Gaming i e-sport coraz popularniejsze u młodych - Marketing przy Kawie
Gaming i e-sport coraz bardziej popularne wśród młodych, ale ogólnie gramy mniej. Raport Inquiry
  • 0
  • 1
15.06.2024

Gaming i e-sport coraz bardziej popularne wśród młodych, ale ogólnie gramy mniej. Raport Inquiry

Jedynie co czwarty Polak wie, na czym polega e-sport i właściwie interpretuje ten termin. Sytuacja wygląda znacznie lepiej, jeśli chodzi o gaming. Obecnie gramy mniej niż 2 lata temu. Spadek dotyczy jednak tylko starszych grup wiekowych i kobiet, w młodszych grupach i wśród mężczyzn zanotowano wzrost.

Agencja Inquiry kontynuuje badania na temat zjawisk takich jak streaming gier, gaming i e-sport. Najnowszy raport prezentuje dane zebrane w kwietniu na próbie 1012 dorosłych Polaków. Wyniki badania pokazują, że ogółem gramy w gry nieco mniej niż jeszcze 2 lata temu.

Nadal zdecydowanie najczęściej Polacy grają na telefonie

Co czwarty z nas robi to przynajmniej kilka razy w tygodniu, średnio przez 9 godzin tygodniowo. Drugie najpopularniejsze urządzenie to nadal komputer lub laptop, na którym gra regularnie (minimum kilka razy w tygodniu) 14% badanych.

Polacy nadal najczęściej wybierają:

  • gry logiczne (43% grających),
  • łamigłówki (39%),
  • gry karciane (35%).

Wszystkie te kategorie są znacznie bardziej popularne wśród kobiet.

Mężczyźni częściej wybierają gry akcji i strzelanki, a także gry strategiczne, wyścigowe oraz sportowe. Starsi gracze, powyżej 55. roku życia, sięgną przede wszystkim po gry karciane – młodsi zaś (18–24 lata) po gry akcji czy strzelanki, symulatory i gry przygodowe.

Podobnie jak dwa lata temu – granie kojarzy nam się głównie z zabawą, zabiciem czasu oraz relaksem

Gramy na różnych urządzeniach – głównie na telefonie i na komputerze. Jedynie garstka badanych bierze udział w zorganizowanych wydarzeniach gamingowych – 9% wśród osób grających.

Nieco mniej popularnym zjawiskiem, bezpośrednio związanym z gamingiem, jest streaming gier. Zna go ponad jedna trzecia badanych. Odsetek ten jest dwukrotnie wyższy w grupie osób 18–24 lata, dla których to dość dobrze znane zjawisko. Jednocześnie najwyższy odsetek tych, którzy kiedykolwiek oglądali relację gamingową na żywo, spotkamy w grupie najmłodszych respondentów (54%).

Najpopularniejszą platformą streamingową pozostaje niezmiennie Xbox Game Pass

Korzysta z niej niemal 1/3 osób grających w gry udostępniane na zasadzie streamingu. Na drugim miejscu jest Sony PS Now. Ponad 1/3 Polaków korzysta też z platformy Twitch.

Zdecydowanie najmniej popularną formę rozrywki stanowi e-sport. Choć zetknęło się z nim ponad 60% badanych, w większości są to osoby, które potrafią podać definicję samego zjawiska, ale poza tym nie są zainteresowane tematem. Co dziesiąty badany, który kojarzy i rozumie pojęcie e-sportu, śledzi wydarzenia e-sportowe oraz ogląda rozgrywki.

Do najbardziej znanych imprez e-sportowych należą:

  • Poznań Game Arena,
  • Intel Extreme Masters.

Wśród najmłodszych graczy znane są również takie imprezy e-sportowe, jak:

  • Ultraliga,
  • Valorant Champions,
  • Liga CyberSport.

Dość popularna wśród graczy e-sportu jest także impreza ESL One. Fani e-sportu oglądają go najczęściej na kanale YouTube (60% grających).

– Kolejna fala badania pokazuje, że różnorodne formy gier i rozgrywek e-sportowych upowszechniają się w młodszych grupach wiekowych. W najstarszej grupie dominują elektroniczne wersje tradycyjnych gier, a ich popularność spada – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane w kwietniu 2024 r. na reprezentatywnej próbie 1012 dorosłych Polaków (sondaż online na panelu YouGov).

  • 1
Gaming i e-sport coraz bardziej popularne wśród młodych, ale ogólnie gramy mniej. Raport Inquiry

Gaming i e-sport coraz bardziej popularne wśród młodych, ale ogólnie gramy mniej. Raport Inquiry

15 czerwca 2024

14 czerwca 2024