Generacja Z w Polsce – bez buntu o lepszy świat, bez konfliktu pokoleń. Wyniki badania
  • 0
  • 1
21.10.2022

Generacja Z w Polsce – bez buntu o lepszy świat, bez konfliktu pokoleń. Wyniki badania

Młodzi z pokolenia Z uchodzili dotąd za buntowników – zwłaszcza w kwestiach ekologicznych i społecznych. A jednak protestów i wychodzenia na ulicę nie mają we krwi. Jednocześnie wartości, ekologia i zaangażowanie społeczne marek nie są kluczowe przy ich decyzjach zakupowych – wynika z najnowszego badania Polaków w wieku 16–24 lat, przeprowadzonego przez dom mediowy Mediahub i Instytut Badawczy Pollster.

Przyczyn braku postawy sprzeciwu polskiej młodzieży jest kilka. Choć 72 proc. uważa, że istotne jest tworzenie lepszego świata, to jednocześnie 56 proc. sygnalizuje, że problemy społeczne ich przerastają. Dlatego nie czują się aktywistami. Tylko 22 proc. ma aktywizm we krwi, a liczba organizacji wymagających wsparcia ich przytłacza.

Jest to pierwsze pokolenie niedotknięte konfliktem pokoleń

Generacja Z nie buntuje się przeciwko rodzicom: 70 proc. ma z nimi dobre relacje i preferuje stabilizację. To jest naprawdę nowe i bardzo niezwykłe – zauważa Olga Wójcicka, consumer insight manager Mediahub. – Również w kontekście marek i ich zaangażowania w tematy społeczne młodzi są podzieleni. Widzą sens tych działań, ale niekoniecznie biorą to pod uwagę przy wyborze marki. Kiedy przychodzi do zakupów, dla 27 proc. Gen Z jest to ważne. 34 proc. nie uważa tego za istotne.

Na pewno nie wszyscy myślą o ekologii i ochronie środowiska. Czują, że to wymagający zaangażowania temat, ale tak naprawdę ich działania ograniczają się do codziennych nawyków takich jak segregacja śmieci. Globalnie Zetki były dotąd przedstawiane jako głęboko zaangażowane w dokonywanie wyborów zgodnych z ich wartościami, a to niecała prawda.

Jeśli ktoś myśli, że Gen Z działa zgodnie z wartościami marki, to nasze badanie skłania do ponownego przemyślenia tej kwestii – wskazuje Wójcicka i dodaje, że np. 44 proc. podczas zakupów wybiera marki, które spełniają wymogi ekologiczne. Za to 72 proc. kieruje się niską ceną.

Generacja Z w Polsce wyłamuje się z globalnych stereotypów również w kwestii sympatii do marek

Nike i Adidas to topowe brandy zarówno w Polsce, jak i USA. Jednak Amerykanie na dalszych miejscach sytuują marki technologiczne, jak Apple, Amazon czy Netflix. Dla Polaków liczą się marki modowe – H&M, Sinsay, Zara. Można to tłumaczyć mniejszą zasobnością portfela. Średni miesięczny budżet przedstawiciela pokolenia Z w Polsce to 2,5 tys. zł, choć 50 proc. ma oszczędności większe niż 5 tys. zł.

Za to odważnie podchodzą do rozmów o płci i orientacji seksualnej – aż 80 proc. ma takie podejście. Zaskoczeniem jest także stosunek do wiary. 60 proc. pokolenia Z to wierzący, a wśród użytkowników Tindera jest ich nawet 65 proc. Nazywani są pokoleniem TikToka, ale 27 proc. uważa reklamy w tej aplikacji za irytujące. Spory odsetek korzysta też z tradycyjnych mediów, np. chętnie słucha radia.

Pokolenie Z nie jest monolitem

Inaczej myśli w miastach, inaczej w mniejszych miejscowościach, o subkulturach nie wspominając. Najnowszy raport „Generacja Z – rzeczywistość młodych w kontrze do utrwalonych stereotypów” pozwala markom stworzyć plan nawiązania kontaktu z konsumentami grupy, za którą dziś niełatwo nadążyć. A najstarsi członkowie tego pokolenia w tym roku kończą 27 lat i stają się jeszcze bardziej pożądanymi konsumentami. Wielu ekonomistów przewiduje, że ich dochody lada chwila przewyższą dochody milenialsów.

O badaniu:

W pogłębionym, reprezentatywnym ilościowo-jakościowym przeanalizowano 1300 młodych osób urodzonych między 1998 a 2006 r. z 341 miast, a także z 275 wsi w całej Polsce. Zadano im ponad 100 pytań – m.in. o to, jak postrzegają swoją płeć, życie, pracę, najważniejsze relacje społeczne. Badanie ma rzucić nowe światło na charakter i siłę nabywczą Gen Z.

  • 1
Generacja Z w Polsce

Generacja Z w Polsce nieco różni się np. od tej w USA

21 października 2022