Europejska branża internetowa apeluje do Apple o przestrzeganie standardów
  • 0
  • 1
7.07.2020

Europejska branża internetowa apeluje do Apple o przestrzeganie standardów

Decyzja Apple dotycząca zmian w obszarze bezpieczeństwa użytkowników w najnowszej wersji systemu operacyjnego iOS 14 wywołała zaniepokojenie ekspertów europejskiej branży internetowej. Szesnaście organizacji marketingowych, w tym IAB Europe i IAB Tech Lab, zdecydowało się wystosować list do Tima Cooka, CEO Apple. Apelują w nim o przestrzeganie standardów dotyczących prywatności.

Podczas Worldwide Developers Conference, która odbyła się 22 czerwca 2020 r., Apple zaprezentowało kilka nowych funkcji prywatności użytkowników. Branża marketingowa z zadowoleniem przyjęła decyzję dotyczącą dalszego korzystania z IDFA we wszystkich produktach i usługach App Store. IDFA (Identifier for Advertising) to identyfikator wyświetlania reklam, który na urządzeniach mobilnych pozwala deweloperom monitorować aktywność użytkowników i precyzyjne targetować reklamy. Jest on w pełni kontrolowany przez użytkowników, co oznacza, że mogą oni dowolnie modyfikować zakres wykorzystywania wrażliwych danych.

Duże zastrzeżenia ekspertów wzbudził jednak sposób wdrożenia IDFA. W liście skierowanym do CEO Apple przedstawiciele branży wskazują na poniższe wady zaproponowanego rozwiązania:

  • Wyskakujące okienko z komunikatem dotyczącym IDFA, które zostało zaprojektowane przez Apple, nie spełnia wymogów informacyjnych RODO i nie jest kompatybilne ze standardami rynku reklamy cyfrowej, takimi jak IAB Europe’s Transparency & Consent Framework (TCF).
  • Ograniczona możliwość dostosowania ustawień okienka zgody powoduje wysokie ryzyko odmowy przez użytkownika. Wydawca nie ma możliwości żądania zgody w przyszłości, nawet jeśli użytkownik wyrazi ją za pośrednictwem Platformy zarządzania zgodami (CMP) na późniejszym etapie. Będzie to miało bardzo negatywny wpływ na wydawców aplikacji w systemie iOS i doprowadzi do znacznego obniżenia przychodów z reklam.
  • Inicjatywa Apple poważnie zagraża możliwości kontynuacji świadczenia usług przez wybrane firmy, które specjalizują się w projektowaniu aplikacji mobilnych. W rezultacie usługi reklamowe Apple, takie jak Apple Search Ads w App Store, znacznie wzmocnią swoją przewagę konkurencyjną.

Sygnatariusze list wzywają Apple do:

  • Zapewnienia neutralności systemu operacyjnego i App Store.
  • Dostosowania decyzji biznesowych do obowiązujących przepisów prawnych, takich jak RODO oraz TCF IAB Europe.
  • Upewnienia się, że okienko zgody IDFA można dostosować do istniejących standardów rynku reklamy cyfrowej. Jeśli nie jest to możliwe, powinno zostać zlikwidowane w krajach Unii Europejskiej.
  • Poszanowania zbudowanych bezpośrednich relacji wydawcy z użytkownikami.
  • Przeprowadzenia dogłębnej oceny wpływu projektowanych zmian na rynek przed wdrożeniem aktualizacji iOS 14.
  • Bieżącej branżowej współpracy na rzecz opracowywania, wdrażania i rozwijania standardów dotyczących ochrony prywatność, w tym udziału w spotkaniu z zainteresowanymi podmiotami w lipcu 2020 r.

List skierowany do Tima Cooka (CEO Apple) został podpisany przez 16 stowarzyszeń branżowych:

  • BVDW (Bundesverband Digitale Wirtschaft)
  • CPA (Collectif pour les Acteurs du Marketing Digital)
  • Digital New Deal (Think Tank)
  • EMMA/ENPA (European Magazine Media Association/European Newspaper Publishers’ Association)
  • EPC (European Publishers’ Council)
  • FEDMA (Federation of European Direct and Interactive Marketing) Bertrand Gié, President – Geste (Les éditeurs de contenus et de services en ligne)
  • IAB Europe
  • IAB France
  • IAB Tech Lab
  • MMAF (Mobile Marketing Association France)
  • NME (News Media Europe)
  • SNCD (Syndicat National de la Communication Directe)
  • SRI (Syndicat des régies internet)
  • UDECAM (Union Des Entreprises de Conseil et Achat Média)

Pełna treść listu dostępna jest na stronie www.iabeurope.eu.

  • 1
branża internetowa apeluje do Apple

Branża internetowa apeluje do Apple

7 lipca 2020

6 lipca 2020