Generacja Z wkracza do branży kreatywnej. Raport na zlecenie firmy Papaya Films
  • 0
  • 1
30.05.2022

Generacja Z wkracza do branży kreatywnej. Raport na zlecenie firmy Papaya Films

Są na początku kariery zawodowej, ale nie mają kompleksów. Czują się nie tylko dobrze przygotowani do pracy w branży kreatywnej, ale i wierzą w swój kreatywny potencjał i w to, że sprostają każdemu nowemu wyzwaniu. Wyjątkowo dobrze odnaleźli się w swojej pierwszej pracy, a w każdym razie lepiej niż ich rówieśnicy zatrudnieni poza branżą kreatywną. Dowodem na to jest m.in. to, że częściej deklarują, że ich aktualna praca jest tym, co chcieliby robić w przyszłości. To obraz, jaki wyłania się z badania „Pokolenie Z. Podejście do pracy i kreatywności”, przeprowadzonego na zlecenie Papaya Films. Na jego podstawie powstał pogłębiony raport „Pragmatyczni idealiści, czyli generacja Z w branży kreatywnej”.

Każde nowe pokolenie, które wchodzi na rynek pracy, musi skonfrontować swoje wyobrażenia o karierze, pracy i zarobkach z rzeczywistością. Zawsze stanowi też wyzwanie dla pracodawców. Wydaje się, że w przypadku zetek, szczególnie tych, które wybrały karierę w branży kreatywnej, to zderzenie przebiegło wyjątkowo łagodnie. Studia filmowe, agencje reklamowe i digital content, studia graficzne, firmy PR mają młodość wpisane w DNA. Może to dlatego ponad połowa przebadanych zetek zadeklarowała, że zajmuje już teraz samodzielne stanowiska, a 10% nawet menedżerskie. Nie zmienia tego fakt, że najstarsi z nich mają obecnie niewiele ponad 25 lat. Branża wykazała się więc otwartością na młode talenty, a one rewanżują się zapałem i chęcią dzielenia się pomysłami.

W swoim podejściu do pracy zetki mocno akcentują, że wszystko powinno mieć jednak swoje granice. Chcą pracować i mocno się angażować, ale po pracy jest jeszcze własne życie. Dlatego idealna praca powinna:

  • oferować elastyczne godziny,
  • zapewniać możliwość pracy zdalnej,
  • nie przekraczać 40 godzin w tygodniu.

Kreatywne zetki nie akceptują także pojęcia „darmowej pracy”. Za wysiłek i zaangażowanie należy się odpowiednie wynagrodzenie i to właśnie godziwa płaca stanowi dla nich źródło motywacji i chęci dawania z siebie więcej.

Są więc z jednej strony pragmatyczni i bez wahania twierdzą, że praca bardziej niż możliwość samorealizacji to przede wszystkim sposób na zarobienie na życie. Z drugiej dostrzegają i wysoko plasują w swojej ocenie niematerialne walory pracy. 94% deklaruje, że ważne jest, aby to, co robią, miało sens i znaczenie. 87% oczekuje, że praca pozwoli im rozwijać się i uczyć nowych rzeczy.

Co zrobić, aby jak najlepiej wykorzystać te młode talenty i zatrzymać je w firmie?

Oprócz dobrych zarobków i gwarancji rozwoju niezwykle ważne są dla nich bezpieczeństwo i pewność stabilnego zatrudnienia. Nic dziwnego. Przyszło im dorastać i startować w zawodowe życie w trudnych i niepewnych czasach. Jest też czynnik, który kreatywne zetki częściej niż ich rówieśnicy spoza branży wymieniali jako barierę nie tylko kreatywności, ale też chęci angażowania się. Są to: przemęczenie, stres i obawa przed krytyką. Przy wszystkich zaletach pracy w branży kreatywnej presja, jaką odczuwają pracownicy na co dzień, jest tu ewidentnie większa niż gdzie indziej.

Jaki obraz pokolenia Z pokazują wyniki naszego badania? Wymagający – dla nas, pracodawców. Zetki są pracowite i mają o sobie bardzo dobre mniemanie. Rzucają wyzwanie stereotypowi roszczeniowości własnego pokolenia, deklarując realne oczekiwania wobec środowiska pracy. Szalenie ważne dla kreatywnej generacji zetek są wyzwania, gdyż stanowią o zawodowym i osobistym rozwoju – mówi Kacper Sawicki, founder & president Papaya Films.

Raport „Pragmatyczni idealiści, czyli Generacja Z w branży kreatywnej” można znaleźć na stronie www.papaya-films.com.

  • 1
Generacja Z wkracza do branży kreatywnej

Generacja Z wkracza do branży kreatywnej

 

30 maja 2022

  • 0
  • 6
  • 0
  • 0
  • 0
30.05.2022

Społeczny mural Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę w Warszawie

Blisko 120 m2 – taką powierzchnię zajmuje mural Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, który powstał na ścianie Szkoły Podstawowej nr 50 przy ul. Jagiellońskiej 7 na Pradze-Północ w Warszawie. Jest to społeczny mural o dawaniu dzieciom siły. Ma przypominać dorosłym, że to ich codzienne działania budują poczucie wartości dziecka, jego dobrostan i siłę. Autorem muralu jest Wojciech Brewka – malarz kolorysta, artysta street artu, twórca wielkopowierzchniowych murali.