- 0
- 4
Gemius publikuje raport „E-commerce w Polsce 2024″
Ukazał się właśnie raport Gemiusa „E-commerce w Polsce 2024”. Nakreśla obraz rodzimego rynku e-zakupów.
Jak wynika z tegorocznej fali badania, odsetek polskich e-konsumentów ustabilizował się i oscyluje obecnie na poziomie niemal 80% (79% w 2023 i 78% w 2024 r.). Względem roku ubiegłego nie zmienił się też udział badanych, którzy dokonują zakupów na rodzimych stronach. Istotnie, bo o 6 p.p. wzrosła natomiast popularność sklepów zagranicznych. Temu zjawisku poświęcono w najnowszej edycji raportu szczególną uwagę.
Czołówkę zagranicznych serwisów zdominowały azjatyckie marketplace’y
Najlepiej rozpoznawalna jest platforma AliExpress (87% wskazań, na równi z serwisem Amazon). Na podium znalazło się także Temu, rozpoznawane przez 80% ankietowanych. Wysoka pozycja tego serwisu, który na polskim rynku działa zaledwie od roku, jest prawdopodobnie wynikiem intensywnej kampanii reklamowej.
Temu pochwalić się może także dobrym wynikiem, jeśli chodzi o wydatki internautów. Zgodnie z ich deklaracjami na zakupy w tym serwisie w ciągu ostatniego roku wydali oni średnio 536 zł, nieznacznie mniej niż na Amazonie (566 zł). Chiński marketplace osiąga także wysoką pozycję, jeśli chodzi o częstotliwość dokonywanych na nim zakupów.
Kolejnym trendem jest rosnąca popularność zakupów produktów używanych
Z tej formy e-commerce korzysta już co szósty badany. Re-commerce dotyczy najczęściej odzieży (79%) oraz książek, płyt i filmów (71%). Internauci kupujący produkty z drugiej ręki najchętniej robią to na Allegro. Tam też wydają największe kwoty: średnio 1112 zł na przestrzeni ostatniego roku. Największa grupa badanych (56%) korzysta z Vinted.
W tym roku po raz pierwszy najpopularniejszą formą płatności za e-zakupy został Blik (68%)
Wyprzedził w tym zakresie szybki przelew przez serwis płatności (64%) oraz kartę kredytową (43%). Blik jest szczególnie często wykorzystywany przez najmłodszych badanych. W grupie 15–24-latków osiągnął odsetek wskazań na poziomie 86%, a wśród osób w wieku 25–34 lat – 82%.
Raport „E-commerce w Polsce 2024” to efekt współpracy firmy Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska. Jego wyniki wzbogacono o dane z badania Mediapanel oraz ekspercką wiedzę specjalistów z Grupy Roboczej E-commerce i Retail Media IAB Polska.
Raport można pobrać bezpłatnie ze strony Gemius.com.
Doceniasz naszą pracę?Postaw espresso redaktorom i pomóż tworzyć jeszcze lepsze treści. |