Dziewczęta chcą być youtuberkami, instagramerkami, tiktokerkami – pokazuje badanie IQS
  • 0
  • 3
8.03.2021

Dziewczęta chcą być youtuberkami, instagramerkami, tiktokerkami – pokazuje badanie IQS

Matki i córki rozmijają się w marzeniach o przyszłych zawodach córek – wynika z badania „Aspiracje dziewczynek w Polsce”, zrealizowanego dla nowo powstającej organizacji Inspiring Girls Polska, która jest częścią międzynarodowej grupy. Niemal połowa dziewcząt (48%) w wieku 10–15 lat uznała prowadzenie kanału w serwisach społecznościowych takich jak YouTube, Instagram czy TikTok za atrakcyjne zajęcie zawodowe, w którym widzą siebie w przyszłości.

Zawód youtuberka nie istnieje w oficjalnej klasyfikacji zawodów GUS, dlatego nie dziwi fakt, że matki dziewczynek czterokrotnie rzadziej (12%) niż ich córki wskazywały to zajęcie jako preferowane – mówi Marta Rybicka, senior business director w agencji badawczej IQS.

44% matek podało przynajmniej jeden taki sam zawód, jaki wskazała również ich córka. Na liście top 3 zawodów, co do których matki i córki wykazywały największą zgodność, znajdują się graficzka komputerowa (zaliczana do zawodów przyszłości) oraz zawody prawnicze, takie jak adwokatka, notariuszka czy prokuratorka.

Działania Fundacji Inspiring Girls Polska, której misją jest zwiększanie aspiracji, pewności siebie i sprawczości polskich dziewczynek, zaczynamy od diagnozy społecznej pokolenia 10–15+. Chcemy dowiedzieć się, jakie aspiracje mają polskie nastolatki, kto im imponuje, kim chciałyby zostać w przyszłości, ale też jak spędzają wolny czas, jakie mają problemy w domu i szkole – komentuje Eliza Durka, fundatorka i prezeska Inspiring Girls Polska.

Wyniki badania wykazały sporą rozbieżność matek i córek w wyborze zawodów przyszłości, postrzeganych jako bardziej męskie. Chodzi tu w szczególności o specjalistów z branży IT, analityków big data/data scientist czy zawodowych gamerów lub e-sportowców. Duże rozbieżności w opiniach matek i córek wywołuje także kwestia kontynuacji nauki na uczelniach wyższych. Zdecydowanie więcej matek (86%) niż córek (58%) dostrzega potrzebę ukończenia studiów.

Wynika to najprawdopodobniej z faktu, że dla młodych dziewcząt studiowanie to odległa przyszłość. Stąd tak częsta w grupie badanych dziewcząt odpowiedź „nie wiem” udzielona na pytanie o chęć kontynuacji nauki na studiach (39%). Bardziej przekonane do studiowania są 15-latki (68%; wynik o 10 punktów procentowych wyższy niż ogółem) – komentuje Marta Rybicka z IQS.

Weterynaria, kosmetologia i filologia angielska to trzy kierunki studiów wybierane najczęściej w obu badanych grupach. Trzy na dziesięć dziewcząt (30%), podobnie jak ich matki (29%), nie potrafiły wskazać preferowanych kierunków studiów.

W opiniach matek ścierają się poglądy na temat przyszłej profesji córek. 41% badanych matek chciałoby, by praca ich córek była ważna dla innych ludzi na świecie. Co ciekawe, procent pozytywnych odpowiedzi zależał od wielkości zamieszkiwanej miejscowości. Najmniejszy był na wsiach (35% wskazań), a najwyższy w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców (50% wskazań). U 38% badanych matek dominował natomiast pogląd, że lepiej, gdyby ich córki w przyszłości skupiły się na sobie i swojej rodzinie. To przekonanie zdecydowanie częstsze jest u matek w rodzinach z dobrą sytuacją finansową (41% versus 32% w rodzinach z gorszą sytuacją finansową).

O badaniu
Badanie „Aspiracje dziewczynek w Polsce” przeprowadzone zostało przez agencję badawczą IQS na zlecenie Inspiring Girls Polska. Badanie prowadzono od 2 do 5 marca 2021 r. metodą CAWI na 500-osobowej reprezentatywnej próbie dziewcząt w wieku 10–15 lat oraz ich matek.

  • 3
dziewczęta

Dziewczęta chcą być youtuberkami, instagramerkami, tiktokerkami

S.

1 miesiąc temu

I to jest news!

8 marca 2021

  • 0
  • 2
  • 0
  • 0
  • 1
8.03.2021

Raport „Kobiety w PR”

Związek Firm Public Relations wraz z firmą badawczą OpinionWay zrealizował badanie, którego celem było zidentyfikowanie problemów i barier, jakie napotykają kobiety pracujące w branży PR. Jak wynika z raportu, zarządy z przewagą kobiet stanowią w Polsce 12%. Jest to wartość dwukrotnie większa w porównaniu do wyników, jakie opublikowano w raporcie „Global Women in PR – Annual Index 2020”. Większość badanych uważa, że udział kobiet w zarządach zwiększa kreatywność firmy oraz pomaga zwiększyć jej produktywność.

  • 0
  • 6
  • 0
  • 0
  • 1
8.03.2021

Polki pod badawczą lupą ARC Rynek i Opinia

Polki interesują się sportem i go uprawiają. Kawę poza domem piją najczęściej na stacji paliw. Lepiej oceniają firmy angażujące się społecznie i chętniej kupują produkty takich firm. Korzystają z programów lojalnościowych i są w nich aktywne. Coraz rzadziej jednak uważają promocję „produkt lub usługa w obniżonej cenie” za atrakcyjną. Co trzecia Polka twierdzi, że w 2020 r. straciła zawodowo, zaś niemal dwie trzecie – że poprzedni rok był najgorszym okresem w jej życiu. Takie są wyniki badań ARC Rynek i Opinia, przeprowadzonych w 2020 r.

  • 1
  • 4
  • 0
  • 0
  • 1
8.03.2021

Anita Włodarczyk polską Barbie Shero 2021

Marka Barbie kolejny raz wyróżniła wybitne liderki, sportsmenki i artystki. Ikony i wizjonerki, które odważnie zmieniają rzeczywistość, udowadniając dziewczynkom i kobietom na całym świecie, że warto mieć marzenia i podążać własną drogą. Wyróżnienie Barbie Shero i lalkę inspirowaną swoim wyglądem otrzymała polska lekkoatletka, dwukrotna złota medalistka igrzysk olimpijskich, czterokrotna mistrzyni świata oraz wielokrotna rekordzistka świata, Europy i kraju w rzucie młotem – Anita Włodarczyk.