC oraz Biedronka, która zdecydowanie wyprzedza pozostałe sieci dyskontów. W pobliżu atrakcji turystycznych i obiektów noclegowych zlokalizowanych jest 270 sklepów pod szyldem Biedronki. Lidl oraz Netto w takich lokalizacjach mają natomiast po 44 sklepy.

O badaniu
W analizie GfK przedstawione zostały dane tylko dla sieciowych i zrzeszonych sklepów spożywczych. Ich baza liczy ponad 50 tys. obiektów.

  • 1
turyści pozostają ważnym ogniwem w handlu spożywczym

Turyści pozostają ważnym ogniwem w handlu spożywczym

 

27 września 2021

24 września 2021