- 0
- 1
e-Izba publikuje raport „Odpowiedzialny e-commerce 2024”
Mimo trudnych warunków rynkowych wzrasta świadomość ekologicznych i etycznych aspektów w e-commerce. Tak wynika z najnowszego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Odpowiedzialny e-commerce”.
Polscy konsumenci coraz bardziej doceniają znaczenie społecznie odpowiedzialnego rozwoju. Dzieje się tak mimo niepewności ekonomicznej i inflacji, które wpływają na ich wybory zakupowe. Konsumenci coraz częściej kierują się odpowiedzialnymi wyborami. Oczekują od e-biznesu wsparcia i wskazówek, które pomogą im podejmować zrównoważone decyzje.
W pragmatycznym społeczeństwie polskim kwestie ekologii i społecznie odpowiedzialnego rozwoju mają pod górkę
Trudno im pozyskać popularność i skalę, szczególnie jeśli pojawią się dystraktory. Mogą to być czynniki, które kierują uwagę i portfele konsumentów na inne, bardziej przyziemne cele. Byciu „green” zaszkodził m.in. Covid-19, ponieważ ludzie skupiali się wtedy na podstawowych potrzebach i zachowaniu zdrowia swojego i swoich bliskich. Obecnie dystraktorami są inflacja i wojna w Ukrainie.
W tym roku nie wzrosła wśród polskich konsumentów świadomość tego, czym jest społecznie zrównoważony rozwój, ESG czy etyka w e-commerce
Przyczyną może być spadek oceny sytuacji materialnej. Swoją sytuację materialną dobrze ocenia 71% badanych vs 88% 12 miesięcy temu. 71% (vs 56% w 2023) deklaruje, że zarabia mniej niż 5000 zł miesięcznie. I to wszystko w kraju, gdzie jeszcze kilka miesięcy temu inflacja osiągała tempo kilkunastu procent w skali miesiąca.
Pomimo tego, że rynek skłania ku pragmatycznym decyzjom, konsumenci nie pozostają obojętni na ideę społecznej odpowiedzialności
Wybierając e-sklep, Polacy zwracają uwagę przede wszystkim na pragmatyczne czynniki:
- promocje,
- niskie ceny,
- asortyment,
- czas i metody dostawy.
Warto jednak zauważyć, że w tym roku przewaga kwestii cen (niskie ceny, promocje) nie jest aż tak wyraźna
Wzrosły za to znacznie wskazania na czynniki związane ze społecznie odpowiedzialnym rozwojem i etyką w e-commerce. Dla 26% (+11 p.p.) e-klientów ważna jest idea stojąca za marką i produktem:
- 25% internautów (+6 p.p.) zwraca uwagę na posiadane certyfikaty oraz uczciwość praktyk biznesowych,
- 24% (+6 p.p.) zwraca uwagę na informacje o zaangażowaniu marki w akcje społecznie pozytywne,
- co piąty badany zwraca uwagę na etyczne traktowanie przez e-firmę pracowników,
- 20% internautów zwraca uwagę na dostępność e-sklepu dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Jeśli chodzi o wybór samego produktu w e-sklepie, podstawowe czynniki również pozostają bardzo praktyczne, jak:
- cena,
- jakość,
- marka,
- skład,
- opinie innych konsumentów.
Wskazania na elementy związane ze społecznie odpowiedzialnym rozwojem i ekologią także jednak wzrosły:
- 26% (+6 p.p.) konsumentów zwraca uwagę na naturalność,
- 23% (+3 p.p. vs 2023, + 8 p.p. vs 2022) bierze pod uwagę miejsce produkcji,
- 24% zwraca uwagę na sposób produkcji oraz certyfikaty,
- 31% zwraca uwagę na skład produktu.
Aspekty związane ze społecznie odpowiedzialnym rozwojem mają znaczenie dla 64% konsumentów kupujących w sieci (+4 p.p.)
Konsument chce być społecznie odpowiedzialny, dokonywać pozytywnych, ale i rozsądnych wyborów. I to od cyfrowego biznesu oczekuje, że ten wskaże mu, jakie decyzje zakupowe i codzienne dobrze wpływają na środowisko i są społecznie odpowiedzialne. Zdaniem konsumentów to na e-biznesie (w podobnym stopniu jak administracji i organizacjach państwowych) spoczywa odpowiedzialność za to, jak będzie wyglądać przyszłość ludzkości w kontekście kondycji naszej planety.
Lekcja do odrobienia przez e-sprzedawców
65% (+5 p.p.) konsumentów deklaruje, że bierze pod uwagę przy zakupach w sieci, czy e-sklep jest firmą działającą zgodnie z zasadami społecznie odpowiedzialnego rozwoju (SD). Na aspekt ekologicznego opakowania produktu uwagę zwraca 63% internautów. To o 8 p.p. więcej niż w 2023 r. W tym roku również wzrosła chęć dopłaty za eko-opakowanie. Deklaruje ją 40% (+6 p.p.) badanych.
Polacy kupują produkty lokalne
- Uważają, że lokalne produkty są zazwyczaj lepszej jakości (30%),
- niemal co czwarty jest zdania, że kupowanie lokalnych produktów wspiera rodzime biznesy,
- 16% twierdzi, że wybór rodzimych produktów dobrze wpływa na środowisko, bo generuje mniejszy ślad węglowy.
Polacy kupują produkty sezonowe
- Co piąty konsument kupuje czasami produkty sezonowe,
- 14% robi to zawsze, gdy są dostępne,
- 10% robi to, jeśli nie są za drogie.
Zaangażowanie polskich konsumentów w aktywności prospołeczne marek jest znikomy i rok do roku spada
Konsumenci zdają się oczekiwać już nie kampanii społecznych, ale możliwości wsparcia idei „green” podczas każdych zakupów. Na przykład chcą być eko-friendly:
- wyszukując i wybierając produkty naturalne i zdrowe,
- rezygnując z produktów bez certyfikatów,
- wybierając opcję eko-pozytywnej dostawy i opakowania.
Czy cyfrowe marki i e-sprzedawcy odpowiedzą na ten apel? Być może, ponieważ okazuje się, że „eko-zakręceni” klienci to często osoby:
- kupujące w e-commerce najczęściej (5+ razy w miesiącu),
- zamożne, z dużym portfelem (o dochodach 7000+ zł miesięcznie).
O badaniu
Prezentowane dane pochodzą z czwartej edycji badania i raportu „Odpowiedzialny e-commerce”. Na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej badanie zrealizował Mobile Institute. Badanie przeprowadzone zostało na próbie 1974 internautów oraz 555 menedżerów w e-firmach. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane zostały zebrane na przełomie września i października 2024 r. Są reprezentatywne dla internautów w Polsce pod względem struktury płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.
Raport w wersji skróconej jest do pobrania bezpłatnie na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej.
- 1