Facebook i Google były w zmowie reklamowej?
  • 0
  • 1
26.10.2021 Aktualizacja:

Facebook i Google były w zmowie reklamowej?

Facebook i Google miały być w zmowie w sprawie przetargów reklamowych – wynika z aktu oskarżenia ujawnionego przez prokuratora generalnego Stanów Zjednoczonych. Sprawa sięga 2017 r.

Wtedy to Google miał skontaktować się z Facebookiem, który wchodził szerzej na rynek reklamowy i zaczął być dla tej firmy zagrożeniem. Główny wątek procesowy dotyczy firmy z Mountain View i monopolizowania przez nią rynku reklamy online.

Akty oskarżenia skierowano przeciw Philippowi Schindlerowi z Google oraz Sheryl Sandberg z Facebooka. Tej drugiej grozi nawet do dziesięciu lat więzienia.

Firmy miały zawrzeć w 2018 r. porozumienie, zgodnie z którym Facebook miał otrzymywać informacje na temat przetargów reklamowych. Obie firmy miały uzgadniać między sobą udział oraz wynik aukcji reklamy online. Celem było zdławienie konkurencji w internetowej przestrzeni reklamowej.

Facebook miał zadeklarować, że weźmie udział w 90% licytacji, o których informował Google, i wyda na nie co najmniej 500 mln dol. rocznie. Google miał gwarantować, że firma Marka Zuckerberga wygra 10% tych licytacji.

Mowa tu o dużych pieniądzach. Google pobierał bowiem wysokie marże za reklamy – od 22 do 42%. Tymczasem w 2018 r. Google Ads odpowiadały za 75% wyświetleń reklam online w Stanach Zjednoczonych.

Zarówno Google, jak i Facebook zaprzeczają, że brały udział w zmowie.

[Aktualizacja, 5 listopada 2021 r.]
Po naszej publikacji firma Google nadesłała oficjalne oświadczenie:

Zarzuty przedstawione przez jednego z amerykańskich prokuratorów w ramach szerszego postępowania antymonopolowego nie oznaczają, że jest to prawda. Zawierają one pełno nieścisłości. W rzeczywistości nasze technologie reklamowe pomagają stronom internetowym i aplikacjom finansować ich treści oraz umożliwiają małym firmom dotarcie do klientów na całym świecie. W reklamie online panuje ostra konkurencja, która obniżyła opłaty za technologie reklamowe i rozszerzyła opcje dla wydawców i reklamodawców. Będziemy mocno bronić się przed bezpodstawnymi zarzutami w sądzie.

Jeden z tych zarzutów dotyczy porozumienia z Facebookiem. Każdego roku podpisujemy tysiące umów z naszymi partnerami, a to partnerstwo z Facebookiem – jednym z ponad 25 partnerów biorących udział w Otwartej licytacji („Open Bidding”) – było od początku publiczne.

Ze szczegółowymi wyjaśnieniami można zapoznać się na stronie: www.blog.google.

  • 1
Facebook i Google były w zmowie

Facebook i Google utrzymywały zmowę reklamową?

26 października 2021

25 października 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
25.10.2021

Polski oddział SAR na czele komitetu partnerów Effie

W październiku Paweł Tyszkiewicz, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR objął funkcję przewodniczącego Effie Partner Council. Funkcja ta podkreśla pionierski sposób myślenia SAR o rozwoju samego konkursu, a także głębokie rozumienie współczesnej komunikacji marketingowej i potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy branżowej. Poprzednio komitetowi partnerów Effie przewodniczyła Australia.