Co dziesiąty Polak wydaje ponad 500 zł miesięcznie na zakupy online. Raport „Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021”
  • 0
  • 3
27.10.2021

Co dziesiąty Polak wydaje ponad 500 zł miesięcznie na zakupy online. Raport „Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021”

Większość (60 proc.) internetowych konsumentów w Polsce robi zakupy drogą internetową kilka razy w miesiącu – wynika z raportu firmy Advox „Jak Polacy korzystają ze sklepów internetowych: Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021”. Blisko połowa wydaje tą drogą między 101 a 300 zł miesięcznie. Najczęściej kupowanymi online kategoriami produktów są dodatki i odzież, które wskazało 62 proc. respondentów.

Obecnie zakupy w Sieci regularnie robi 60 proc. internautów – podaje Izba Gospodarki Elektronicznej*. Polski rynek e-commerce należy do najszybciej rozwijających się w Europie. Jego wartość na początku 2021 r. przekroczyła 100 mld zł, a od trzech lat w KRS przybywa około 25 proc. sklepów internetowych rocznie. Dziś w Polsce zarejestrowanych jest 51 tys. sklepów internetowych, ale 3/4 z nich jest w złej lub bardzo złej sytuacji finansowej.

Powszechną bolączką polskiego handlu elektronicznego jest nastawienie, że do sukcesu i efektywnej sprzedaży wystarczy założenie sklepu internetowego oraz jego uruchomienie i wystawienie towarów. Tymczasem właściwe określenie grup docelowych i dostosowanie do nich działań marketingowych, poznanie potrzeb, zainteresowań i przyzwyczajeń konsumentów oraz zrozumienie, co zachęca i zniechęca ich do zakupów w danym sklepie jest absolutnie kluczową kwestią w prowadzeniu tego typu biznesu. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak i co Polacy kupują w Internecie w 2021 r. Zapytaliśmy ich m.in. o częstotliwość zakupów online, wydatki w tym kanale oraz o najczęściej wybierane produkty – mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.

Jedna trzecia internetowych konsumentów kupuje online raz w tygodniu lub częściej
Z raportu „Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021” wynika, że 28 proc., a więc niemal 1/3 respondentów kupuje przez Internet raz w tygodniu lub częściej. Blisko 3 proc. robi to nawet codziennie. Większość, bo prawie 60 proc. robi to raz lub kilka razy w miesiącu.

44 proc. przyznaje, że na zwiększenie częstotliwości robienia przez nich zakupów w Internecie znaczny wpływ miała pandemia. Spośród osób, które zauważyły tę zależność, 61 proc. na skali od 0 do 10 (gdzie 0 oznaczało, że ta częstotliwość nie zwiększyła się prawie wcale, a 10, że badani robią zakupy już tylko przez Internet) wskazało wartości 6 lub wyższe. Blisko połowa kupujących online przeciętnie wydaje tą drogą między 101 a 300 zł miesięcznie. Ponad 1/5 wydaje pomiędzy 301 a 500 zł miesięcznie, a niecałe 20 proc. pomiędzy 51 a 100 zł. Niespełna 10 proc. wydaje powyżej 500 zł miesięcznie.

Mobilne aplikacje zakupowe w Polsce nie są tak popularne jak na świecie
Najpopularniejszymi urządzeniami, za których pośrednictwem Polacy robią zakupy w Internecie, pozostają komputer stacjonarny lub laptop. Wskazała je ponad połowa badanych. Ponad 1/4 używa do tego przeglądarki na smartfonie lub tablecie, a niemal 1/5 korzysta z aplikacji mobilnych i platform zakupowych. Tymczasem z mobilnych aplikacji zakupowych, które w Polsce dopiero rosną w siłę, korzysta 70 proc. użytkowników smartfonów na świecie.

Najczęściej online kupujemy odzież, najrzadziej oprogramowanie komputerowe
Polacy przez Internet kupują już w zasadzie wszystko, nawet ubezpieczenia, które wskazało 20 proc. badanych. Także samochody i części samochodowe wskazane przez 24 proc. badanych. Najczęściej kupowanymi online kategoriami produktów od lat pozostają odzież i dodatki, które w raporcie wskazało 62 proc. respondentów. Na drugim miejscu znalazło się obuwie (56 proc. odpowiedzi), a na trzecim kosmetyki i perfumy (49 proc.).

Najrzadziej kupowane online produkty to oprogramowanie komputerowe (13 proc.) oraz materiały budowlane i wykończeniowe (14 proc.). Co piąty internetowy konsument robi tą drogą zakupy spożywcze. W sumie 80 proc. internetowych konsumentów po zakupach dodaje recenzje produktów na stronach sklepów internetowych.

O badaniu
Raport „Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021” powstał na podstawie wyników badania zrealizowanego metodą CAWI przez firmę badawczą między 13 a 20 września 2021 r. na grupie reprezentatywnej 1000 osób.

* www.eizba.pl

  • 3
zakupy online

Co dziesiąty Polak wydaje ponad 500 zł miesięcznie na zakupy online

27 października 2021

  • 1
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
27.10.2021

CNN i Samsung we wspólnej kampanii pokazują moc technologii

CNN International Commercial połączyło siły z Samsung Electronics w kampanii reklamowej, która ma podkreślać znaczenie technologii w budowaniu lepszej przyszłości i pomaganiu ludziom w różnych wyzwaniach. Kampania obejmuje obrandowaną serię filmów „Better tech for all” oraz wcześniejszą redakcyjną inicjatywę „Tech for good”. Dystrybucja tych treści na różnych platformach stacji ma pozwolić firmie Samsung dotrzeć do odbiorców z całego świata.