Ekstraklasa: 321 mln zł w roku pandemii dla PKO Banku Polskiego. Analiza firmy Sponsoring Insight
  • 0
  • 1
15.04.2021

Ekstraklasa: 321 mln zł w roku pandemii dla PKO Banku Polskiego. Analiza firmy Sponsoring Insight

Sponsoring rozgrywek Ekstraklasy w roku pandemii – od 16 marca 2020 do 15 marca 2021 r. – przyniósł partnerowi tytularnemu ligi, PKO Bankowi Polskiemu, blisko 321 mln zł w postaci ekwiwalentu reklamowego – wynika z analiz firmy badawczej Sponsoring Insight. To oznacza wzrost o 30% w porównaniu do takiego samego okresu rok wcześniej, kiedy ta suma wyniosła 245 mln zł. Wzrost dotyczył także liczby publikacji mediowych o banku w kontekście Ekstraklasy oraz zasięgu w social media najpopularniejszej polski ligi.

Wzrost nastąpił mimo kilkutygodniowego zawieszenia rozgrywek w okresie lockdownu wiosną 2020, a także przy mniejszej liczbie kolejek i meczów. Najwyżej, bo dwukrotnie zwiększyła się wartość ekwiwalentu reklamowego dla banku jako tytularnego sponsora w prasie (+101%) oraz Internecie (+96%). Znaczny wzrost ekwiwalentu dotyczył także social media (+68%). Jednocześnie dwucyfrowy wzrost (33%) zanotowano w kategorii liczby publikacji o banku w kontekście rozgrywek Ekstraklasy. W roku pandemii ukazało się ich w mediach blisko 130 tys. wobec ponad 97 tys. rok wcześniej.

Rosnąca wartość publikacji w mediach na temat rozgrywek PKO Bank Polski Ekstraklasy szła w parze ze wzrostami zasięgów kanałów online Ekstraklasy – na YouTube, Facebooku, Twitterze i Instagramie – z czego skorzystali ligowi sponsorzy. Same tylko akcje specjalne w social media zorganizowane dotąd przez Ekstraklasę wspólnie z bankiem dotarły łącznie do 5,3 mln osób.

Popularnym sposobem mierzenia efektywności kontraktu sponsoringowego jest ekwiwalent reklamowy. Oznacza koszt reklamy, który marka musiałaby ponieść, aby zaistnieć w mediach w takim wymiarze, jaki dał jej sponsoring. Dzięki współpracy z Ekstraklasą PKO Bank Polski jako partner tytularny zyskał w roku pandemii ekwiwalent reklamowy w mediach internetowych w wysokości 172 mln zł oraz w telewizji w wysokości blisko 117 mln zł. W mediach prasie było to ponad 23 mln zł, w social media (bez kanałów własnych ESA) – 6 mln zł, a w radiu 2,8 ml zł.

W roku pandemii Ekstraklasa rozwinęła także swoje kanały online, zwłaszcza profile w social media. Od 1 kwietnia 2020 r. do 31 marca 2021 r. na oficjalnych kanałach ligi na YouTube, Facebooku, Twitterze i Instagramie przybyło łącznie blisko 100 tys. nowych fanów. Największe przyrosty dotyczą kanału na YouTube, gdzie pojawiło się ponad 34 tys. nowych subskrypcji. Dzięki temu obecnie śledzi je łącznie przeszło 776 tys. kibiców. O ponad 40% wzrosły także łączne zasięgi postów na wszystkich oficjalnych kanałach PKO Bank Polski Ekstraklasy – do 820 mln wyświetleń w okresie 1 kwietnia 2020 do 31 marca 2021. W analogicznym okresie rok wcześniej liczba ta wyniosła 584 mln wyświetleń.

Motorem tych wzrostów są przede wszystkim atrakcyjne treści wideo dotyczące bieżącego sezonu – skróty, najciekawsze akcje, bramki, najbardziej widowiskowe zagrania. Te formaty przyciągają uwagę, wywołują emocje i reakcje fanów. Dodajemy tych materiałów coraz więcej, bo wiemy, że kibice tego oczekują i ten trend będzie się coraz bardziej umacniał. Jednocześnie bogaty content wideo na naszych profilach w social media umożliwia organizowanie wspólnie ze sponsorami ciekawych i angażujących akcji specjalnych.

Z PKO Bankiem Polskim przeprowadziliśmy jak dotąd kilka dużych programów dla kibiców, w tym „Oficjalny quiz Ekstraklasy” oraz 7 mniejszych konkursów tego typu. Łącznie pozwoliły one dotrzeć do 5,3 mln osób poprzez Facebooka i Twittera, z czego same posty wideo przyniosły zasięg ponad 1,5 mln. A mówimy tylko o korzyściach, jakie przynosi współpraca i obecność na głównych kanałach samej Ekstraklasy. Trzeba także pamiętać o dodatkowych zasięgach, jakie w swoich kanałach zapewniają same kluby i ich społeczności – podsumowuje Marcin Mikucki, dyrektor departamentu komunikacji, marketingu i sprzedaży Ekstraklasy.

Łącznie profile w social media 16 klubów grających w Ekstraklasie oraz oficjalne kanały ligi śledzi obecnie prawie 6 mln kibiców. Pod koniec stycznia uruchomione zostało również konto Ekstraklasy na TikToku. Obecnie ma ponad 5 tys. obserwujących i około 4 mln wyświetleń wideo.

  • 1
Ekstraklasa

Ekstraklasa przyniosła PKO BP 321 mln zł

15 kwietnia 2021