Ukazał się „Odpowiedzialny e-commerce 2024” - Marketing przy Kawie
e-Izba publikuje raport „Odpowiedzialny e-commerce 2024”
  • 0
  • 1
8.11.2024

e-Izba publikuje raport „Odpowiedzialny e-commerce 2024”

Mimo trudnych warunków rynkowych wzrasta świadomość ekologicznych i etycznych aspektów w e-commerce. Tak wynika z najnowszego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Odpowiedzialny e-commerce”.

Polscy konsumenci coraz bardziej doceniają znaczenie społecznie odpowiedzialnego rozwoju. Dzieje się tak mimo niepewności ekonomicznej i inflacji, które wpływają na ich wybory zakupowe. Konsumenci coraz częściej kierują się odpowiedzialnymi wyborami. Oczekują od e-biznesu wsparcia i wskazówek, które pomogą im podejmować zrównoważone decyzje.

W pragmatycznym społeczeństwie polskim kwestie ekologii i społecznie odpowiedzialnego rozwoju mają pod górkę

Trudno im pozyskać popularność i skalę, szczególnie jeśli pojawią się dystraktory. Mogą to być czynniki, które kierują uwagę i portfele konsumentów na inne, bardziej przyziemne cele. Byciu „green” zaszkodził m.in. Covid-19, ponieważ ludzie skupiali się wtedy na podstawowych potrzebach i zachowaniu zdrowia swojego i swoich bliskich. Obecnie dystraktorami są inflacja i wojna w Ukrainie.

W tym roku nie wzrosła wśród polskich konsumentów świadomość tego, czym jest społecznie zrównoważony rozwój, ESG czy etyka w e-commerce

Przyczyną może być spadek oceny sytuacji materialnej. Swoją sytuację materialną dobrze ocenia 71% badanych vs 88% 12 miesięcy temu. 71% (vs 56% w 2023) deklaruje, że zarabia mniej niż 5000 zł miesięcznie. I to wszystko w kraju, gdzie jeszcze kilka miesięcy temu inflacja osiągała tempo kilkunastu procent w skali miesiąca.

Pomimo tego, że rynek skłania ku pragmatycznym decyzjom, konsumenci nie pozostają obojętni na ideę społecznej odpowiedzialności

Wybierając e-sklep, Polacy zwracają uwagę przede wszystkim na pragmatyczne czynniki:

  • promocje,
  • niskie ceny,
  • asortyment,
  • czas i metody dostawy.

Warto jednak zauważyć, że w tym roku przewaga kwestii cen (niskie ceny, promocje) nie jest aż tak wyraźna

Wzrosły za to znacznie wskazania na czynniki związane ze społecznie odpowiedzialnym rozwojem i etyką w e-commerce. Dla 26% (+11 p.p.) e-klientów ważna jest idea stojąca za marką i produktem:

  • 25% internautów (+6 p.p.) zwraca uwagę na posiadane certyfikaty oraz uczciwość praktyk biznesowych,
  • 24% (+6 p.p.) zwraca uwagę na informacje o zaangażowaniu marki w akcje społecznie pozytywne,
  • co piąty badany zwraca uwagę na etyczne traktowanie przez e-firmę pracowników,
  • 20% internautów zwraca uwagę na dostępność e-sklepu dla osób ze szczególnymi potrzebami.

Jeśli chodzi o wybór samego produktu w e-sklepie, podstawowe czynniki również pozostają bardzo praktyczne, jak:

  • cena,
  • jakość,
  • marka,
  • skład,
  • opinie innych konsumentów.

Wskazania na elementy związane ze społecznie odpowiedzialnym rozwojem i ekologią także jednak wzrosły:

  • 26% (+6 p.p.) konsumentów zwraca uwagę na naturalność,
  • 23% (+3 p.p. vs 2023, + 8 p.p. vs 2022) bierze pod uwagę miejsce produkcji,
  • 24% zwraca uwagę na sposób produkcji oraz certyfikaty,
  • 31% zwraca uwagę na skład produktu.

Aspekty związane ze społecznie odpowiedzialnym rozwojem mają znaczenie dla 64% konsumentów kupujących w sieci (+4 p.p.)

Konsument chce być społecznie odpowiedzialny, dokonywać pozytywnych, ale i rozsądnych wyborów. I to od cyfrowego biznesu oczekuje, że ten wskaże mu, jakie decyzje zakupowe i codzienne dobrze wpływają na środowisko i są społecznie odpowiedzialne. Zdaniem konsumentów to na e-biznesie (w podobnym stopniu jak administracji i organizacjach państwowych) spoczywa odpowiedzialność za to, jak będzie wyglądać przyszłość ludzkości w kontekście kondycji naszej planety.

Lekcja do odrobienia przez e-sprzedawców

65% (+5 p.p.) konsumentów deklaruje, że bierze pod uwagę przy zakupach w sieci, czy e-sklep jest firmą działającą zgodnie z zasadami społecznie odpowiedzialnego rozwoju (SD). Na aspekt ekologicznego opakowania produktu uwagę zwraca 63% internautów. To o 8 p.p. więcej niż w 2023 r. W tym roku również wzrosła chęć dopłaty za eko-opakowanie. Deklaruje ją 40% (+6 p.p.) badanych.

Polacy kupują produkty lokalne

  • Uważają, że lokalne produkty są zazwyczaj lepszej jakości (30%),
  • niemal co czwarty jest zdania, że kupowanie lokalnych produktów wspiera rodzime biznesy,
  • 16% twierdzi, że wybór rodzimych produktów dobrze wpływa na środowisko, bo generuje mniejszy ślad węglowy.

Polacy kupują produkty sezonowe

  • Co piąty konsument kupuje czasami produkty sezonowe,
  • 14% robi to zawsze, gdy są dostępne,
  • 10% robi to, jeśli nie są za drogie.

Zaangażowanie polskich konsumentów w aktywności prospołeczne marek jest znikomy i rok do roku spada

Konsumenci zdają się oczekiwać już nie kampanii społecznych, ale możliwości wsparcia idei „green” podczas każdych zakupów. Na przykład chcą być eko-friendly:

  • wyszukując i wybierając produkty naturalne i zdrowe,
  • rezygnując z produktów bez certyfikatów,
  • wybierając opcję eko-pozytywnej dostawy i opakowania.

Czy cyfrowe marki i e-sprzedawcy odpowiedzą na ten apel? Być może, ponieważ okazuje się, że „eko-zakręceni” klienci to często osoby:

  • kupujące w e-commerce najczęściej (5+ razy w miesiącu),
  • zamożne, z dużym portfelem (o dochodach 7000+ zł miesięcznie).

O badaniu

Prezentowane dane pochodzą z czwartej edycji badania i raportu „Odpowiedzialny e-commerce”. Na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej badanie zrealizował Mobile Institute. Badanie przeprowadzone zostało na próbie 1974 internautów oraz 555 menedżerów w e-firmach. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane zostały zebrane na przełomie września i października 2024 r. Są reprezentatywne dla internautów w Polsce pod względem struktury płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.

Raport w wersji skróconej jest do pobrania bezpłatnie na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej.

  • 1
e-Izba publikuje raport "Odpowiedzialny e-commerce 2024"

e-Izba publikuje raport „Odpowiedzialny e-commerce 2024"

 

Doceniasz naszą pracę?

Postaw espresso redaktorom i pomóż tworzyć jeszcze lepsze treści.


Postaw mi kawę na buycoffee.to

8 listopada 2024