Empik przyzna klientom rekompensaty – interwencja UOKiK - Marketing przy Kawie
Empik przyzna klientom rekompensaty za anulowane i opóźnione zamówienia – interwencja prezesa UOKiK
  • 0
  • 1
21.10.2025

Empik przyzna klientom rekompensaty za anulowane i opóźnione zamówienia – interwencja prezesa UOKiK

Jeśli przedsiębiorca nie dotrzymuje deklarowanego terminu wysyłki lub dostawy, to może naruszać prawa konsumentów. Klienci empik.com zgłaszali nieprawidłowości występujące podczas zakupów. W wyniku interwencji prezesa UOKiK spółka przyzna konsumentom rekompensaty.

Empik.com to sklep internetowy z szerokim asortymentem produktów, również cyfrowych. Jest on jednocześnie platformą e-commerce, na której swoją ofertę prezentują sprzedawcy zewnętrzni. Do UOKiK dochodziły sygnały wskazujące na nieprawidłowości w realizacji zamówień. Konsumenci otrzymywali informację o ich anulowaniu bądź ich zamówienia były opóźnione względem deklaracji na platformie i w komunikacji mailowej. Prezes UOKiK:

  • sprawdził w postępowaniu wyjaśniającym, w jaki sposób Empik prezentował w serwisie informacje o produktach m.in. o ich dostępności i terminie wysyłki,
  • przyjrzał się terminom realizacji zamówień.

Kupując online, konsumenci polegają na informacjach udostępnianych im przez przedsiębiorców. Mają prawo zakładać, że produkty, które mogą włożyć do wirtualnego koszyka i zamówić, są rzeczywiście dostępne, a informacje o czasie ich wysyłki i dostarczenia są prawdziwe. Nie jest to tylko luźna deklaracja sprzedawcy, ale konkretne zobowiązanie umowne. Nie powinno dochodzić do sytuacji, w których zamówienie jest anulowane bądź towar nie dociera na czas. Jeśli dzieje się tak nagminnie, może to świadczyć o wprowadzaniu konsumentów w błąd – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Kupiłeś = otrzymasz (na czas)?

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez Urząd, do anulacji zamówień złożonych w serwisie empik.com dochodziło również po zawarciu umowy sprzedaży. Jako powód podawano np. wyczerpany zapas towaru. Tymczasem klienci informowali, że produkt był wciąż dostępny na platformie – ale niekiedy już w wyższej cenie.

Prezes UOKiK zwrócił również uwagę na sposób prezentacji informacji o terminie wysyłki produktów w serwisie. W tym sformułowań typu „wysyłka w 24 h”, które sugerowały, że produkt zostanie wysłany w ciągu doby od złożenia zamówienia. Tymczasem ten termin dotyczył dopiero kolejnego dnia roboczego po przyjęciu przez sprzedawcę zamówienia do realizacji. Dlatego prezes UOKiK:

  • sprawdził również, w jaki sposób spółka przekazuje informacje o zawarciu umowy sprzedaży, wysyłce oraz dostawie produktów,
  • zwrócił się do spółki o wyjaśnienia i zmianę budzących wątpliwości praktyk.

Rekompensaty dla klientów platformy Empik

W toku postępowania wyjaśniającego Urząd wypracował ze spółką rozwiązania, które zwiększają poziom ochrony konsumentów. Spółka zaproponowała zmiany w sposobie prezentowania informacji o terminie wysyłki na karcie produktu oraz o momencie zawarcia umowy. Chodzi o to, by były one znane przed złożeniem zamówienia. Dotyczy to zarówno modelu sprzedaży własnej, jak i w ramach marketplace. Wprowadziła również zmiany skutkujące ograniczeniem ryzyka anulowania zamówień oraz opóźnień w wysyłce oraz dostawie.

Część zmian spółka już wdrożyła, dzięki czemu zmniejszyła skalę anulowanych i opóźnionych zamówień. W efekcie interwencji prezesa UOKiK Empik przyzna też rekompensaty uprawnionym konsumentom. Rekompensata dotyczy zamówień złożonych w ramach sprzedaży własnej Empiku.

Trzy grupy uprawnionych do rekompensaty

1. Klienci platformy Empik, którzy zrobili zakupy na stronie empik.com w latach 2022–2024, a ich zamówienia anulowano po przyjęciu do realizacji. Spółka zaproponuje im trzy opcje rekompensaty do wyboru:

  • 30 zł zwrotu gotówki,
  • 40 zł w postaci kodu rabatowego na zakupy w Empik,
  • trzy dowolnie wybrane produkty cyfrowe z określonej puli.

2. Konsumenci, których zamówienia w latach 2022–2023 doręczono z opóźnieniem. Przysługuje im rekompensata:

  • 10 zł zwrotu gotówki,
  • 15 zł zwrotu w postaci kodu rabatowego,
  • dwa produkty cyfrowe z tej samej puli.

3. Osoby, których zamówienia w latach 2022–2023 zostały wysłane z opóźnieniem względem deklaracji na karcie produktu, ale doręczono je na czas – będą mogły wybrać produkt cyfrowy z tej samej puli.

Empik poinformował uprawnionych konsumentów o rekompensacie mailowo lub przez SMS. Warto sprawdzić, czy wiadomość nie wpadła do folderu Spam bądź Oferty. Informacje o rekompensacie są też wyświetlane na stronie empik.com oraz w aplikacji mobilnej.

Dopiero po otrzymaniu korespondencji od spółki konsumenci mogą:

  • uzupełnić wysłany przez przedsiębiorcę formularz, zawierający informacje o danych kontaktowych użytych przy zamówieniu,
  • wybrać formę rekompensaty.

Gdy te kroki zostaną spełnione, Empik będzie miał 21 dni na zwrot środków na konto i 14 dni na dostarczenie kodów rabatowych lub produktów cyfrowych.

Empik UOKiK

Empik przyzna klientom rekompensaty za anulowane i opóźnione zamówienia – interwencja prezesa UOKiK

Doceniasz naszą pracę?

Postaw espresso redaktorom i pomóż tworzyć jeszcze lepsze treści.


Postaw mi kawę na buycoffee.to

21 października 2025

20 października 2025

  • 2
  • 1
  • 0
20.10.2025

Kampania organizacji Applia skierowana do właścicieli starszego AGD – „Zmień na lepsze”

Kampania „Zmień na lepsze” jest inicjatywą Związku Producentów AGD Applia skierowaną do konsumentów, którzy wciąż korzystają ze starszego sprzętu. Jej celem jest zachęcenie Polaków do refleksji nad użytkowanym w domach sprzętem – nie tylko pod względem sprawności technicznej, ale też codziennego komfortu, zużycia energii i realnego wpływu na środowisko. Kampania sugeruje, że sprzęt w naszych domach może działać lepiej – dla nas i dla planety.